دانستنی ها

خواص باورنکردنی آدامس

آدامس از زمان های قدیم و از زمان یونانیان مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مصرف کنندگان سابق آن هستند. سقز در زمان های قدیم در ایران نیز مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه آدامس محبوب به صورت عمده و بسته بندی در اندازه های مختلف به فروش می رسد. بنابراین، آیا جویدن آدامس برای سلامت دهان و دندان مفید است؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبمدی در حالی که برخی می گویند آدامس حاوی قند است و می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد یا اینکه باکتری موجود در دهان سوکرالوز و سایر کربوهیدرات ها را متابولیزه می کند و مینای بیرونی دندان ها را فرسایش می دهد، جویدن آدامس باعث می شود. خوش آمدی.

با این حال، جویدن آدامس قندی گهگاهی خطر چندانی برای سلامتی ندارد، به خصوص اگر به بهداشت دهان و دندان توجه کنید. آدامس بدون قند نیز حاوی کمتر از 0.5 گرم شکر در هر وعده است و از شیرین کننده های جایگزین استفاده می کند. در این گونه آدامس ها می توان از شیرین کننده هایی مانند آسپارتام، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز، اریتریتول، ایزومالت، مالتیتول، مانیتول، سوربیتول و زایلیتول استفاده کرد.

محافظت در برابر پوسیدگی

استفاده از شیرین کننده های خاص، مانند اسید سیتریک، در آدامس ممکن است تجمع پلاک در دهان را کاهش دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر آدامس حاوی قند باشد، ممکن است اثرات مثبت آن از بین برود. جویدن دهان شما را تحریک می کند تا بزاق بیشتری تولید کند. این از دهان شما در برابر پوسیدگی و فرسایش محافظت می کند زیرا بزاق به عنوان محافظ دندان شما عمل می کند. بزاق بیشتر می‌تواند باکتری‌ها و اسیدهایی را که روی دندان‌های شما جمع می‌شوند را بشوید.

فواید جویدن آدامس برای سلامتی

فواید جویدن آدامس به موارد ذکر شده در بالا محدود نمی شود. بزاق بیشتر می تواند به تعادل اسیدها در مری و کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کند. بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) وضعیتی است که در آن اسید معده به لوله ای که دهان و معده شما را به هم متصل می کند جریان می یابد. رفلاکس حنجره حرکت اسید معده از مری به حلق است. جویدن آدامس نیز ممکن است حداقل برای مدت کوتاهی به تسکین خشکی دهان کمک کند.

سایر فواید سلامتی جویدن آدامس عبارتند از:

کالری سوزی: با جویدن آدامس می توانید 11 کالری در ساعت بسوزانید. مقدار کالری سوزانده شده با گذشت زمان افزایش می یابد.

حافظه را بهبود می بخشد: جویدن آدامس جریان خون را به مغز شما افزایش می دهد که می تواند به بهبود حافظه شما کمک کند.

با خواب آلودگی مبارزه کنید: اگر احساس خستگی می کنید، مقداری آدامس بجوید تا بیدار بمانید.

تهوع را تسکین می دهد: اگر احساس بیماری می کنید، بزاق تولید شده توسط جویدن آدامس می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. این امر به ویژه در مورد بیماری حرکت و تهوع صبحگاهی در دوران بارداری صادق است.

فواید آدامس های بدون قند

آدامس های بدون قند آسیب کمتری به دندان های شما وارد می کنند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این آدامس ها در صورت داشتن پوسیدگی بی خطر است و باعث بدتر شدن حفره های شما نمی شود. این بدان معنا نیست که آدامس می تواند جایگزین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن معمولی شود.

بعد از جویدن آدامس مراقب دندان های خود باشید

حتما دندان های خود را بعد از خوردن غذا یا جویدن آدامس به خوبی تمیز کنید:

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.

حتما اطراف دندان های خود را با فشار ملایم از زوایای مختلف مسواک بزنید.

برای رسیدن به فضاهای تنگ بین دندان ها و لثه ها از نخ دندان استفاده کنید.

هیچ منطقه ای را، هر چقدر هم که کوچک باشد، نادیده نگیرید. احتمال تجمع باکتری ها در نواحی کوچکی که به راحتی قابل دسترسی نیستند بیشتر است. از نخ دندان استفاده کنید.

از غذاهای سفت و چیزهایی که ممکن است در دندان شما گیر کند، مانند دانه ها اجتناب کنید

دندان های خود را به طور مرتب تمیز کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا