دانستنی ها

5 نکته ساده اما مهم برای کاهش وزن

کسانی که قصد کاهش وزن یا شروع یک سبک زندگی سالم را دارند باید بدانند که ماه رمضان فرصتی عالی برای رسیدن به این هدف است. مطالعات ثابت کرده است که روزه داری نقش مهمی در سم زدایی بدن دارد و می تواند باکتری های مضر را از بدن دفع کند.

در طول سال، باکتری ها، روغن های مضر و رادیکال های آزاد می توانند در بدن ما جمع شوند و به بدن آسیب برسانند. ماه رمضان فرصتی برای پاکسازی بدن و شروع عادات غذایی سالم است. تغذیه مناسب و سالم هم به کاهش وزن کمک می کند و هم ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند. در طول این یک ماه می توانید با رعایت یک سری نکات ساده از شر عادات غذایی بد مانند پرخوری یا خوردن غذاهای ناسالم خلاص شوید و سبک زندگی سالمی را دنبال کنید.

مقدار زیادی آب بنوشید، از غذاهای شیرین پرهیز کنید و میوه ها و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند به کاهش وزن کمک کند بدون اینکه بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد، فقط این نکات را دنبال کنید:

1. آب بنوشید و دیگر هیچ!

نوشیدنی‌ها و شربت‌های شیرین بخش اصلی سفره افطار را تشکیل می‌دهند، اما اگر نیاز به کاهش وزن دارید، باید از آنها دوری کنید. سعی کنید برای افطار شیره خرما را با آب بخورید. نوشیدن آب می تواند به کاهش وزن کمک کند زیرا به بدن شما زمان می دهد تا ذخایر چربی را آزاد کند و سریعتر چربی بسوزاند. آب متابولیسم را تسریع می کند و اشتهای شما را کاهش می دهد. این مشکل باعث پرهیز از پرخوری می شود. هیدراته نگه داشتن بدن یک عامل مفید در کاهش وزن است. آب حاوی کالری صفر است، بنابراین جایگزینی آن با آب میوه های شیرین و نوشیدنی های گازدار در ماه رمضان می تواند یک انتخاب سالم باشد.

۲- ورزش را رها نکنید

ورزش و فعالیت بدنی نیز در ماه رمضان ضروری است زیرا متابولیسم بدن را تسریع می کند و از تجمع چربی اضافی جلوگیری می کند. نکته مهم انتخاب زمان مناسب برای ورزش در این ماه است. سطح انرژی اغلب در طول روزه داری بسیار پایین است، بنابراین اکثر افراد در ماه رمضان اصلا ورزش نمی کنند، اما باید بدانید که حذف فعالیت بدنی از برنامه روزانه به مدت یک ماه می تواند بسیار مضر باشد. بنابراین یک راه حل ساده این است که نیم ساعت قبل از سحر یا 3-2 ساعت بعد از افطار ورزش کنید. با این کار بدون اینکه خسته و کم آب شوید چربی های اضافی را می سوزانید.

ورزش خستگی و بی حالی را کاهش می دهد و سلامت قلب و تنفس شما را بهبود می بخشد. همچنین عملکرد شناختی را تقویت می کند و به مغز کمک می کند حتی در ماه رمضان نیز هوشمندانه کار کند.

3. از چربی، شکر و نمک خودداری کنید

غذاهای فرآوری شده اغلب سرشار از قند، نمک، چربی و کالری هستند. غذاهای سرخ شده همچنین حاوی چربی های ترانس هستند که باعث تجمع چربی در قسمت پایین بدن می شود. مصرف نمک باعث احتباس آب در بدن می شود و باعث نفخ و افزایش وزن می شود، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از مصرف نمک خودداری کنید. محدود کردن مصرف نمک به کاهش وزن در ماه رمضان کمک می کند.

4. پروتئین را به وعده های غذایی اضافه کنید

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ و لوبیا سیر کننده هستند، اگرچه کالری بالایی ندارند. آنها همچنین شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند زیرا هضم آنها زمان بیشتری می برد. تحقیقات نشان می دهد که گوشت و فرآورده های گوشتی می توانند هورمون های گرسنگی را کاهش دهند و سطح هورمون های سیری را در بدن افزایش دهند. با در نظر گرفتن همه این دلایل، مصرف پروتئین هر روز در صبح یا وعده افطار یک انتخاب عالی است.

5. من سبزیجات را بیشتر دوست دارم

سبزیجات سرشار از فیبر هستند که به تسکین دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک می کند. علاوه بر این، سبزیجات نسبت به سایر غذاهای حاوی قند یا نشاسته کالری کمتری دارند و فیبر بالای آنها باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. طبق تحقیقات، سبزیجات می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و التهاب و سطح کلسترول را کاهش دهند.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا