اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

بمب GLSDB؛ شاهکار ویرانگر ارتش ایالات متحده (+عکس)

بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین (GLSDB)، یک سلاح پرتاب دقیق، دوربرد، همه جانبه برای حمله دقیق و زمینی است. این بمب توسط شرکت ساب با مشارکت بوئینگ برای رفع نیاز‌های نوظهور نیرو‌های مسلح ایلات متحده توسعه یافته است.

به گزارش روزیاتو، بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین ترکیبی از قابلیت‌های سلاح پرتاب هوایی SDB I و موتور موشک زمینی M ۲۶ است. بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین که برای پرتاب از سیستم توپخانه زمینی طراحی شده است، به نیرو‌های زمینی توانایی درگیری با طیف وسیعی از اهداف را در محیط‌های عملیاتی پیچیده می‌دهد.

بمب قطر کوچک در مارس ۲۰۱۵ راه اندازی شد و برای اولین بار در نمایشگاه دفاعی و امنیتی DSEI ۲۰۱۵ که در سپتامبر ۲۰۱۵ در لندن برگزار شد، به نمایش گذاشته شد.

توسعه بمب GLSDB

ساب و بوئینگ در آگوست ۲۰۱۴ قراردادی را برای توسعه بمب قطر کوچک با ادغام بمب بوئینگ GBU-۳۹ B SDB I و موتور موشک M ۲۶ سیستم موشک پرتاب چندگانه M ۲۷۰ A (MLRS) که توسط لاکهید مارتین و دیهل BGT دیفنس ساخته شده است، امضا کردند.

بمب SDB I که در اصل برای پرتاب از هواپیما طراحی شده بود، به یک موشک توپخانه پرتاب زمین با همان ویژگی‌های عملکردی تبدیل شد. سیستم موشک پرتاب چندگانه دارای دو غلاف موشک است و می‌تواند تا شش موشک را بر اساس غلاف بارگیری کند.

ساب و بوئینگ در فوریه ۲۰۱۵ با استفاده از موتور موشک ارائه شده توسط نامو در ویدسل سوئد، مجموعه‌ای از آزمایشات شلیک مستقیم بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین را انجام دادند. بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین با دو نوع SDB سازگار است؛ یکی به‌عنوان نسخه مهمات مرگبار متمرکز با آسیب‌های جانبی بسیار کم و دوم بمب لیزری با قطر کوچک.

بمب GLSDB؛ شاهکار ویرانگر ارتش ایالات متحده

طراحی و ویژگی‌های بمب GLSDB

بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین کشندگی بالا، برد افزایش یافته و مانورپذیری بالا را ارائه می‌دهد. این بمب توانایی مقابله با تهدیدات نرم و سخت و همچنین اهداف صعب العبور را دارد.

طول بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین ۱۵۴ اینچ، قطر آن ۹.۵ اینچ و وزن تقریبی این بمب ۶۰۰ پوند است. این بمب دارای قابلیت اجتناب از زمین، شکاف غار و درگیری با شیب معکوس را دارد.

این بمب را می‌توان از سایت‌های پرتاب موشک مخفی یا محافظت شده پرتاب کرد تا از شناسایی توسط نیرو‌های دشمن جلوگیری شود. این بمب می‌تواند با اهداف در ۳۶۰ درجه درگیر شود و برای حمله به اهداف در فاصله ۱ متری دقیق است.

این بمب ۲۸۵ پوندی با قطر کوچک ۷۱ اینچ طول، ۷.۷۵ اینچ ارتفاع و ۷.۵ اینچ عرض دارد و دهانه بال آن ۶۳.۳ اینچ در حالت باز و ۷.۵ اینچ در حالت بسته بندی است. دارای دو بال تاشو و چهار باله دم است.

بمب GLSDB؛ شاهکار ویرانگر ارتش ایالات متحده

سیستم هدایت بمب GLSDB

سیستم ناوبری اینرسی / سیستم موقعیت یابی جهانی اطلاعات هدایت، ناوبری و موقعیت بمب را فراهم می‌کند. سیستم هدایت همچنین شامل یک گیرنده GPS، در دسترس بودن انتخابی و یک ماژول ضد جعل و یک ماژول پیشرفته هسته پردازشگراست.

بمب GLSDB؛ شاهکار ویرانگر ارتش ایالات متحده

کلاهک بمب GLSDB

بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین مجهز به کلاهک از جنس فیبر کربنی با قابلیت تکه تکه شدن بسیار کم با مواد منفجره دارای گواهینامه مهمات غیر حساس به وزن ۵۷.۶ کیلوگرم مجهز است. مجموعه قاب کلاهک از مواد فیبر کربن ساخته شده و با دماغه فولادی مخروطی یکپارچه شده است.

این سلاح از سیستم یکپارچه الکترونیکی یا فیوز بازویی با دو تنظیمات عملکرد ضربه و تأخیر برای ایجاد نفوذ عمیق یا ارتفاع انفجار نزدیک استفاده می‌کند.

بمب GLSDB؛ شاهکار ویرانگر ارتش ایالات متحده

قابلیت GLSDB

بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین می‌تواند به بردی تا ۱۵۰ کیلومتر برسد. این بمب توانایی ضربه زدن به اهداف متحرک را در هر شرایط آب و هوایی چه در روز و چه در شب با خسارات جانبی کم دارد.

مشخصات فنی کلی بمب قطر کوچک پرتاب شونده از زمین

تولید کنندگان: ساب و بوئینگ

راه اندازی: مارس ۲۰۱۵

طول: ۱۵۴ اینچ

قطر: ۹.۵ اینچ

وزن: ۶۰۰ پوند

دامنه عملیاتی: ۱۵۰ کیلومتر

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا