اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

زنگ خطر برای نوزادان مبتلا به زیکا؛ آسیب طولانی‌مدت به سیستم ایمنی

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد کودکانی که در رحم مادر در معرض ویروس زیکا قرار می‌گیرند ممکن است آسیب طولانی‌مدتی به سیستم ایمنی بدنشان وارد شود.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، ویروس زیکا باعث میکروسفالی، ناتوانی‌های مغزی و سایر نقایص مادرزادی در حدود ۵ درصد از کودکانی می‌شود که مادرانشان در دوران بارداری به ویروس زیکا مبتلا می‌شوند.

اما این مطالعه نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از کودکان متولد شده از زنان مبتلا به زیکا در دوران بارداری ممکن است تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته باشند، اما به روش‌های دیگری که بر سلامت آینده آنها تأثیر می‌گذارد.

«سوآن سین فو»، سرپرست تیم تحقیق و ویروس شناس مادر و جنین در کلینیک کلیولند، گفت: «رشته پزشکی تعریف بسیار خاصی از سندرم مادرزادی زیکا دارد. کودکان دارای اختلال در رشد جمجمه یا مغز هستند. مطالعه ما به وضوح نشان می‌دهد که این عارضه بسیار بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد وجود دارد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های خون گرفته شده از کودکان تازه متولد شده و ۲ ساله را که مادرانشان در طی یک شیوع گسترده در برزیل در سال ۲۰۱۵ به ویروس زیکا آلوده شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند که سطوح بسیار بالایی از التهاب حتی دو سال پس از رفع عفونت زیکا وجود داشت.

سیستم ایمنی کودکان از تولید انواع خاصی از سلول‌های ایمنی که پاسخ آنها به واکسن‌های دوران کودکی را تغییر می‌دهد، حمایت می‌کند. به گفته محققان، این عارضه باعث می‌شود که آنها به احتمال زیاد در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه آسیب پذیر باشند.

محققان افزودند که این مشکلات ایمنی با هیچ نشانه فیزیکی یا عصبی دیگری مرتبط با نقایص مادرزادی زیکا مرتبط نیست.

این تیم تحقیقاتی اکنون در حال انجام مطالعاتی برای درک اینکه چگونه ویروس زیکا باعث ایجاد این تغییرات در رشد سیستم ایمنی می‌شود، به امید مسدود کردن یا معکوس کردن اثرات ویروس، هستند.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا