اخبار روز

کشاورزان و کارگران در گروه های در معرض خطر اشعه ماوراء بنفش

رئیس اداره سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عوارض خطرناک قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش گفت: کشاورزان و کارگران در محیط های باز در معرض خطر بیشتری در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند.

عباس شاهسونی در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه طول موج پرتوهای فرابنفش در محدوده 100 تا 400 نانومتر است، اظهار داشت: زمانی که افراد در معرض نور خورشید قرار می گیرند در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز قرار می گیرند. برای کاهش تابش خورشیدی

وی افزود: محدوده 100 تا 280 نانومتر یا UVC که خطرناک ترین نوع اشعه ماوراء بنفش است به طور کامل توسط لایه اوزون کنترل می شود و بنابراین در کشورمان مشکلی با این نوع پرتوها نداریم. اشعه UVB تا 90 درصد حذف می شود، اما اشعه UVA به طور کامل از لایه اوزون عبور می کند و انسان عمدتا در معرض UVA قرار می گیرد.

اثرات قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

شاهسونی ادامه داد: اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می شود اما تاثیر نور خورشید بیشتر مربوط به UVA است که بیشتر به عمق پوست نفوذ می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش منجر به سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و اختلال در سیستم ایمنی و سرکوب آن می شود. البته قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت یک ساعت یا یک روز ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما به طور کلی توصیه می شود افراد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از خانه خارج نشوید

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت درباره راه های جلوگیری از آسیب به بدن در اثر اشعه ماوراء بنفش گفت: قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید از ساعت 10 صبح تا 16 به حداقل برسد. کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب بالای 30 و عینک آفتابی مناسب و تجاری موجود.

یک چهارم کارگران در معرض اشعه های خطرناک UV قرار دارند

وی تصریح کرد: گزارش سازمان جهانی بهداشت می گوید از هر سه مرگ یک نفر به دلیل سرطان پوست غیر ملانومایی است که در اثر کار زیر نور خورشید رخ می دهد و باعث 190 هزار سال تلفات می شود و از هر چهار کارگر یک نفر در معرض اشعه های خطرناک UV قرار می گیرد.

اشعه ماوراء بنفش عامل 1.5 میلیون سرطان پوست در سراسر جهان است

وی تصریح کرد: اشعه ماوراء بنفش سالانه بیش از 1.5 میلیون سرطان پوست در جهان ایجاد می کند و در کشور ما بر اساس آخرین گزارش ملی برنامه ملی ثبت سرطان، سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران است، اما این گونه نیست. باید توجه داشت که این اتفاق به یکباره نمی افتد. قرار گرفتن در معرض این اشعه می تواند باعث سرطان پوست یا آب مروارید شود، اما قرار گرفتن طولانی مدت باعث ایجاد این مشکل می شود.

منطقه خطر پرتوهای فرابنفش

شاهسونی افزود: برای اندازه گیری میزان پرتوهای فرابنفش شاخصی به نام شاخص UV تعریف شده است، ابزاری که آگاهی را در مورد قرار گرفتن در معرض این اشعه ها افزایش می دهد. شاخص UV باید روزانه گزارش شود و از صفر تا بیش از 11 متغیر است. هر چه این شاخص بالاتر باشد، احتمال عوارض ذکر شده در بالا بیشتر می شود.

وی افزود: پیش بینی می شود طی چند روز آینده این شاخص در تهران به عدد 9 و در اهواز به عدد 10 و 11 برسد. این شاخص بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر به اوج خود می رسد.

کشاورزان و کارگران در گروه های در معرض خطر اشعه ماوراء بنفش

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تاکید کرد: آنچه مهم است این است که افرادی که در فضای باز کار یا فعالیت می کنند باید میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهند. از طرفی افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنعتی، کشاورزان و … به دلیل تابش شدید نور خورشید در معرض خطر بیشتری هستند و به همین دلیل باید از کلاه لبه دار، ضد آفتاب با SPF بالای 30، چتر آفتابی، لباس آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا