دانستنی ها

هشدار جدی در برابر اشعه ماوراء بنفش؛ از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در خانه بمانید.

دکتر. عباس شاهسونی گفت: طول موج پرتوهای فرابنفش بین 100 تا 400 نانومتر است. محدوده 100 تا 280 نانومتر به عنوان UV C، محدوده 280 تا 320 نانومتر به عنوان UV B و محدوده 320 تا 400 نانومتر به عنوان UV A شناخته می شود.

ایسنا گفت: محدوده 100 تا 280 نانومتر یا UV C که خطرناک ترین نوع اشعه ماوراء بنفش است به جز در برخی نقاط جهان مانند برخی از نقاط استرالیا به طور کامل توسط لایه اوزون کنترل می شود. ما با مشکل سوراخ شدن این لایه مواجه هستیم و خوشبختانه در کشورمان این مشکل را نداریم.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت درباره کنترل 90 درصد اشعه ماوراء بنفش B ادامه داد: اشعه ماوراء بنفش در محدوده 320 تا 400 نانومتر یا UV A به طور کامل از لایه اوزون عبور می کند. انسان‌ها عمدتاً در معرض 10% UV هستند و باقی می‌مانند. اینها B و 100% UV A هستند.

اثرات UV-A بر بدن

شاهسونی با بیان اینکه UV B باعث آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست می شود، افزود: اثرات نور خورشید بیشتر مربوط به UV A است که به قسمت های عمقی بدن و پوست نفوذ می کند و باعث سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و تضعیف سیستم ایمنی می شود. سیستم. .

با تاکید بر اینکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش مضر است، قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت یک ساعت یا یک روز باید کمتر در این روزهای گرم و تابستان قرار گیرد. .

نیاز به کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید در گرما

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شاخص UV برای پرتوهای فرابنفش تعریف شده است و ابزاری است که آگاهی عمومی را در مورد مواجهه طولانی مدت با این اشعه ها افزایش می دهد، بنابراین اتخاذ آن ضروری است. آنها در برابر این پرتوها استراتژی های مراقبت شخصی در برابر این اشعه شاخص UV باید روزانه گزارش شود و از صفر تا بیش از 11 متغیر است. با افزایش این شاخص، پتانسیل آسیب به پوست و چشم افزایش می یابد، بنابراین لازم است میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهیم.

شاهسونی تصریح کرد: زمانی که شاخص UV بین 1 تا 2 باشد کم تاثیر و بی خطر است اما برای افرادی که پوست حساس و آفتاب سوختگی دارند بهتر از لباس بلند و استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت نور است. یا SPF حداقل 15. زمانی که این شاخص بین 3 تا 5 باشد، خطر متوسط ​​است و لازم است قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت 10 تا 16 و خارج از منزل با استفاده از کلاه های اوج دار، لباس های آستین بلند، ضد آفتاب به حداقل برسد. کرم های دارای SPF حداقل 15 عدد و عینک آفتابی مناسب که بتواند اشعه ماوراء بنفش را مسدود کند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بین ساعت 10:00 تا 16:00 کاهش دهید

وی گفت: زمانی که شاخص UV بین 6 تا 7 باشد خطر افزایش می یابد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین 10 تا 16 ساعت باید به حداقل برسد و نکات مشخص شده در نظر گرفته شود. شاخص UV بین 8 تا 10 بسیار خطرناک است و در این روزهای تابستان شاخص UV بین 10 تا 16 ساعت است و در برخی مناطق این شاخص تا 11 هم می رسد.

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت یادآور شد: اقدامات ساده ای مانند کلاه گیره، عینک آفتابی استاندارد، کرم های ضد آفتاب و لباس آستین بلند علاوه بر کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید از سلامت مردم محافظت می کند. اشعه ماوراء بنفش کمک زیادی می کند. شاخص UV بالای 6 فقط مختص ایران نیست، کل خاورمیانه و جهان با این مشکل مواجه هستند و در فصل گرم سال این وضعیت طبیعی و ناشی از نور خورشید است.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، شاهسونی با بیان اینکه میانگین شاخص UV در منطقه مدیترانه شرقی بین 9 است، گفت: توصیه اصلی ما به مردم این روزها که شاخص UV بین 8 تا 10 است این است. یک موقعیت خطرناک است، به خصوص بین ساعت 10:00 تا 16:00 به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور.

وی تاکید کرد: شاخص اشعه ماوراء بنفش بالاتر از 11 خطر زیادی برای انسان دارد و به رنگ بنفش نشان داده می شود در این موارد باید از حداقل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کلاه با گیره، عینک آفتابی استاندارد، لباس های بلند و کرم های ضد آفتاب استفاده شود. . حداقل 30 SPF توصیه می شود. در این موارد توصیه می شود هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تمدید و استفاده کنید.

تشدید اشعه ماوراء بنفش ناشی از تغییرات آب و هوایی است

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با ارزیابی افزایش و تشدید شاخص UV و اشعه ماوراء بنفش در سطح کره زمین به دلیل تغییرات اقلیمی، گفت: افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و کاهش ازن استراتوسفر و افزایش تابش UV B.

کدام افراد در اثر اشعه ماوراء بنفش بیشتر آسیب می بینند؟

شاهسونی ادامه داد: اثرات تغییر اقلیم می تواند باعث تغییر در پوشش ابر شود و زمانی که پوشش ابر کاهش یابد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش افزایش می یابد. مضرترین اثرات اشعه ماوراء بنفش بر کارگران و مردان در فضای باز به ویژه افراد بالای 55 سال است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از هر سه مرگ یک مورد به دلیل سرطان پوست غیر ملانومی است که علت اصلی آن کار زیر نور خورشید است.

از هر چهار نفری که در خارج از منزل کار می کنند، یک نفر در معرض سطوح بالای اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد که می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوما را تا 60 درصد افزایش دهد. اقدامات ساده ای که در بالا ذکر شد می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

توصیه های مراقبت شخصی در برابر اشعه ماوراء بنفش

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه ما در این ایام این است که به افرادی که باید در معرض تابش نور خورشید به مدت 10 تا 10 ساعت محدود شوند مانند کارگران ساختمانی و صنعتی توجه بیشتری شود. کشاورزانی که در فضای باز کار می کنند حداقل ساعت 4 صبح و 4 بعد از ظهر باشد و کارفرمایان باید برای استراحت کافی بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید برنامه ریزی کنند.

شاهسونی یادآور شد: زمانی که شاخص UV بالای 11 باشد بهتر است افراد حداکثر 30 دقیقه زیر نور آفتاب بمانند زیرا بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرند. علاوه بر کارگران و مردان، کودکان و نوزادان نیز گروه های حساسی هستند که ممکن است در این شرایط دچار مشکل شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا