دانستنی ها

چه کسی مجاز به تغییر رنگ چشم است؟

دکتر متخصص پیوند قرنیه هاشم دریابری با بیان اینکه مقوله «تغییر رنگ چشم» موضوع جدیدی نیست، گفت: مقوله جدیدی به نام «کراتوپیگمنتیشن» فرآیندی برای تغییر رنگ چشم است. رنگدانه به قرنیه چشم تزریق می شود و رنگ چشم را تغییر می دهد.

توصیه ای برای کسانی که برای تغییر رنگ چشم اقدام می کنند

به گزارش ایسنا، این متخصص پیوند قرنیه با بیان اینکه برخی افراد چشم های سالمی دارند و فقط می خواهند رنگ چشم خود را تغییر دهند، اظهار کرد: به شدت از این وضعیت دوری می کنند. جراحی تغییر رنگ چشم با تزریق رنگدانه به قرنیه انجام می شود و احتمال پخش شدن رنگدانه ها وجود دارد که می تواند عوارض زیادی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات جراحی تغییر رنگ چشم توصیه می شود، گفت: پزشکان در موارد بسیار محدود جراحی تغییر رنگ چشم را توصیه می کنند. بار دیگر تاکید می کنم به افرادی که رنگ چشم سالم دارند هشدار می دهیم که رنگ چشم خود را تغییر دهند. اگر چشمانشان سالم است باید از رنگ طبیعی چشمانشان که خداوند به آنها داده است لذت ببرند و در رفتاری که عوارض زیادی دارد و چشم سالم را به چشمی معیوب تبدیل می کند، سر بزنند.

مدیر کل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: عمل تغییر رنگ چشم با تزریق رنگدانه به قرنیه انجام می شود. انجام این عمل عوارض زیادی را به همراه دارد و گاهی اوقات عوارض این عمل به حدی می رسد که نیاز به پیوند قرنیه دارد.

دریابری گفت: تغییر رنگ چشم می تواند باعث التهاب قرنیه، عفونت و کاهش بینایی شود. علاوه بر این، اگر آب مروارید در افرادی که جراحی تغییر رنگ چشم انجام داده اند ایجاد شود، جراحی برای این افراد بسیار سخت می شود.

وی درباره مبانی علمی جراحی تغییر رنگ چشم گفت: جراحی تغییر رنگ چشم در افراد سالم پایه علمی چندان قوی ندارد.

چه کسی مجاز به تغییر رنگ چشم است؟

این متخصص پیوند قرنیه در مورد جراحی تغییر رنگ چشم گفت: کارکنان درمان جراحی تغییر رنگ چشم را به گروه خاصی توصیه می کنند. چشم برخی از افراد به دلیل آسیب، التهاب یا عفونت تغییر کرده است، به طوری که یک چشم رنگ طبیعی و چشم دیگر «سفید» است. بروز چنین شرایطی ناراحت کننده است و توصیه می کنیم این افراد رنگ چشم خود را تغییر دهند و چشم های «سفید» داشته باشند.

دریابری با بیان اینکه برخی از بیماری های ژنتیکی و مادرزادی نیز باعث تغییر رنگ چشم می شود، گفت: برخی بیماری ها مانند «آنیریدیا» و «زالی» باعث غیرطبیعی شدن رنگ چشم طبیعی یا هر دو چشم می شود. تغییر رنگ چشم نیز به این افراد توصیه می شود.

وی گفت: بار دیگر تاکید می کنم افرادی که چشم های سالمی دارند از تغییر رنگ چشم خودداری کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا