اخبار روز

6200 سال پیش خاورمیانه دچار خشکسالی شدید شد!

تینا مزدکی: پیش از این، باستان شناسان معتقد بودند که این رویداد اقلیمی ناگهانی که به رویداد 8.2 کا معروف است، منجر به آزادسازی سکونتگاه های ساحلی در این منطقه شد. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که حداقل یک روستا به نام هابونیم شمالی در این دوره نه تنها زنده مانده، بلکه در واقع رشد کرده است.

روستای هابونیم شمالی که در اواسط دهه 2010 در ساحل کارمل اسرائیل کشف شد، اطلاعات جدیدی در مورد انعطاف پذیری انسان دوران نوسنگی ارائه کرده است. این تحقیق در ابتدا توسط تیمی از دانشگاه حیفا مورد بررسی قرار گرفت و اولین کاوش رسمی سایت در دوران قرنطینه COVID-19 انجام شد.

محققان از لایروبی رسوب، نمونه برداری، فتوگرامتری و مدل سازی سه بعدی برای حفاری سایت استفاده کردند. آنها انبوهی از مصنوعات از جمله خرده های سفال، ابزار سنگی، سلاح های تشریفاتی، وزنه های تور ماهیگیری، بقایای حیوانات و گیاهان و سازه های معماری را کشف کردند.

اثبات اشتغال مستمر

تاریخ‌گذاری رادیوکربنی استخوان‌های حیوانات وحشی و اهلی، دانه‌های زغالی گیاهان وحشی، محصولاتی مانند گندم و عدس و علف‌های هرز باعث شد تا محققان قدمت این مواد را به دوران نوسنگی اولیه سفال (EPN) تخمین بزنند. این دوره با اختراع سفال و رویداد 8.2ka مصادف شد. آثار و معماری هابونیم شمالی نشان دهنده ادامه فعالیت سفالگری در اوایل دوره نوسنگی است. به طور شگفت انگیزی، این فعالیت تا اواخر نوسنگی ادامه داشت، زمانی که تصور می شد روستا متروکه شده است.

کشف وزنه‌های تور ماهیگیری و ابزارهای ساخته شده از سنگ بازالت، صخره‌ای که بومی منطقه نیست، نشان می‌دهد که روستاییان با ایجاد تنوع در اقتصاد خود با بحران آب و هوایی سازگار شده‌اند. آنها از انعطاف پذیری و توانایی خود برای پیشرفت در میان چالش های زیست محیطی و فرهنگ و تجارت دریایی یکپارچه استفاده کردند.

6200 سال پیش خاورمیانه دچار خشکسالی شدید شد!

انعطاف پذیری از طریق نوآوری

یافته های شمال هابونیم نشان می دهد که روستاییان توانستند با استفاده از نوآوری و توسعه فرهنگی سازگار شوند. نتایج این وب سایت نشان می دهد که اقتصاد روستا از کشاورزی فراتر رفته و ماهیگیری و تجارت نیز بخشی از آن بوده است. در نتیجه این رفتار اقتصادی به مدت 8.2 هزار سال به بقای روستا کمک کرد.

وجود وزنه‌های تور ماهیگیری و ابزار بازالت و همچنین سر گرز تشریفاتی نشان‌دهنده جامعه‌ای است که راهبردهای جدید بقا و حفظ هویت فرهنگی متمایز داشت. یکی محققان بر این باورند که این مطالعه به پر کردن شکاف در درک ما از استقرار اولیه سواحل مدیترانه شرقی کمک می کند و شواهدی از انعطاف پذیری انسان ارائه می دهد.

6200 سال پیش خاورمیانه دچار خشکسالی شدید شد!

پیشرفت های فناوری در باستان شناسی

این تیم تحقیقاتی از فناوری پیشرفته برای بهبود مطالعه خود در مورد هابونیم شمالی استفاده کردند. آنها با استفاده از فناوری دوقلوی دیجیتال سه بعدی، عملاً آثار حفاری و چاپ سه بعدی را بازسازی کردند و امکان تجزیه و تحلیل و مطالعه بیشتر را فراهم کردند. با توجه به نوآوری ویژه ای که تیم در دوران کرونا ارائه کرد، این رویکرد نوآورانه برنده جایزه نوآوری در شبکه برای کاربردهای تحقیقاتی از CENIC شد.

تغییر دیدگاه در جوامع باستانی

رویداد 8.2 قیراطی که احتمالاً با فروپاشی صفحه یخی Laurentide آغاز شد، جریان های اقیانوسی و دمای جهانی را تغییر داد و نشان دهنده یک تغییر آب و هوای قابل توجه بود. از آنچه قبلاً تصور می شد. توانایی روستاییان برای انطباق و رشد، پایه و اساس جوامع شهری بعدی را بنا نهاد.

همچنین نشان می دهد که چقدر مهم است که به تحولات تاریخی از منظر انعطاف پذیری جوامع نگاه کنیم. زیرا با توجه به یکی برای محققان مهم است که نگاه ما به چیزها را تغییر دهند. بسیاری از باستان شناسان دوست دارند به فروپاشی تمدن ها نگاه کنند. شاید وقت آن رسیده است که به جای تخریب و کنار گذاشتن فرهنگ بشری، به توسعه فرهنگ بشری در این دوران بنگریم.

این تحقیق بر انعطاف پذیری جوامع اولیه انسانی و توانایی آنها برای انطباق با چالش های زیست محیطی تأکید می کند و بینش های ارزشمندی را برای درک واکنش های معاصر ما به تغییرات آب و هوایی ارائه می دهد.

منبع: old-origins.net

323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا