اخبار روز

وضعیت بورس در روزهای پایانی دولت سیزدهم بدتر از همیشه است

به گزارش بازتاب آنلاین، تحلیل روند بورس نشان می دهد که بورس به حمایت 2 میلیون و 130 هزار واحدی نزدیک شده است. اکنون بازار فاقد انگیزه رشد است و در صورت عدم رفع ابهامات فضای سیاسی و اقتصادی، احتمال فرار شاخص بورس به سطوح پایین تری به دلیل رکود در بازار سرمایه وجود دارد.

Die Welt der Wirtschaft نوشت: پس از چندین هفته رکود، رفتار سهامداران در بازار سهام در دو هفته اخیر تغییر کرده است. اما آنچه مسلم است این است که بازار هنوز در تعادل نیست و سرمایه گذاران تمایلی به خرید سهام ندارند. موضوعی که بازار آینده را با تردیدهای زیادی مواجه می کند.

برخی کارشناسان تاثیر ناچیز صندلی ریاست جمهوری بر اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور را ناشی از مقاومت بازار در برابر افزایش می دانند و برخی دیگر دلیل اصلی گره خوردن شاخص را رفتار غیرقابل پیش بینی بازارهای مالی موازی به ویژه دلار می دانند. به این محدوده بازار سرمایه در پی تحولات برون مرزی و در واکنش به اخبار انتخاباتی آمریکا که واکنش خود را به اتفاقات اخیر با زیان 2.2 میلیون واحدی نشان داد، روند نزولی را ثبت کرد. از ابتدای ژوئن بازارها با وضعیت جدیدی مواجه شده اند، اما اکنون بسیاری از تحلیلگران بازگشت بازار را منوط به نتیجه انتخابات آمریکا می دانند و بر این موضوع تاکید دارند. با توجه به اینکه کاهش ریسک های سیستماتیک ارتباط مستقیمی با وضعیت قیمت دلار دارد، باید ترکیب تیم اقتصادی دولت مورد بازنگری قرار گیرد. پزشکیان و برنده کرسی ریاست جمهوری آمریکا چه جهتی به نرخ دلار آزاد خواهد داد؟

کارشناسان بازار می گویند شرایط اقتصادی کنونی اجازه کاهش جدی قیمت دلار را نمی دهد. البته این یک سناریو است و نمی توان در این زمینه نظر قاطعی داد. این در حالی است که در آخرین روز اعداد دلار حاکی از عدم وجود مقاومت دلار در بالای سطح 58 هزار تومان بود. این اصل یکی یکی دیگر از عوامل تشدید کننده فشار فروش در بورس است. پس از تداوم روند فرسایشی بورس در هفته های اخیر، افزایش نرخ دلار در صورت تداوم، اکنون می تواند جان تازه ای در بدنه این بازار دمید.

جایی که بیش از 60 درصد شرکت های بورسی را محصولاتی تشکیل می دهند که سود آنها مستقیماً با نرخ دلار مرتبط است. بررسی ها همچنین نشان می دهد که صنایع دلاری از ابتدای سال عملکرد بهتری داشته اند. به نظر می رسد دلیل این اهمیت شاید پیش بینی کاهش اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد توسط صنایع دلاری باشد که توانستند خود را بهتر از صنایع کوچک ریالی نشان دهند. البته هر از چند گاهی شاهد ورود سرمایه های کوچکی بوده ایم که از ترس کاهش قیمت دلار از صنایع دلاری روی گردان شده اند. کمبود برق در صنعت و تعطیلی کارخانه ها در تابستان نیز شرایط سختی را برای برخی اقشار ایجاد کرده است.

سناریوهای احتمالی

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: دغدغه اصلی سهامداران در ماه های آینده رویکرد تیم جدید دولت به مسائل سیاسی و اقتصادی و تعاملات جدید با مجلس و همچنین میزان موفقیت در تحقق وعده ها در کشور خواهد بود. و از سوی دیگر وضعیت بازارهای جهانی و تاثیر انتخابات آمریکا.

اما با توجه به اخبار جدید سیاسی و سناریوهای احتمالی، به نظر می‌رسد با توجه به ارزش دارایی‌های شرکت‌های بورسی نسبت به سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار، نباید ریسک زیادی در محدوده قیمتی 2.1 میلیون واحدی یا شاخص سهام وجود داشته باشد. اما این موارد می تواند بر زمان بندی و تسریع بهبود بازار تأثیر بگذارد. رشد تدریجی بازار که به معنای رشد موقت و دوره آرامش و همچنین اصلاح دقیق تر قیمت با توجه به اخبار و اتفاقات است، ممکن است محتمل ترین گزینه در ماه های آینده باشد و البته این شامل شرکت ها نیز می شود. که عملکردی فراتر از رویدادهای عمومی دارند یا اخبار و رویدادهای موثری را پیش روی شما دارند. این امر باعث عملکرد بهتر سهامداران خواهد شد. بنابراین به سرمایه گذارانی که به دنبال رشد بیشتر هستند توصیه می شود به اخبار پیرامون شرکت مانند افزایش سرمایه، اصلاحات تعرفه ها، سیستم های قیمت گذاری و سایر موضوعات تاثیرگذار توجه بیشتری داشته باشند. اکثر گزارشات فصلی به کدال ارسال شده است، اما سودآوری گروه بزرگی از شرکت ها همچنان مطابق با انتظارات سهامداران نیست که دلیل اصلی آن تفاوت نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده نسبت به عدم تطابق رشد قیمت فروش است. به دلیل فشارهای مختلف

بر اساس گزارش ها و اطلاعات منتشر شده، حاشیه سود شرکت طی چهار سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و رشد هزینه های تولید، تعمیر و تجهیز ماشین آلات با سود محدود فعلی، امکان توسعه و حتی گاهی حفظ سطح را فراهم می کند. تولید در صنعت می تواند در آینده با چالش جدی مواجه شود. مشکلی که امروزه به دلیل عدم رشد متناسب صنعت برق کشور و وضعیت تامین برق کشور شاهد آن هستیم، ریشه در همین رویکرد دارد.

اگرچه تعدادی از شرکت‌ها در برخی از گروه‌ها مانند سیمان و دامپروری و کشاورزی، دارویی و فلزی گزارش‌های مثبتی به کدال ارسال کرده‌اند، اما موضوع برق در بخش‌ها قطعاً عملکرد تابستانی برخی از این بخش‌ها را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد. اصلاح روند قیمت گذاری و تقویت منافع تولیدکنندگان برق نیز می تواند منجر به بهبود سودآوری شرکت ها و سرمایه گذاری های گروهی شود. از سوی دیگر، از آنجایی که دولت قبل نیز ضرورت اصلاح برخی رویه ها و آسیب قیمت گذاری دستوری را تشخیص داده بود، تصمیماتی اتخاذ شد و پیام هایی از جمله: ب- لغو مصوبه خوراک پتروشیمی ها و صدور مجوز افزایش قیمت افزایش محصولات 6 خودروساز و افزایش قیمت دلار تا محدوده 44000 تومان که انتظار دارید اطمینان از اصلاحات اقتصادی با تشکیل تیم جدید دولت افزایش یافت که ممکن است سودآوری شرکت ها را در سال آینده تحت تاثیر قرار دهد و در صورت تحقق، مانند سال 1396 مورد استقبال بازار قرار گیرد.

اگرچه همچنان بر این باورم که این احتمال قوی وجود دارد که گزارش های 6 ماهه نتوانند نظر مثبت سهامداران را جلب کنند و نسبت های P/E بازار را با بهبود چشمگیر بسیاری از نمادها مقابله کنند، اما آغاز تغییر در برخی از مؤلفه های تأثیرگذار در تابستان می توانند انتظارات را تغییر دهند و چشم انداز را بهبود بخشند و نویدبخش آغاز بهبود بازار باشند.

23301

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا