دانستنی ها

5 عادتی که دندان های شما را خراب می کند

پوسیدگی دندان می تواند باعث درد شدید دندان، عفونت و در نهایت از دست دادن دندان شود. مراجعه منظم به دندانپزشک، عادات منظم و صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند افراد را از پوسیدگی دندان محافظت کند. برای داشتن دندان های سالم علاوه بر ایجاد عادات صحیح، باید برخی عادات بد را ترک کرد و دوباره تکرار نکرد.

برخی از عادات بدی که باعث پوسیدگی دندان می شوند عبارتند از:

1) یخ بجوید

یخ یک ماده طبیعی است که حاوی قند نیست، بنابراین ممکن است فکر کنید جویدن آن اشکالی ندارد. با این حال، باید بدانید که خوردن این مکعب های سفت و یخ زده می تواند دندان های شما را خرد کرده و حتی باعث شکستن آن ها شود. در برخی موارد ممکن است دندان درد را تجربه کنید.

غذاهای سرد و گرم می توانند باعث دندان درد سریع و تیز یا دندان درد طولانی مدت شوند. دفعه بعد که میل به جویدن یخ دارید، به جای آن آدامس بدون قند بجوید.

2) دندان قروچه (دندان قروچه)

دندان قروچه در نهایت می تواند باعث فرسودگی دندان ها شود. پرهیز از غذاهای سفت در طول روز می تواند درد و آسیب ناشی از این عادت را کاهش دهد. علاوه بر این، استفاده از محافظ دهان در طول شب می تواند آسیب ناشی از دندان قروچه در طول خواب را به حداقل برساند.

3) خوردن پاستیل!

اکثر غذاهای شیرین باعث پوسیدگی دندان می شوند، اما قند موجود در برخی از آب نبات ها برای دندان ها سخت تر است. پاستیل ها (همه غذاهای چسبنده و لثه دار) به دندان می چسبند و قندها و اسیدهای حاصل ساعت ها در تماس با مینای دندان باقی می مانند. اگر پاستیل را خیلی دوست دارید، بهتر است آن را در طول غذا بخورید. زیرا در حین غذا خوردن بزاق بیشتری تولید می شود که به شستن قطعات و اسیدهای پاستیل کمک می کند.

4) نوشابه / نوشابه های گازدار

یک وعده نوشابه معادل 11 قاشق چایخوری شکر است! حتی نوشیدنی های گازدار نیز بسیار مضر هستند زیرا حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک هستند که مینای دندان را از بین می برند. نوشیدن نوشابه های رژیمی به شما امکان می دهد قند را کاهش دهید، اما ممکن است حاوی اسید بیشتری به شکل شیرین کننده های مصنوعی باشند.

5) استفاده از دندان به عنوان درب بازکن!

باز کردن درب بطری ها یا پوشش های پلاستیکی با دندان ممکن است آسان باشد، اما این یکی یکی از عاداتی است که آسیب جدی به دندان وارد می کند. استفاده از دندان ها به عنوان ابزار می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن دندان ها شود. به یاد داشته باشید که دندان های شما فقط مسئول خوردن و جویدن هستند.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا