اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

اگر ستاره‌های دهه 60 الان بازی می‌کردند، بالای 100 میلیارد می‌گرفتند!

علی‌اصغر مدیرروستا، مهاجم سابق تیم ملی ایران معتقد است مبالغی که برای انتقال بازیکنان هزینه می‌شود با کیفیت آنها قابل قیاس نیست.

به گزارش ایرنا، علی‌اصغر مدیرروستا یکی از بهترین مهاجمان دهه ۷۰ فوتبال ایران بود. بازیکنی که برای آقای گلی همیشه با فرشاد پیوس رقابت می‌کرد و البته در بخش ملی نیز سال‌ها به میدان رفت. او که در مربیگری هم سابقه هدایت پاس‌همدان، پیکان و شهرداری تبریز را در کارنامه دارد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون مبالغی که در نقل و انتقالات فوتبال ایران هزینه می‌شود، گفت: «مسبب این ارقام عجیب و غریب یکی دو تیم بودند که سال‌های قبل بی‌جهت قراردادهای بالا با بازیکنان ‌بستند و بازار را به هم ریختند. متأسفانه برخی مدیران باشگاه‌ها نیز دلسوز نیستند و فقط هزینه می‌کنند. واقعیتش ما بازیکنانی در حد این مبالغ نداریم. فقط یک عده سودجو و منفعت‌طلب هستند که مبالغ را افزایش می‌دهند تا پول بیشتری به جیب خودشان برود.»

سرمربی سابق پیکان در ادامه گفت: «بازیکن نیم‌فصل خوب کار می‌کند و به یک‌باره می‌بینیم چند باشگاه برای او سر و دست می‌شکنند. وقتی ریزتر می‌شویم می‌بینیم که ایجنت او هم با تمام باشگاه‌ها در ارتباط است و از آنها پیشنهاد می‌گیرد تا به عدد مورد نظرش برسد. باشگاه‌های دیگر هم تحریک می‌شوند و در نهایت می‌بینیم که چند ۱۰ میلیارد به مبلغ پیشنهادی آنها اضافه شده. بازیکن باید چند سال آبدیده شود و بعد به یک تیم بزرگ برود. باشگاه‌های بزرگ هم نباید بازیکنانی را با ارقام هنگفت به خدمت بگیرند که فقط نیم‌فصل یا یک فصل از حضورشان در لیگ برتر می‌گذرد. قبلاً نمونه‌اش را داشتیم که یک بازیکن را با سر و صدا آوردند اما انتهای همان فصل او را در لیست مازاد گذاشتند. در زمان ما بازیکنان آرزو داشتند به تیم‌های بزرگ بروند و حاضر بودند مبلغ درخواستی‌شان را کم کنند. الان اما تیم‌های بزرگ ما برند خود را زیر پا گذاشته و از رقبا بیشتر هزینه می‌کنند.»

انتقاد بعدی مدیرروستا از آپشن‌هایی است که در قراردادها گنجانده می‌شود: «اصلاً آپشن قرارداد یعنی چه؟ دروازه‌بان می‌آورند و به او می‌گویند اگر گل نخوری فلان مبلغ را به تو می‌دهیم. یا در قرارداد مهاجم می‌نویسند اگر گل بزنی به تو پول بیشتر می‌دهیم. مهاجم را برای این می‌خرید که گل بزند، آنوقت پول اضافی برای چیست؟ وظیفه دروازه‌بان گل نخوردن است، چرا باید پول بیشتری بگیرد تا دروازه‌اش را بسته نگه دارد؟ زمان ما از این خبرها نبود و همان پولی را می‌گرفتیم که در قرارداد قید می‌شد. البته وجود آپشن‌هایی مثل کسب سهمیه آسیا، صعود به مراحل نهایی لیگ نخبگان یا قهرمانی لیگ و جام حذفی خوب است اما گل زدن یا کلین‌شیت نه. اینها را افرادی باب کرده‌اند که یا منفعتی دارند یا از فوتبال سر در نمی‌آورند.»

مدیرروستا صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: «الان توجیه باشگاه‌ها این است که می‌خواهیم در لیگ نخبگان شرکت کنیم و باید بودجه بیشتری در اختیار ما قرار بگیرد. شک نکنید فوتبال ایران در لیگ نخبگان نتیجه نمی‌گیرد و این مسأله ارتباطی هم به هزینه‌ها ندارد. این‌ها بیشتر توجیه است برای اینکه هزینه بیشتری انجام بدهند. باید اتفاق عجیب و غریبی رخ بدهد تا تیم‌های ما قهرمان لیگ نخبگان شوند. چون نه برنامه‌ریزی داریم و نه اصول حرفه‌ای باشگاهداری را رعایت می‌کنیم. متأسفانه برای بازیکنی که یک فصل ۷ گل یا ۸ گل زده، ۶۰ میلیارد هزینه می‌کنند. به نظر من باید در باشگاه‌ها کمیته فنی تشکیل شود تا آنها جلوی برخی اتفاقات را بگیرند و شبیه فیلتر عمل کنند. دلالی در فوتبال ایران موج می‌زند و به همین دلیل نباید در آینده امیدوار به موفقیت باشیم.»

از مدیرروستا پرسیدیم اگر بازیکنان زمان شما الان بودند، باید چه مبلغی دریافت می‌کردند؟ او در پاسخ گفت: «با احترام به تمام بازیکنانی که الان بازی می‌کنند، اگر ستاره‌های دهه ۶۰ و ۷۰ در این دوره بودند، همه باید بالای ۱۰۰ میلیارد دستمزد می‌گرفتند. با توجه به وضعیتی که در قراردادهای فعلی وجود دارد و البته کیفیت و ظرفیت فنی قدیمی‌ها، دو سه برابر قراردادهای حالا هم حق‌شان بود.»

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا