اخبار روز

روند گرم شدن هوا در ایران حاکم است. در ابتدای این هفته گرم ترین روزهای پایتخت/پاییز نزدیک است

به گزارش بازتاب آنلاین، بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی کشور دمای جهان نسبت به دوران انقلاب صنعتی بیش از یک درجه افزایش یافته است و این به این دلیل است که ایران در 50 سال گذشته 2 درجه گرمتر شده است.

احد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفت و گو با بازتاب آنلاین در تشریح این مشکل می گوید: طبق پروتکل های بین المللی، ناهنجاری های دمایی با 30 سال گذشته به بالا مقایسه می شود. اما در مقیاس جهانی معیار استاندارد میانگین دمای زمین قبل از انقلاب صنعتی است و به عبارت دیگر مبنای مقایسه در حدود سال های 1850 تا 1900 میلادی یعنی بیش از 120 تا 170 سال پیش است.

روند گرم شدن هوا در کشور وجود دارد و دمای هوا در تهران به بیش از 40 درجه می رسد

تصفی می‌گوید: کشور ما در پنجاه سال گذشته و در هر دهه میانگین 0.4 درجه سانتیگراد افزایش دما را تجربه کرده است. این نشان می دهد که آب و هوای کشور ما در حال روند گرم شدن است. بنابراین اگر 10 سال گذشته را میانگین بگیریم، در مقایسه با پنج دهه گذشته حدود 2 درجه اختلاف دما داریم. این وضعیت در سایر کشورهای خاورمیانه است.»

وی خاطرنشان می کند: «از پنجشنبه 4 مرداد تا یکشنبه 7 مرداد وجود توده هوای گرم در کشور که باعث می شود دمای تهران به 42 درجه سانتی گراد برسد. اما تجربه این دما برای تهران چیز جدیدی نیست چرا که پایتخت هم دمای 43 درجه داشت. در ابتدای این هفته، در روزهای شنبه و یکشنبه، شیب گرما به طور قطع در حال افزایش است.

گرمای طولانی مدت در ایجاد خشکی و خشکی نقش دارد

با افزایش دما، شدت تبخیر و تعرق دریاها، رودخانه ها و سایر منابع آبی افزایش می یابد و این مشکل اگرچه باعث کاهش ذخایر آبی می شود، اما تقاضا و نیاز به آب را نیز افزایش می دهد. وظیفه تاکید می کند: «این خواسته در همه ابعاد مطرح است. برای مثال در محیط، درختان و گیاهان در هوای گرمتر به آب بیشتری نیاز دارند تا خشک نشوند و به زندگی خود ادامه دهند. یا با گرم شدن هوا در جوامع بشری، تقاضا و تمایل به افزایش مصرف آب مردم به طرق مختلف از جمله استحمام و آشامیدن افزایش می یابد. این چرخه کمبود عرضه و افزایش تقاضا منجر به محدودیت دسترسی به آب و تشدید خشکسالی می شود.

احتمالاً پاییز بارانی خواهیم داشت

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی گفت: با وجود اینکه در فصل تابستان هستیم، اقلیم حاکم بر کره زمین گرمتر از حد معمول و درازمدت است و پدیده گرمایی بی سابقه ای را به همراه داشته است جهان وجود نداشت با توجه به این موضوع نمی توان به طور دقیق و قطعی شرایط جوی پاییز پیش رو را پیش بینی کرد، اما با در نظر گرفتن روند افزایش دما و با تکیه بر نتایج مدل های عددی مختلف، احتمال قوی است که پاییز ما پاییز کم باران باشد. البته برای ارائه گزارش‌های موثق و دقیق باید منتظر پایان فصل گرم بود و دید که آیا شرایط دمایی تغییر می‌کند یا خیر.»

بیشتر بخوانید:

گرمای بی سابقه در ایران؛ شنبه و یکشنبه آتشین در راه است/آب و هوای ما با روند گرم شدن مواجه است/احتمال کم بارندگی در پاییز زیاد است

پاییز بارانی چه شد؟/ «یقین» در هواشناسی معنایی ندارد. پیش بینی های روزانه یک خطای کوچک دارند

47232

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا