اخبار روز

خواص بی نظیر کاهو برای سلامتی

به گزارش برنا، کاهو یکی یکی از پرمصرف ترین سبزیجات در جهان است، خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و قدمتی طولانی دارد. تناسب اندام، مبارزه با سرطان، تقویت بینایی و … از جمله فواید بیشمار مصرف روزانه سالاد است. کاهو حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی است.

از این رو یکی یکی از محبوب ترین سبزیجات است. این سبزی اغلب در سالادها و غذاهای مختلف مانند ساندویچ، سوپ و … استفاده می شود. می توان آن را هم پخت. رشد کاهو آسان است و برای رشد به دمای پایین نیاز دارد.

این یک منبع غنی از ویتامین های K و A است. اگرچه کاهو شبیه کلم است، اما در محتوای آب بین این دو تفاوت وجود دارد. تاریخچه این سبزی به مصر باستان برمی گردد، جایی که روغن از دانه های آن استخراج می شد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه 2680 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است و به طور خاص به عنوان یک گیاه دارویی از آن یاد می شود.
این سبزی در اواخر قرن پانزدهم به همراه کریستف کلمب از اروپا به آمریکا سفر کرد و انواع کاهویی که امروزه یافت می شود در کتاب های منتشر شده در اواسط قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم ذکر شده است.

ارزش غذایی کاهو

یک فنجان کاهو (36 گرم) تنها حاوی 5 کالری و 10 گرم سدیم است. نه کلسترول دارد و نه چربی.

کاهو چه خواص و فوایدی دارد؟

کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی مانند ویتامین A و K و پتاسیم است. این سبزی برگ سبز به مبارزه با التهاب و بیماری های مرتبط مانند دیابت و سرطان کمک می کند. هر چه کاهو تیره تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. با این وجود، در زیر به بررسی خواص مصرف سالاد برای سلامتی، درمان و تناسب اندام می پردازیم.

1. با التهاب مبارزه کنید

برخی پروتئین های موجود در کاهو مانند لیپوکسیژناز به کنترل التهاب کمک می کند. در یک مطالعه ایرانی، استفاده از کاهو در طب سنتی برای تسکین التهاب و درد استخوان ثابت شد. به گفته بنیاد آرتریت، سبزیجاتی مانند کاهو که سرشار از ویتامین K هستند می توانند به طور چشمگیری التهاب را کاهش دهند. به طور معمول، می توانید دو فنجان آب سالاد را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. سایر سبزیجات حاوی ویتامین K عبارتند از کلم، کلم بروکلی و اسفناج.

2. به کاهش وزن کمک می کند

سالاد می تواند یک غذای اصلی کاهش وزن باشد. زیرا یک سالاد فقط 5 کالری دارد. علاوه بر این، کاهو به دریافت ریزمغذی هایی کمک می کند که یافتن آنها در رژیم های غذایی کم کالری دشوار است. همچنین حاوی 95 درصد آب و 1 گرم فیبر است. فیبر شما را سیر می کند و اشتهای شما را مهار می کند. سالاد همچنین چربی بسیار کمی دارد و بنابراین برای کاهش وزن ایده آل است. اضافه کردن یک برگ کاهوی رومی به ناهار می تواند ایده خوبی باشد.

3. سلامت مغز خود را بهبود بخشید

بیماری آلزایمر و افسردگی از جمله بیماری هایی هستند که به دلیل بدتر شدن سلامت مغز رخ می دهند. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو انجام شده است که نشان می دهد مصرف آب کاهو به بهبود ارتباطات بین رشته های عصبی در مغز کمک می کند.

این به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. علاوه بر این، کاهو حاوی نیترات کافی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن است. همچنین امگا 3 یک ترکیب ضروری برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزمره است.

4. بهبود سلامت قلب

کاهو منبع غنی ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. مصرف کافی ویتامین B خطر لخته شدن خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با کاهش تشکیل لخته های خون در رگ ها، سلامت قلب را بهتر می کند.

سالاد علاوه بر ویتامین B، حاوی ویتامین های A و C نیز می باشد که به نوبه خود به کاهش آسیب های قلبی عروقی در بدن کمک می کند. خوردن دو قاشق غذاخوری سالاد در روز باعث حفظ سلامت قلب می شود. همچنین حاوی پتاسیم است که برای کاهش فشار خون مفید است. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان تثبیت کننده فشار خون در بیماران فشار خون بالا استفاده می شود.

5. مبارزه با سرطان

در مناطقی از جهان مانند ژاپن که معمولا سالاد مصرف می شود، احتمال ابتلا به سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، برخی تحقیقات نشان داده است که خوردن سالاد از بروز انواع سرطان ها مانند سرطان دهان، مری و گلو جلوگیری می کند. سایر مطالعات سرطان نشان داده است که کاهو از بروز سرطان ریه در افراد سیگاری می کاهد و برای آنها اثر محافظتی دارد.

6. کاهش خطر ابتلا به دیابت

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه سالاد می تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش دهد. خوردن سالاد برای دیابتی ها نیز توصیه می شود. یکی یکی از خواص کاهو کنترل میزان قند و جلوگیری از افزایش آن است. آب سالاد ۵ کالری انرژی و ۲ گرم کربوهیدرات دارد. می توانید بدون نگرانی از افزایش وزن و چاقی از این سبزی به عنوان یک عامل کاهش دهنده قند خون استفاده کنید. کاهو همچنین حاوی کاروتنوئیدها است، یک عامل ضد سرطان که سطح قند خون را کاهش می دهد و ممکن است یک درمان بالقوه برای دیابت باشد.

7. بهبود سلامت چشم

کاهو حاوی لوتئین است، یک آنتی اکسیدان فوق العاده که سلامت چشم را بهبود می بخشد. همچنین در پیشگیری از بیماری های لکه زرد مرتبط با افزایش سن بسیار موثر است. یک مطالعه نشان داده است که زنانی که سالاد را در رژیم غذایی خود قرار می دهند، 23 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید هستند. کاهو نیز جایگزین مناسبی برای اسفناج است که برای چشم مفید است.

8. بهبود هضم و سلامت گوارش

فیبر موجود در سالاد هضم غذا را آسان می کند و سایر مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ را برطرف می کند. همچنین می تواند درد معده را تسکین دهد و سلامت روده را بهبود بخشد.

9. کمک به درمان بی خوابی

کاهو حاوی ماده ای است که سیستم عصبی را آرام می کند. می توانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد بخورید که برای بی خوابی شما بسیار موثر است. کاهو همچنین حاوی ماده دیگری به نام لاکتوسین است که باعث خواب و آرامش می شود. این گیاه قبلاً در قرون وسطی برای رفع بی خوابی استفاده می شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا