دانستنی ها

تب دنگی برای این کودکان خطرناک تر است!

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که کودکان چاق مبتلا به تب دنگی به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به نوع جدی این بیماری هستند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

گزارش مهرمحققان اخیراً گزارش دادند که کودکان با BMI بالاتر نسبت به کودکانی که وزن کم داشتند، میزان بستری شدن در بیمارستان بالاتری داشتند.

نتایج نشان می دهد که چاق ترین کودکان دو برابر سایرین در بیمارستان بستری شده اند.

“با افزایش چاقی در بسیاری از کشورها، افزایش آگاهی و آموزش مردم در مورد خطرات بالقوه چاقی و خطرات بیماری های جدی و بستری شدن در بیمارستان “تب دنگی” مهم است.

به گفته محققان، تب دنگی در سال 2023 با بیش از 6.5 میلیون مورد و بیش از 7300 مرگ در سراسر جهان به بالاترین حد خود در سال 2023 خواهد رسید.

محققان گفتند که جهان دوباره در شرف شکستن این رکورد است. تا پایان ژوئن، نزدیک به 10 میلیون مورد گزارش شده بود.

به گفته محققان، از هر 10 موردی که نیاز به بستری شدن دارند، 9 مورد کودکان زیر 5 سال هستند.

تب دنگی اغلب به عنوان “تب استخوان سوز” شناخته می شود زیرا باعث تب همراه با درد شدید مفاصل، استخوان و عضله می شود.

این ویروس همچنین می تواند باعث تهوع، استفراغ و بثورات پوستی شود. علائم معمولاً در عرض دو هفته پس از گزش توسط پشه آلوده شروع می شود.

مالاویج گفت: «موارد جدی می‌توانند منجر به شوک و در صورت عدم درمان، مرگ شوند. بنابراین، تشخیص زودهنگام عوارض بسیار مهم است.»

محققان نمی توانند دقیقاً بگویند که چرا چاقی دوران کودکی ممکن است با تب های شدیدتر مرتبط باشد.

اما آنها همچنین در گزارش خود خاطرنشان کردند که چاقی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های جدی ناشی از بسیاری از عفونت های دیگر مانند آنفولانزا و کووید-19 مرتبط است.

محققان به این نتیجه رسیدند که بررسی بیشتر مکانیسم‌هایی که چاقی و دیابت شدت تب دنگی را افزایش می‌دهند، برای هدف قرار دادن نشانگرهای زیستی و درمان‌ها به‌ویژه در جمعیت‌های در معرض خطر مورد نیاز است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا