اخبار خودرو

وقتی دولت سیزدهم گرانی خودرو را به دولت پزشکیان حواله می دهد

وقتی دولت سیزدهم گرانی خودرو را به دولت پزشکیان حواله می دهد

خودروسازان مدت هاست درخواست هایی را برای افزایش قیمت محصولات خود به نهادهای ذیربط ارائه می کنند اما قیمت های جدید به طور کامل اعلام نمی شود.

صنعت و بازار خودرو در سال های اخیر در وضعیت نابسامانی به سر می برد و دولت سیزدهم نتوانسته آنطور که باید پیشرفت کند. وضعیت تحریم صنعتی از یک سو و شرایط بد اقتصادی از سوی دیگر باعث شده است که این صنعت در وضعیت نیمه فلج قرار گیرد و در نتیجه بازار راکد و یا گاهی روندی افزایشی را دنبال کند. صنعت خودرو همیشه ویترین چندین دولت بوده است و این ضعف این بخش را به پاشنه آشیل هر دولتی تبدیل کرده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی تصور می شد که شاهد بهبود بازار و صنعت باشیم، اما با آمدن دو وزیر تقریباً تغییری در روند کلی دیده نشد و همین نگرانی ها وجود داشت. و مشکلات همچنان بر صنعت و بازار خودرو تاثیر می گذارد. اما اکنون با روی کار آمدن دولت چهاردهم شاهد تحولات عجیبی در این صنعت هستیم که نشان می دهد گرانی خودرو به دولت بعدی خواهد رفت. در زیر بیشتر در مورد این رویدادها و فرآیندها بحث خواهیم کرد.

چرا قیمت های جدید را اعلام نمی کنند؟

شواهد نشان می دهد که وزارت سکوت علی آبادی اعلام افزایش قیمت را تا حد امکان به تعویق می اندازد تا آغاز فعالیت دولت چهاردهم با گرانی همراه باشد. برای مثال شرایط فروش دیروز سایپا را در نظر بگیرید. در این شرایط قرار بود فروش اولین پیشنهاد باشد. شاهین پلاس برای شاهد سدان ملی و جدید سایپا باید با پیش پرداخت 400 میلیون تومانی عرضه شود و با یک محاسبه دستی می توان فهمید که قیمت نهایی این خودرو حدود 800 میلیون تومان برآورد شده است. اما ناگهان نام این خودرو از شرایط فروش سایپا حذف شد و همه چیز تغییر کرد.

اما موضوع تاخیر در اعلام قیمت از قبل تقریباً به شاهین پلاس محدود نمی شود اشعه ما همین روند را دیدیم. ری را به عنوان اولین کراس اوور داخلی مدت هاست که مراحل تولید آزمایشی را پشت سر می گذارد و قرار بود تیرماه شاهد عرضه این خودرو باشیم. همانطور که شنیدیم قیمت درخواستی ایران خودرو برای این محصول بیش از 1.3 میلیارد تومان بوده است، اما در هر صورت به نظر می رسد قیمت 1.275 میلیارد تومانی مورد تایید سازمان های مربوطه قرار گرفته است. البته روز گذشته وزیر صمت پس از جلسه شورای دولت به کمتر از یک میلیارد تومان قیمت این خودرو اشاره کرد. البته این اظهار نظر به این دلیل است که علی آبادی در ابتدای وزارتش گفته بود که RA با قیمتی کمتر از یک میلیارد عرضه می شود و حالا آقای وزیر می خواست ثابت کند که به وعده هایش عملی شده است. اما همه به خوبی می دانیم که زمان تکمیل پرداخت و تعیین قیمت نهایی ری در دولت بعدی خواهد بود و در آن زمان مردم در کنار وزیر صمت فعلی خواهند بود نه عباس علی آبادی!

شنیده ها حاکی از آن است که تاخیر در اعلام قیمت های جدید به خودروهای داخلی محدود نمی شود و مونتاژکاران مدت هاست منتظر تایید قیمت های جدید آن ها هستند. حتی در مواردی از خودروهای وارداتی نیز از شرکت‌های واردکننده خبر مشابهی شنیدیم و همه این موارد نشان می‌دهد که در ابتدای دولت آینده احتمالاً شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو در کارخانه خواهیم بود و طبیعتاً بازار خودرو افزایش خواهد یافت

وزارت صمت در دولت چهاردهم; همون سوپ و همون غذا؟

روند کنونی دولت سیزدهم نشان می دهد که این دولت علاقمند است چالش های لحظه آخری را به دولت بعدی منتقل کند. البته این روند ربطی به اصولگرا یا اصلاح طلب بودن دولت ها ندارد و پیش از این در وزارتخانه های مختلف دولت های مختلف شاهد رفتارهای مشابه بوده ایم. اما نکته اینجاست که شرایط بحرانی فعلی صنعت خودرو نیاز به یک وزارتخانه مقتدر دارد، اما متاسفانه نام هایی که به عنوان وزیران احتمالی در دولت آقای دکتر مطرح می شود. پزشکیان خیلی امیدوار کننده نیست البته باید منتظر ماند و دید در دولت چهاردهم چه کسی وزیر صلح می شود، اما در این یادداشت توضیح می دهیم که وزیر بعدی با چالش های زیادی مواجه است و افزایش قیمت خودرو در کارخانه امری قطعی است. . باید دید وزیر جدید چه رویکردی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا