اخبار روز سینما

نگاهی به همکاری مشترک هادیه تهرانی و رضا کیانیان در سه فیلم مختلف گاهی به آسمان نگاه کن

هدیها تهرانی در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 در سه فیلم با همکاری رضا کیانیان بازی کرد. دو نفر از آنها کارگردانی کردند بهمن فرمان آرا ساخته شد و یکی به کارگردانی احمد امینی. در «چترهایی برای دو نفر» بازی آنها با هم جسورانه بود، اما در «خانه ای روی آب» و «یک بوسه کوچک» فقط در چند صحنه با هم همکاری کردند. با این حال حضور او اتفاق مهمی را رقم زد.

به گزارش بازتاب آنلاین، هدیه تهرانی در اواخر دهه 70 یکی او به یکی از مهمترین بازیگران سینما تبدیل شده بود و مردم از فیلم ها استقبال می کردند، اما نقش هایی که او با کیانیان در کارهای فرمان آرا داشت بسیار مختصر بود و عموم مردم را درگیر نمی کرد.

یک چتر برای دو نفر. احمد امینی ۱۳۷۹

هدیه تهرانی و رضا کیانیان در سه فیلم با هم همکاری داشته اند.
رضا کیانیان و هدیه تهرانی در نمایی از فیلم “چتر دو نفره” که اولین همکاری آنها با این فیلم بود.

اولین همکاری هدیه تهرانی و رضا کیانیان در سال 1379 در فیلم «چتر دو نفره» بود که احمد امینی پس از ساخت فیلم «غریبانه» با بازی حدیث تهرانی از او برای همکاری در این فیلم دعوت کرد و مثلثی عاشقانه را به تصویر کشید. مثلثی که اضلاع آن هدا تهرانی، رضا کیانیان و شقایق فراهانی است. هحیدا تهرانی نقش زنی را بازی می کرد که از آزار و اذیت شوهرش به وکیل پناه می برد و در خانه می ماند. کم کم به او علاقه مند شد و همسر وکیل نیز به این احساسات پی برد و سعی کرد در ازای دریافت مبلغ هنگفتی از زن، دست به بازی بزند و از رابطه آنها کناره گیری کند. «چتر دو نفره» در سال 1380 بدون حضور در جشنواره فیلم فجر به طور مستقیم اکران شد و در آن سال به فروش مناسبی دست یافت. این فیلم حدود 800 هزار تماشاگر داشت و با میانگین قیمت بلیت 400 تومان توانست 285 میلیون تومان بفروشد. این فیلم همچنین در فهرست فروش تئاتر در رتبه هشتم قرار گرفت.

خانه ای در آب بهمن فرمان آرا 1380

هدیه تهرانی و رضا کیانیان در سه فیلم با هم همکاری داشته اند.
«خانه روی آب» دومین همکاری تهرانی و کیانیان است.

رضا کیانیان شخصیت اصلی «خانه ای روی آب» بود. دکتری به نام رضا سفیدبخت که متخصص زنان و زایمان بود و روابط بی اساسش با چند زن به زندگی آنها لطمه زده بود. حالا با توجه به اتفاقاتی که برایش افتاده، نگاهی به گذشته اش انداخت و با تغییراتی در زندگی اش مواجه شد. هدیه تهرانی در این فیلم نقش نسبتا کوتاهی داشت. ژاله اقتی منشی مطب دکتر بود و زمانی که دکتر او را مجبور به سقط جنین کرد، شانس مادر شدن را برای همیشه از دست داد. او در مطب دکتر به کارش ادامه داد، اما چون حس مادری اش را از دست داد، کینه ای عمیق از او داشت و رفتاری سرد و بی عاطفه نشان داد. «خانه ای روی آب» در زمانی ساخته شد که حدیث تهرانی به عنوان ستاره سینما جایگاه ویژه ای داشت و فیلم هایش فروش بالایی داشت. اما فرمان آرا نقش کوتاهی را برای او در نظر گرفت و همین موضوع باعث شد که خیلی ها این موضع را بگیرند که قصد فرمان آرا از دعوت تهرانی تنها جذب مخاطبان علاقه مند به او بوده است. فرمان آرا البته یکی از بازیگران معروفی است که در تمام کارهایش بازی می کند. یکی او از دو سکانس استفاده کرد و این را یکی از اصول خود تعریف کرد. در نهایت این فیلم در سال 2012 در رتبه دهم فروش قرار گرفت و 380000 بیننده داشت. رضا کیانیان برای این نقش برنده سیمرغ بهترین بازیگر مرد بیستمین جشنواره فیلم فجر شد.

یه بوس کوچولو بهمن فرمان آرا 1384

هدیه تهرانی و رضا کیانیان در سه فیلم با هم همکاری داشته اند.
هدیه تهرانی در فیلم «یک بوسه کوچولو» نقش فرشته مرگ را بازی کرد و در چند سکانس با رضا کیانیان همبازی شد.

فرمان آرا چهار سال پس از «خانه روی آب» بازگشت تا فیلم «یک بوسه کوچولو» را با حضور رضا کیانیان و حدیثه تهرانی بسازد. این فیلم شرح سفر و در نهایت مرگ دو نویسنده است. در نگاه اول فیلمی درباره مرگ بود، شخصیت های اصلی فیلم دو پیرمرد در آستانه مرگ بودند. یکیشان سعدی را با بازی رضا کیانیان می‌گوید که چون خوب زندگی نکرده بود از مرگ می‌ترسید، اما شبلی دیگر با بازی جمشید مشایخی از مرگ نمی‌ترسید، زیرا در زندگی به درستی عمل می‌کرد. فرمان آرا برای فرشته مرگ هدیه ای از تهران انتخاب کرد. او نقش الهه مرگ را بازی می کرد که بسته به موقعیت شخصیت، نقش شخصیت های دیگر از جمله یک افسر پلیس را بر عهده می گرفت، فرشته مرگ در بوسه ای کوچک زیبا بود، زیرا می خواست جان او را بگیرد. یک مرد خوب مدت حضور تهرانی و بازی او با کیانیان طولانی است نبود اما خوبی فرشته را طوری توصیف کرد که همه او را باور کردند. «یک بوسه» به اندازه «خانه روی آب» محبوبیت نداشت و مخاطبانش بسیار کمتر از آن فیلم بودند. در مجموع حدود 190000 نفر برای دیدن این فیلم به سینماها آمدند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا