اخبار روز

اخبار مهم برای سهام شرایط اخذ وام سهام عدالت

سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به منظور تسهیل در دریافت وام بانکی سهامداران بورسی و فرابورسی، سهام و اوراق بهادار فرابورسی را به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات در نظر گرفته است.

اقتصاد اعتباری بورس در سال 1403 چگونه است؟

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بانک مرکزی در سال های اخیر برنامه های مختلفی را برای ارائه خدمات بانکی به اقشار مختلف جامعه ارائه کرده است. یکی با این طرح ها امکان اخذ وام با سهام به عنوان وثیقه وجود دارد.

این طرح دارای شرایط خاصی است و متقاضیان باید مدارک خاصی را ارائه دهند. فرآیند دریافت چنین وامی نیز شامل مراحل خاصی است. بنابراین افرادی که مایل به استفاده از این تسهیلات هستند باید با این شرایط و رویه ها آشنا شوند. پس تا پایان این گزارش با ما همراه باشید.

شرایط اخذ وام بورسی

اگر می خواهید وام بدون سود و کارمزد دریافت کنید، ابتدا باید از شرایط اخذ چنین وامی از بانک های عامل مطلع شوید. در غیر این صورت امکان بهره مندی از این تسهیلات از طریق بانک های نماینده ارائه دهنده طرح های تسهیلات وجود نخواهد داشت. اخذ وام با سهام که با سهام شرکت امکان پذیر نیست نیز از این قاعده مستثنی نیست که در ادامه به توضیح این مشکل می پردازیم.

سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، سهام و اوراق بهادار خارج از بورس را به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته است تا سهامداران بورسی و فرابورسی در دریافت تسهیلات بانکی سهولت داشته باشند. برای استفاده از این گزینه، متقاضیان باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنند. سپس در سامانه سپرده الکترونیکی ستاره سمت ثبت نام کنید. این شرایط برای گرفتن وام با سهام به عنوان وثیقه ضروری است تا مردم از این تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

سازمان بورس مدارک، مدارک و تاییدیه های قانونی لازم را برای در نظر گرفتن الکترونیکی سهام به عنوان وثیقه سهامداران اخذ کرده است. همچنین زیرساخت های لازم در شبکه های بانکی در حال ایجاد است. این اقدامات سازمان بورس به منظور تسهیل و امکان استفاده سهامداران از سهام خود به عنوان تضمین برای اخذ وام بانکی انجام شد.

نحوه گرو گذاشتن سهام برای دریافت وام سهام

افرادی که دارای شرایط لازم برای وثیقه سهام در بورس هستند می توانند مراحل مربوط به وثیقه را انجام دهند. این افراد در صورت داشتن شرایط اخذ وام مورد نظر می توانند از طریق صرافی وام بانکی دریافت کنند. در زیر خواهید دید که چگونه می توانید سهام را برای گرفتن وام در بورس اوراق بهادار کنید.

1. سهامدارانی که حق وثیقه دارند باید ابتدا اطلاعات سهام خود را از طریق سپرده گذاری مرکزی در اختیار بانک ها قرار دهند. سپس این سهامداران باید سهام خود را از طریق درخواست های مرتبط با تعهد توقیف کنند تا سهامداران بتوانند از وام های بانکی برای گرفتن وام استفاده کنند.

2. متقاضیان پس از ارسال درخواست به بانک مورد نظر، پیامکی با کد تایید یک بار مصرف دریافت وام بانکی و انتخاب سهام به عنوان وثیقه دریافت خواهند کرد. این کد تأیید برای تأیید هویت سهامدار کد تأیید در قسمت مربوطه در برنامه بانکی استفاده می شود.

3. سهامداران می توانند سهامی را که می خواهند تعهد کنند انتخاب کنند. سپس سهامداران باید حق تعهد را بپردازند. پس از طی این مراحل فرآیند وثیقه گذاری سهام به پایان می رسد و درخواست مربوطه ثبت می شود.

بانک های تجاری برای گرفتن وام با سهام

برخی بانک ها در ایران اجازه استفاده از سهام را به عنوان وثیقه برای گرفتن وام داده اند. به ویژه بانک ملی ایران و بانک قرض الحسنه مهر ایران این گزینه را در اختیار متقاضیان قرار داده است. با این تغییر شرایط وثیقه، افراد می توانند از سهام خود به عنوان وثیقه برای گرفتن وام استفاده کنند.

وام سهام چیست؟

سهام عدالت سهامی است که توسط شرکت های دولتی در اختیار افراد کم درآمد قرار می گیرد. صاحبان این سهام هم اکنون می توانند از سرمایه گذاری های جدید استفاده کرده و تسهیلات یا وام دریافت کنند. به ویژه هر دارنده سهام سرمایه می تواند تا 50 درصد ارزش این سهام را به عنوان وام دریافت کند. او همچنین می تواند با استفاده از کارت اعتباری مخصوص از مراکز خرید مختلف خرید کند.

این امکان برای دریافت وام از طریق سهام عدالت تنها برای افرادی است که در سامانه سهام عدالت samanese.ir ثبت نام کرده باشند. اگر شخصی وارد این سیستم شود اما نتواند به آن دسترسی داشته باشد به این معنی است که حق استفاده از این سرویس را ندارد.

یکی دیگر از الزامات استفاده از این فرصت، مالکیت سهام عدالت به ارزش 500.000 تا 1.000.000 تومان است. فقط افرادی که دارای سهام در این محدوده ارزشی هستند می توانند از این گزینه وام بهره مند شوند.

وام سهام چقدر است؟

مقدار کمک های دریافتی توسط دارندگان بورس تحصیلی کاملاً به اندازه جمعیت بستگی دارد. اسکناس های 1000000 تومانی 14 میلیون تومان و اسکناس های 500000 تومانی 7 میلیون تومانی می توانند دریافت کنند. این وام وامی است که به شما امکان می دهد فقط در فروشگاه های خاصی خرید کنید.

مبلغ وام دریافتی ممکن است بسته به تعداد اعضای خانواده متفاوت باشد. به عنوان مثال در یک خانواده 4 نفره اگر همه اعضا کارت 500 هزار تومانی داشته باشند، خانواده می تواند تا سقف 28 میلیون تومان وام دریافت کند.

سهام عدالت

شرایط اخذ وام سهام عدالت

شرایط خاصی برای وام سهام وجود دارد که قبل از دریافت آن باید بدانید:

این وام به مدت 3 سال با سود 18 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. هر کسی که مبلغ وام را در 30 روز اول بازپرداخت کند نیازی به پرداخت سود ندارد.

همچنین امکان دریافت 100 درصد تسهیلات وجود ندارد و متقاضیان می توانند از 60 درصد سهام شرکت های استانی معاف شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا