دانستنی ها

یکی از علل مهم قوز قرنیه؛ این کار را نکن

اصغر دوستدار گفت: قرنیه طبیعی مانند شیشه ساعت شفاف، کروی و منظم است که در جلوی عنبیه چشم قرار گرفته و با لایه اشک پوشیده شده است.

وی با عنوان این مقاله، ضخامت قرنیه طبیعی بین 500 تا 550 میکرون و پنج برابر آن است. سی تی. در قوز قرنیه یا قوز قرنیه، قرنیه صافی، نظم و کروی بودن خود را از دست می دهد و به سمت بیرون بیرون می زند، لایه های آن نازک می شود، نور به طور نامنظم از آن عبور می کند و تصویر روی شبکیه تار و سایه می شود. به خصوص در محیط های کم نور و تاریک که مردمک چشم گشاد می شود، تاری تصویر بیشتر می شود و فرد حتی در شب نیز قادر به رانندگی نیست.

دانشیار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: عوامل مختلفی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود. یکی وی از این جمله خواستار مالش مداوم چشم به ویژه در سنین نوجوانی شد و گفت: از مالش چشم خودداری شود و در صورت تمایل به مالش چشم شستن چشم با آب سرد توصیه می شود.

اضافه: یکی یکی از بهترین و تنها راه های جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه، جراحی کراس لینکینگ است که توسط همکاران چشم پزشک انجام می شود و توصیه می شود که کودکان هر ساله تحت معاینه کامل چشم قرار گیرند.

دوستدار با تاکید بر این مطلب افزود: روش های مختلفی برای اصلاح بینایی در قوز قرنیه وجود دارد که اولین و ساده ترین آنها اصلاح بینایی با عینک مناسب و روش دوم استفاده از لنزهای نرم و مخصوص است. زمانی که اصلاح بینایی با لنزهای نرم ناکافی باشد، لنزهای سخت قرنیه توصیه می شود.

در برخی از افراد مبتلا به قوز قرنیه، عدسی سخت قرنیه در قرنیه قرار نمی گیرد و از دید خارج می شود و یا باعث ساییدگی و آسیب قرنیه می شود.

دبیرکل بیست و ششمین کنگره بینایی سنجی افزود: جدیدترین روش اصلاح بینایی در افراد مبتلا به قوز قرنیه، استفاده از لنز صلب مینی اسکلرا است که هیچ تماسی با قرنیه چشم ندارد و بینایی را بسیار بهتر از لنز اصلاح می کند. . اگر لنز سخت قرنیه بیشتر فراهم کند، این لنز باید توسط چشم پزشکان مجرب به درستی نصب و تجویز شود.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا