اخبار روز

به زودی شاهد توسعه اینترنت ماهواره ای در کشور خواهیم بود

به یک شریک بین المللی برای اینترنت ماهواره ای نیازمندیم.

به گزارش تجارت نیوز، آخرین نشست خبری سازمان فضایی ایران به ریاست حسن سالاریه برگزار شد. در این جلسه گزارش و برنامه سال 1403 ارائه شد. حسن سالاریه در حاشیه این نشست در پاسخ به سوال اختصاصی تجارت نیوز در اینترنت ماهواره ای صحبت کرد.

آخرین نشست خبری سازمان فضایی ایران به ریاست حسن سالاریه در سالن کنفرانس خبری شورای عالی فضایی کشور برگزار شد. این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در سلطنت سیزدهم و بحث در مورد برنامه 1403 اختصاص داشت.

در این نشست به طور کلی موضوعات مهمی از جمله توسعه زیرساخت ها، توسعه علم و اکتشافات فضایی، توسعه کاربردها، توسعه صنعت ماهواره و توسعه صنعت پرتاب و مدار و جزئیات آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در سال 1403 بین 6 تا 8 پرتاب خواهیم داشت

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور در آخرین نشست خود برنامه پرتاب امسال را مورد بحث و بررسی قرار داد. تصور وی از تعداد این ماهواره ها بین 6 تا 8 ماهواره بود. وی افزود: به دلیل زمان بر بودن برخی آزمایش ها یا تنظیمات، امکان افشای تعداد آنها یا جزئیات طرح ها وجود ندارد. حتی ممکن است برخی از این ماهواره ها اوایل سال آینده یعنی ۱۴۰۴ به مرحله پرتاب برسند.

ماهواره هایی که قرار است در سال جاری به فضا پرتاب شوند شامل ماهواره های کوثر، ظفر 2 و طلوع 3 است که از یک ماهواره بر خارجی پرتاب خواهد شد. گفتنی است پرتاب ماهواره کوثر توسط روسیه و با رهبری بخش خصوصی ردیابی و انجام خواهد شد. در مورد زمان بندی، ما به پرتاب دو ماهواره نزدیک هستیم. یکی این ماهواره ها شامل ماهواره سامان 1 و ماهواره دیگری است که نام آن فاش نشده است.

نگاه دولت به بخش خصوصی تغییر کرده است

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی قصور در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار تجارت نیوز مبنی بر تعامل با بخش خصوصی و استارتاپ ها گفت: قبل از دولت سیزدهم قراردادها و همکاری ها با بخش خصوصی فقط برای این منظور بود. تامین تجهیزات یا طراحی و ساخت زیرسیستم ها. اما اتفاق تاثیرگذار دولت سیزدهم انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در حوزه فناوری ساختمان بود. مثلا قرارداد خرید تصاویر ماهواره ای از شرکت امید فضا که خودش شبکه ای از شرکت هاست.

حسن سالاریه در پاسخ به این سوال که نگاه دولت به بخش خصوصی چگونه تغییر کرده است، پاسخ داد: «در تمام این قراردادهای امضا شده، نگاه قدیمی که تنها به ساخت زیرسیستم ها و قطعات اشاره می کرد، به ساخت بخش خصوصی نیز تعمیم یافته است. خود سامانه ماهواره ای با توجه به همکاری با شرکت امیدفازا با هدف پشتیبانی از این اکوسیستم، تصاویر مربوطه از قبل خریداری شد.

اگرچه در آینده ای نه چندان دور با تغییر دولت مواجه هستیم، اما باید امیدوار بود که مشارکت بخش خصوصی در چنین صنایعی به طور فزاینده ای موثر شود. در مقایسه با سال های گذشته، بخش خصوصی امروز پیشرفت چشمگیری داشته است. بنابراین دولت باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب برای رشد و توسعه اکوسیستم و فراهم کردن فضا یا بستر مناسب برای آن از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کند.

برای اینترنت ماهواره ای به یک شریک بین المللی نیاز است

حسن سالاریه در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار تجارت نیوز در اینترنت ماهواره ای گفت: در این حوزه با دو مسیر روبرو هستیم. یکی مسیر شامل استفاده از ماهواره های زمینی است که در ارتفاع بالا قرار گرفته اند. راه دوم استفاده از سیستم های ماهواره ای است. هر دو مورد آزار و اذیت هستند. مثلاً در مورد سامانه‌های ماهواره‌ای با همان قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد و از سامانه شهید سلیمانی پیروی کردیم. پرتاب ها باید اجرا و تثبیت شوند. در حال حاضر ما در تنگنا هستیم. زیرا این اکوسیستم ابتدا باید شکل بگیرد.»

حسن سالاریه در تشریح راه پیش رو و لزوم حضور در بازارهای بین المللی گفت: در گام های بعدی ماهواره ها باید بزرگتر و سنگین تر شوند و پهنای باند بالاتری داشته باشند. با این حال نیاز به کار و فعالیت در یک گروه بین المللی وجود دارد. سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار بسیار بالاست و استفاده از این ماهواره‌ها را البته نمی‌توان به یک موقعیت جغرافیایی کوچک مانند ایران نسبت به کل دنیا محدود کرد. شرکت هایی که در این زمینه موفق هستند عملاً در بازار بین المللی نفوذ کرده و در آن مشارکت دارند. بنابراین یک شریک بین المللی کاملا ضروری است. البته حضور یک شریک بین المللی زمانی معنا پیدا می کند که خودمان به تثبیت فناوری دست پیدا کنیم. این یکی یکی از مراحل مهم این سیستم نوار باند است. یکی گام دیگر تثبیت عملکرد ماهواره هایی مانند ناهید 1 و ناهید 2 است. ناهید 2 در شرف شروع است.

از نظر فناوری، احتمالاً کمتر از دو یا سه سال با اینترنت ماهواره ای فاصله داریم

حسن سالاریه در پاسخ به این سوال که چقدر با اینترنت ماهواره ای فاصله داریم، گفت: این موضوع کمی پیچیده است. می توان گفت که از نظر فناوری شاید کمتر از دو یا سه سال با ما فاصله داریم. برای دستیابی به پلتفرمی که بتواند خدمات پهنای باند را با یک ارتقاء کوچک به ما ارائه دهد، شکاف فناوری ما در دو تا سه سال آینده مشخص خواهد شد.

حسن سالاریه در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاق فقط با یک ماهواره نمی‌افتد، بلکه باید تعداد ماهواره‌ها افزایش یابد و به چند صد یا حتی چند هزار ماهواره برسد. در دو سه سال آینده با سرمایه گذاری مناسب به بستر مناسبی خواهیم رسید. اما برای دستیابی به این تعداد ماهواره، حجم اقتصادی بیشتری لازم است. از سوی دیگر با توجه به لزوم حضور در بازارهای بین المللی، نیازمند سرمایه گذاران بین المللی نیز هستیم. این بدان معناست که ما باید در یک پروژه بین المللی مشارکت کنیم.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا