اخبار روز سینما

بیوگرافی کامل شادمهر عقیلی / هر آنچه باید از زندگی شادمهر عقیلی بدانید


به گزارش بازتاب آنلاین شادمهر عقیلی یکی شادمهر عقیلی، یکی از مشهورترین و محبوب ترین هنرمندان موسیقی ایران، فارغ التحصیل هنرستان موسیقی است. خبر زیر به بیوگرافی شادمهر عقیلی و همسرش می پردازد.

بیوگرافی شادمهر عقیلی

شادمهار عقیلی در روز هفتم به دنیا آمد بهمن در سال 1351 به عنوان خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده، نوازنده، ترانه سرا، تهیه کننده و بازیگر ایرانی با انتشار آلبوم های موسیقی در ایران شروع به کار کرد. پس از مدتی تصمیم به رفتن به کانادا گرفت و سپس برای ادامه فعالیت های هنری خود به آمریکا مهاجرت کرد.

شادمهر از کودکی سالها در محله ستارخان بخش شهرآرا زندگی کرد و سپس به منطقه اردن رفت.

شادمهر علاقه شدیدی به مناطق شمالی کشور دارد و از نظر شخصیتی بسیار محتاط و آینده نگر است. پس از پیروزی انقلاب اولین خواننده ای شد که به طور همزمان به عنوان بازیگر در عرصه سینما فعالیت کرد. قبل از اینکه به بازیگری روی بیاورد، احتمالاً ماهی یک بار به سینما می رفت و معتقد بود هنر بازیگری آنقدرها هم سخت نیست. شادمهر عقیلی دستمزدی که برای بازی در فیلم شب برهنه به کارگردانی سعید سهیلی دریافت کرده را حدود 20 میلیون تومان عنوان کرد.

او تحت تعلیم و تربیت انواع معلمان رشته موسیقی است. نبود. شادمهر مادرش را بسیار دوست داشت و اصرار داشت که او را به خارج از کشور ببرد، اما مادرش به این خواسته عمل نکرد. شادمهار علاقه شدیدی به ورزش دارد و از دیرباز به ورزش اسکی روی آب و شمشیربازی مشغول بوده است. او به طور حرفه ای در رشته جودو و تکواندو فعالیت می کرد. شادمهار در دوران تحصیل مدام فوتبال بازی می کرد و تا زمان خروج از کشور از اعضای ثابت تیم فوتبال هنرمندان محسوب می شد.

پسر هومان برادر شادمهار هم آواز می خواند. از آنجایی که شادمهر عقیلی در کار با اکثر سازها مانند سنتور و گیتار یا پیانو و ویولن تسلط کامل دارد، با پایبندی به این مهارت توانسته در عرصه موسیقی چه در داخل و چه خارج از مرزها به جایگاه خوبی دست یابد. با این حال همیشه اعتراف می کرد که روزی به کشورش ایران برمی گردد و دلتنگی شدیدی برای کشورش دارد. شادمهر پس از اقامت در کانادا به آموزش گیتار و ویولن پرداخت. بنابراین در اواسط سال 2002 موفق شد برای خود آپارتمانی در کانادا بخرد. به این ترتیب زندگی مستاجر را رها کرد. یکی از مواردی که از زندگی شاد شادمهر عقیلی می توان گفت این است که در سال ۱۳۸۰. یکی جان واردادارسن، یکی از خبرنگاران خارجی واشنگتن پست، پس از سفر خود به ایران مقاله ای نوشت که با جمله «ایران از سلاح جدیدی علیه غرب استفاده کرد» شروع شد. درست است که این نگاه شادمهر عقیلی اغراق آمیز است. اما استعدادهای شادمهرقیلی از این واقعیت دور نیست.

زندگینامه، خاطرات

شادمهر عقیلی آخرین فرزند یک خانواده شش نفره بود که در تهران به دنیا آمد. شماره شناسنامه وی 8601 صادر شده از خیابان جیحون تهران است. او سه برادر به نام های حمید، محمدتقی و محمدعلی و همچنین یک خواهر به نام پروین داشت. یکی در حالی که یکی از برادران شادمهر در حین خدمت سربازی به شهادت رسید، دیگری در زلزله رودبار در حادثه ای دردناک جان خود را از دست داد. برادر سوم او محمدعلی در سال 1392 درگذشت. پدرش علیقلی نام دارد و اصالتا طالقانی بود و در جوانی شادمهر بر اثر سرطان درگذشت. مادر شادمهار به نام آسافه در حال حاضر ساکن ایران است. شادمهر در کودکی با مشاهده آلات موسیقی به این هنر علاقه مند شد و انگیزه فعالیت در عرصه موسیقی را پیدا کرد.

شادمهر عقیلی در سال ۱۳۷۶ در قالب گروهی از هنرستان موسیقی به گروه موسیقی صداوا سیما پیوست. یکی از اعضای این گروه فواد حجازی است. شادمهر در این مسیر با افرادی مانند خشایار اعتمادی و علیرضا عصار آشنا شد. شادمهر موفق شد اولین آلبوم بدون شعر خود را به نام بهار آدم که تنظیم جدیدی از قطعات قبلی بود و با استقبال زیادی روبه رو شد، ارائه دهد و همزمان با صدا و سیما شروع به تعامل و همکاری کرد.

کم کم شور و شوق شادمهار بیشتر شد و انتشار آلبوم دهاتی نقطه عطفی شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولی اساسی در موسیقی پاپ ایران ایجاد کرد. آلبوم مورد بحث در حال حاضر با بیش از دو و نیم میلیون نسخه رکورددار پرفروش ترین آلبوم موسیقی است.

شادمهر پس از انتشار چندین آلبوم پرفروش و ارائه آهنگ هایی مانند گل یاس تقدیم به حضرت فاطمه (س) توانست نظر مثبت تندروهای مذهبی را به ترانه های خود جلب کند. او در فیلم بلند پرواز به عنوان اولین نقش خود در این فیلم ظاهر شد. این فیلم درباره خواننده ای است که به او مجوز ارائه موسیقی و آهنگ هایش داده نمی شود و تصمیم می گیرد به خارج از کشور برود.

سرانجام در سال 1380 شادمهر عقیلی پس از اکران فیلم شب بره از ایران خارج شد و با تلاش و جدیت به طور گسترده روی تولیدات موسیقی کانادا و سپس آمریکا کار کرد.

از آنجایی که شادمهر میلیون ها طرفدار در هر سن و سالی را با خود به همراه داشت، به او لقب سلطان پاپ ایران را دادند.

شادمهر عقیلی

ازدواج

در سال ۱۳۹۰ زمانی که شادمهرقیلی ۳۹ ساله بود با دختری فیلیپینی الاصل به نام میا مسا آشنا شد و ازدواج کرد. حاصل این پیوند دختری به نام ملینا است.

ملیسا میسا دختری فیلیپینی تبار است که در سن دیگو، کالیفرنیا به دنیا آمده است. او مدرک طراحی صحنه تئاتر را از دانشگاه سن دیگو دریافت کرد. ملیسا علاقه شدیدی به طراحی جواهرات دارد و دیپلم طراحی مروارید را به پایان رسانده است. با توجه به اینکه ملیسا در طراحی خوب نبود، او در رشته رقص تحصیل کرد. او به عضویت دو شرکت درآمد و به بسیاری از کشورها سفر کرد. او حتی مدتی در آلمان زندگی کرد.

ملیسا میسا در ویدیوهای شادمهر عقیلی شرکت کرد و با عقیلی آشنا شد و دوست شد و سپس با هم ازدواج کردند. او به زبان فیلیپینی روان صحبت می کند و در حال حاضر در زمینه طراحی مروارید فیلیپینی فعالیت می کند.

زندگی هنری

پدر شادمهر از جانبازان جنگ ایران و عراق بود و زمانی که شادمهر در جوانی دانشجو بود از دنیا رفت. شادمهر عقیلی با تشویق و ترغیب برادر بزرگتر و مادرش شروع به تحصیل در هنرستان موسیقی کرد. او پیش از 12 سالگی به پیانو و ویولن تسلط داشت. شادمهار در نواختن گیتار نیز استعداد بالایی دارد.

او از کودکی به موسیقی علاقه داشت و به سازی که برادر بزرگترش می نواخت علاقه نشان داد، اما از سال ۱۳۶۷ در ۱۶ سالگی پیانو را به طور جدی شروع کرد.

پس از آن شادمهر وارد هنرستان شد و ترومپت و ویولن آموخت و سپس مهارت خودآموختن سنتور نوازی را آموخت.

از تشکیل گروه تا سرباز شدن:

شادمهر در سال 1369 زمانی که 18 ساله بود با چند تن از دوستانش گروه موسیقی را تشکیل داد و در آنجا سعی کرد شرایطی را فراهم کند تا گروه هایش در کشورهای عربی اجرا کنند و درآمد کسب کنند.

اما پس از دو سال کار در این گروه نتوانستند نتیجه مثبتی بگیرند. سرانجام در سال 1370 عازم سربازی شد. در این مدت در رشته شمشیربازی حکم ورزشی گرفت و توانست در این رشته فعالیت کند و در پادگان نظامی نماند.

ایران را ترک کن

شادمهر عقیلی در سال 1380 قبل از اکران فیلم شب بره به کانادا رفت. در آنجا موفق شد با رسانه نوا قرارداد ببندد. از این به بعد زمان بسیار کمی تا انتشار اولین آلبوم در کانادا باقی مانده است. ناگهان آلبوم مورد نظر با کیفیت بسیار پایین در بازار ایران عرضه شد. حتی برخی از آهنگ هایی که او هرگز نمی خواست منتشر کند در این آلبوم منتشر شد. پس از گذشت یک ماه از این جریان، آلبوم او با عنوان «من زاییده خیال نیستم» به صورت رسمی معرفی شد. قطعه دوم این آلبوم به نام جینا جزو اولین ترنس های تکنو ایران به حساب می آید. از آنجایی که سه آهنگ باور، مای خواب برم و فال کافی در این آلبوم که یک ماه پیش پس از انتشار این آلبوم به نوعی در ایران لو رفت، قرار نگرفتند، این آلبوم شامل سه آهنگ جدید به نام هوروسکوپ کهوسی است. در ایران به فروش می رسد.

کنسرت:

شادمهر عقیلی تاکنون در بسیاری از کشورها کنسرت داشته است. شادمهر نیز مانند اکثر خوانندگان کنسرت های خود را در شهرهای شناخته شده و معروف دنیا برگزار کرده و همواره با استقبال مردم و مخاطبان مواجه شده است. بر: مرداد ماه یکی او کنسرتی در باکو برگزار کرد که در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرد. باکو شهری است که در فاصله کمی از ایران قرار دارد و مجهز به سالن های کنسرت بزرگ و مناسب است. به همین دلیل است که بسیاری از ایرانیان اغلب اینجا هستند. این در حالی است که در کنسرتی که در تالار الکترا باکو برگزار شد، تعداد قابل توجهی از آهنگ های دوستان گنجانده شد. برخی از تورهای مسافرتی حتی برای جذب افراد بیشتر، تور باکو را در کنار بلیط کنسرت شادمهر می فروشند.

مرزهای زندگی شادمهر عقیلی

شادمهر عقیلی با این که تلاش زیادی کرد تا آهنگ هایش و همچنین آلبوم آدم و حوا از وزارت ارشاد و شورای موسیقی مجوز بگیرد، اما با شکست مواجه شد. وی پس از ممنوعیت صدا و سیما به دلایل خیالی، برخلاف میل خود تصمیم به خروج از کشور گرفت تا فعالیت خود را در عرصه موسیقی و خوانندگی در سطح وسیع در کشورهای خارجی دنبال کند. بنابراین ابتدا به تورنتو کانادا رفت. او در طول چهار سال اقامت خود در کانادا، سه آلبوم «بدون فانتزی»، «آدام فاروش» و «پاپ کورن» را منتشر کرد و بسیار مورد توجه ایرانیان داخل و خارج از کشور قرار گرفت. پس از آن شادمهر به آمریکا مهاجرت کرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا