دانستنی ها

چرا چربی های حیوانی در گذشته معطر تر بودند؟

کارشناس علوم و صنایع غذایی و مشاور و مدرس صنایع لبنی دکتر حمید خسروی می گوید: ساختار اولیه کره زرد از نظر نوع چربی، نوع ماده چرب مشابه سایر لبنیات پرچرب مانند کره است. اسیدها و بیشتر ریزمغذی ها مفید است بدانید چربی شیری که در تهیه چربی های حیوانی استفاده می شود دارای سه و نیم درصد چربی های مفید و ارزشمند و ویتامین های E, D, A, K است و مانند سایر منابع حیوانی حاوی مقدار کمی کلسترول است. و مقداری کلسترول درصد کمی از امگا 3.

اما مضرات چربی شیر

به گزارش بازتاب آنلاین، با توجه به محتوای نسبتا بالای اسیدهای چرب اشباع، ترانس و کلسترول و همچنین وجود هورمون ها در فاز چربی شیر، مصرف این گونه چربی ها به هر شکل (چربی زرد، کره، شیر و … خامه) به طور کلی با وجود فواید ذکر شده محدود است و نباید در سبد غذایی روزانه ما گنجانده شود. علاوه بر این، عملیات حرارتی نسبتا طولانی اعمال شده در هنگام تولید روغن زرد ممکن است مشکلاتی را در این محصول ایجاد کند. این چربی های حیوانی و کره در دسته چربی های مناسب برای پخت قرار می گیرند و برای سرخ کردن با حرارت زیاد و طولانی مناسب نیستند.

دلایل تمایز چربی حیوانی باستانی

دکتر. به گفته خسروی، این روغن ها به دلیل شرایط آب و هوایی در گذشته و تغذیه بسیار خوب حیوانات در مناطق بکر، عطر بسیار خاص و مطلوبی داشتند و در نتیجه خواص غذایی بهتری داشتند. قابل ذکر است که از گونه‌ای گیاهی که در ارتفاعات کوه‌های زاگرس به‌ویژه در کوه دالاهو استفاده می‌شود و نام‌های محلی آن چویر، چویل، چنور یا گلپر کوهی است، برای معطر کردن این روغن و افزایش عطر و بوی آن استفاده می‌شود. طعم این روغن به طرز عجیبی بی نظیر است. این گیاه در میان کردها، لرها و بختیاری ها چنان جایگاه ویژه ای داشت که حتی به عنوان نام دخترانه نیز از آن استفاده می کردند.

خواص درمانی گروه کر گیاهان معطر

تحقیقات اخیر نشان داده است که این گیاه علاوه بر معطر کردن، منبع غنی اسانس است و به دلیل خواص ضد میکروبی از جمله خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی، در رایحه درمانی و به عنوان یک نگهدارنده طبیعی استفاده می شود. وجود ترکیبات فنلی می تواند نقش مهمی در مقابله با ترکیبات مضر ایجاد شده در بدن داشته باشد. اکثر روغن های زرد موجود در بازار با آنچه در مورد روغن کرمانشاهی توضیح داده شده متفاوت است، به طور کلی حاوی درصد بالایی از چربی شیر گاو است و مانند سایر روغن های پر کالری، مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی یا بیماران قلبی عروقی محدود است. افراد دارای اضافه وزن

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا