اخبار روز

آیا تب دانگ در تهران فراگیر شده؟/ نگرانی‌های مردم: شبیه دوران کرونا نشود! :: بازتاب آنلاین

تا سال گذشته کل موارد تب دنگی در کشور ۷۵ مورد بوده که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا آخرین روز تیرماه ۱۵۱ مورد تب دنگی گزارش شده که عمدتاً وارداتی هستند اما متأسفانه مواردی از انتقال محلی هم گزارش شده.

به گزارش بازتاب آنلاین، پشه آئدس که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله تب دنگی است که در بسیاری از کشور‌ها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.

تب دنگی از طریق پشه‌ای تحت عنوان آئدس به انسان منتقل می‌شود که علائم آن سردرد، کمردرد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارج و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، شرجی بودن هوا را از عوامل مؤثر در فعالیت پشه آئدس دانست.

حسین فرشیدی گفت: میزان گزش پشه آئدس در دمای کمتر از ۲۵ درجه بسیار کم است؛ بنابراین انتظار داریم در فصول سرد سال شاهد گزش نباشیم. اما در مناطق جنوبی اگر دمای مطلوب این پشه‌ها در فصل سرد هم وجود داشته باشد باز هم این گزش اتفاق می‌افتد.

وی افزود: واکسن ویروس تب دنگی که یکی از ۴ ویروسی است که پشه آئدس منتقل می‌کند و الان بیشترین شیوع را در دنیا دارد، اما در داخل کشور تولید نمی‌شود.

فرشیدی ادامه داد: ما فقط واکسن داخلی برای بیماری تب زرد که یکی از ۴ بیماری منتقله از این پشه است را داریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: سازمان جهانی بهداشت تا کنون واکسن تب دنگی را در اختیار کشور‌های آمریکای لاتین، چون برزیل و شیلی و آفریقای جنوبی قرار داده و توصیه کرده در بیشتر موارد برای کودکان استفاده شود.

فرشیدی افزود: شرجی بودن هوا خود از عوامل مؤثر در فعالیت پشه آئدس است.

وی با بیان اینکه این پشه سال‌های قبل هم در کشور فعال بوده است، گفت: تفاوت مهم پشه آئدس امروز، با سال‌های قبل در این است که این پشه به دلیل ورود افراد مبتلا به ویروس تب دنگی که از خارج از کشور آمده بودند؛ آلوده و این ویروس به تخم‌ها و لارو‌هایشان نیز منتقل شده است و حالا آن‌ها قدرت بیماری زایی بالایی دارند.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی ۴ محصول به‌عنوان دافع حشرات را برای پشه آیدس یا همان عامل بیماری تب دنگی معرفی کرده است تا کشور‌های دنیا آن را تأمین و در دسترس مردم قرار دهند.

وی افزود: فرآورده‌های دافع حشره آئدس یا همان عامل بیماری تب دنگی با نام دیت و ۳۵۳۵ IR شناخته می‌شود که اشکال مختلفی از قبیل لوسیون، کرم، قلم و اسپری دارد که نه تنها برای دفع این حشره بلکه برای دفع سایر حشرات از جمله مگس، کنه، ساس و…، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تفاوت فرآورده‌های دفع حشرات در ماندگاری آن است، گفت: دوام این محصولات با یکدیگر متفاوت است و بر اساس درصدی که دارند، می‌توانند ماندگاری متفاوتی داشته باشند. همچنین در صورتی‌که درصد هر یک از این محصولات از حدی بالاتر رود باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از مصرف حتماً برچسب روی فرآورده‌ها با دقت مطالعه و یا با دارؤساز مستقر در داروخانه در مورد نحوه استفاده از این محصولات مشورت شود.

به گفته محمدی، بر اساس تمهیدات‌اندیشیده شده و با همکاری تولیدکنندگان، دو محصول دفع پشه آئدس با تیراژ بسیار بالا تولید و به بازار عرضه می‌شود تا مشکلی در تهیه آن وجود نداشته باشد.

حسین فرشیدی(معاون بهداشت وزارت بهداشت) در گفت‌وگویی دیگر با شبکه خبر سیما، گفت: در حال حاضر هیچ موردی از بیمار مبتلا به تب دنگی در تهران نداریم و تاکنون پشه آئدس در استان تهران صید نشده است.

وی افزود: این شرایط برای امروز است و هر لحظه احتمال دارد پشه آئدس در تهران رؤیت شود. زیرا، از تمامی استان‌ها به استان تهران هر روز تردد وجود دارد و ممکن است تخم پشه آئدس از طریق وسایل نقلیه منتقل شود.

فرشیدی با عنوان این مطلب که تخم پشه آئدس در مناطق گرم و شرجی استعداد تبدیل شدن به پشه را دارد، ادامه داد: این شرایط در مناطق جنوبی و شمالی کشور فراهم است و تهران، چنین ویژگی ندارد.

در ادامه، دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری عفونی خبر مبنی بر فراگیر شدن تب دانگ در شهر تهران را تکذیب کرد و گفت تنها یک مورد در تهران شناسایی شده.

دکتر مردانی گفت: این بیماری از استان‌های جنوبی کشور سیستان و بلوچستان، فارس و بوشهر شروع شد سپس در استان‌های شمالی مثل گیلان هم مواردی از این بیماری مشاهده شد.

تا سال گذشته کل موارد تب دنگی در کشور ۷۵ مورد بوده که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا آخرین روز تیرماه ۱۵۱ مورد تب دنگی گزارش شده که عمدتاً وارداتی هستند اما متأسفانه مواردی از انتقال محلی هم گزارش شده.

نظر مردم درباره شیوع پشه آئدس در کشور چیست؟

بعضی معتقد بودند باید همه خونسردی خود را حفظ کنند تا شبیه دوران کرونا نشود که ترس به جان همه بیفتد!

افرادی می‌گویند این پشه در کشور‌های دیگر هم بوده، دولت باید شرایط را کنترل کند تا مردم آسیب نبینند…

اما افرادی مدعی هستند پشه آئدس در کل شهر ها‌ی ایران پخش شده و مردم درگیر هستند اما اطلاع‌رسانی نمی‌شود!

در انتها مردم خوزستان از همه نگران‌تر هستند و خودشان را صدر نشین بیماری می‌دانند!

گزارش: پریسابختیاری

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا