اخبار روز

پیش بینی مهم قیمت مسکن تا پایان سال / خانه بخریم یا نخریم؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بازار ملک در کشورمان همواره متلاطم بوده و سال هاست که قیمت این کالای ضروری رو به افزایش است. اگرچه چند سالی است که قیمت ها راکد بوده، اما مسکن همواره به عنوان کالای سرمایه ای تلقی می شود که مردم برای از دست ندادن سرمایه خود در مسکن سرمایه گذاری می کنند و با واگذاری آن به مستاجران کسب درآمد می کنند.

برای بسیاری از مستاجران، زمانی که مدت اجاره یک ساله مستاجر به پایان می رسد، صاحب خانه خانه را با قیمتی بالاتر از سال قبل اجاره می کند. البته تا چند سال پیش افزایش قیمت اجاره بها بین 10 تا 15 درصد بود اما در 2 تا 3 سال اخیر با افزایش نجومی قیمت خرید و فروش آپارتمان شاهد افزایش لجام گسیخته نیز بوده ایم. قیمت اجاره ساختمان های مسکونی بنابراین سوال در مورد قیمت اجاره خانه دل مستاجران را تازه می کند.

ماجرای تکراری مستاجران با افزایش قیمت اجاره

حسن احمدی گفت: نزدیک به دو دهه از زندگی زناشویی ام مستاجر بودم. من تا الان چند تا خونه عوض کردم. برخی از صاحبخانه ها افراد منصفی بودند و در برخی سال ها مبلغ کمی به اجاره بها اضافه می کردند، حتی گاهی اوقات 10 تا 15 درصد.

وی ادامه داد: در دو تا سه سال اخیر قیمت اجاره افزایش یافته است. من یک معلم ساده هستم و در این سال ها دو برابر افزایش حقوقم به اجاره خانه ام اضافه شد.

احمدی افزود: در سال گذشته مالک نه تنها قیمت رهن را دو برابر کرد بلکه اجاره را نیز افزایش داد و وقتی با شرکت های دیگر در مورد قیمت خانه صحبت کردم، متقاعدم کردند که قیمت ها یکسان است و چاره ای جز پرداخت وجه ندارم. امسال نیز وضعیت به همین منوال است و صاحبخانه قیمت اجاره و رهن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

زینب غلامی مستاجر است یکی از شهرستان های خراسان رضوی گفت: برای من و همسرم که در یک شرکت خصوصی کار می کنیم و ساعات زیادی در روز از خانه دور هستیم و هر سال درصد کمی حقوقمان افزایش می یابد افزایش اجاره بها توجیهی ندارد اما ما هیچ انتخابی نداریم .

وی تصریح کرد: چند سال پیش با پس انداز خود توانستیم خانه قابل حمل بخریم، اما اکنون با همین پس انداز در هیچ نقطه ای از شهر نمی توانیم خانه بخریم زیرا قیمت ها بیش از توان ما افزایش یافته است.

این کارمند ادامه داد: افزایش اجاره بها در شهرهای کوچک بیشتر از شهرهای بزرگ است و گویی صاحبخانه قصد دارد با گرفتن اجاره بها از مستاجر به تجارت بپردازد.

ترجیح دادیم فقط خانه را خالی کنیم

وی که پیش از این در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده و منتظر قرعه کشی ساخت واحدهای مسکونی مربوط به این طرح است، گفت: زمانی که امسال نسبت به افزایش اجاره بها اعتراض کردیم، بسیار محترمانه از ما خواست که خانه را تخلیه کنیم و مستاجر جدیدی آمد و بقیمت خانه را یک و نیم برابر بیشتر اجاره کرد و ما مجبور شدیم خانه کوچکتری در محله پایین تر اجاره کنیم. اگرچه تاجر گفت که طبق قانون جدید می‌توانیم به دلیل افزایش غیرعادی متراژ خانه از صاحبخانه شکایت کنیم، اما ترجیح دادیم به سادگی خانه را تخلیه کنیم و به دنبال مکانی باشیم که متناسب با توانایی‌های مالی ما باشد.

باید مبلغ اجاره را با تورم اضافه کنم

رضا ترگی، صاحبخانه که چند سالی است با مستاجرانش کنار می آید و با مشورت مستاجران هر سال مبلغی به اجاره بها اضافه می کند، می گوید: 2 الی 3 سال است که مجبور شدم اجاره بها را با تورم افزایش دهم چون پسرم. شغل ندارد و اجاره این واحد به قیمت جان او تمام می شود. وی که سال ها پیش با پاداش مستمری و پس اندازش این خانه را خریده است، گفت: اگر خانه الان نیاز به تعمیر داشته باشد، با پانسیونم نمی توانم آن را تعمیر کنم زیرا مصالح و وسایل ساختمانی گران شده است.

وی گفت: دو برابر مبلغی که امسال برای خانه پرداخت کردم برای تعویض کابینت آشپزخانه آسیب دیده در ملک اجاره ای ام پرداخت کردم.

اگر قیمت سایر کالاها افزایش پیدا نکند، اجاره بهای خانه افزایش قابل توجهی پیدا نمی کند

وی توضیح داد: قیمت اجاره بها متاثر از بازار است. اگر قیمت سایر کالاها را افزایش ندهیم، اجاره بهای خانه افزایش چشمگیری نخواهد داشت. اما اگر افزایش قیمت همه کالاها را شامل شود، مسکن قابل حذف نیست.

این صاحبخانه ادامه داد: دولت می تواند با در نظر گرفتن مالیات و غیره در قیمت اجاره دخالت کند، اما تعیین قیمت برای املاک مردم جواب نمی دهد و مالک به طرق مختلف راه خروج را پیدا می کند راه حل این است که دولت تلاش کند با تثبیت قیمت ها و ایجاد مسکن ارزان، توانایی مردم را برای تامین سرپناه بهبود بخشد.

تصویب قانون تنظیم مسکن موجب آرامش در حوزه رهن و اجاره می شود

بازار مسکن در حال حاضر در رکود به سر می برد و کارشناسان این حوزه انتظار دارند این رکود تا پایان سال ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد درباره وضعیت بازار املاک، اجاره بها و نرخ رهن گفت: تا پایان سال با توجه به رکود بازار شاهد تثبیت قیمت مسکن خواهیم بود. اگرچه در حوزه خرید و فروش مسکن، با توجه به اینکه در سه سال اخیر عوامل موثر افزایش قیمت ملک در حوزه ساخت و ساز، پروانه و … اعمال شده است، در حال حاضر با رکود در معاملات مسکن مواجه هستیم. افزایش قیمت به معنای واقعی وجود ندارد.

حسین رستمی با تاکید بر لزوم حمایت دولت در این حوزه برای افزایش تولید مسکن و همگرایی عرضه و تقاضا به نفع ثبات قیمت ها، تصریح کرد: در حوزه رهن و اجاره، تغییرات معمول دوران گذار را شاهد نبودیم. فصل.» امروزه مالکان و مستاجران اغلب قراردادهای خود را تمدید می کنند و مالکان 25 درصد افزایش در واحد دریافت می کنند.

وی با اشاره به تصویب قانون تنظیم مقررات ساخت و ساز مسکن در خرداد ماه سال جاری گفت: مالکان در صورت انعقاد قرارداد بیش از دو سال با مستاجران از 70 تا 100 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار خواهند شد.

رستمی با اشاره به وجود بسته های حمایتی خوبی در این قانون یادآور شد: برای تعیین اجاره بها نرم افزاری ساخته شده که در مشهد و خراسان رضوی قابل اجرا است و افراد مرتبط با واحدهای صنفی باید از وجود این نرم افزارها مطلع باشند. از این نرم افزار آگاه باشید زیرا بر این اساس نرم افزار قیمت اجاره واحد اجاره ای را نشان می دهد نه واحد تجاری یا مالک و صاحبخانه را که در قانون مقرر شده است و در صورت عدم رعایت این نرم افزار مالکان و شرکت ها نیز قیمت این نرم افزار را به شما نادیده می گیرند و به آن توجهی نمی کنند، به مالک تخفیف مالیاتی تعلق نمی گیرد و در صورت شکایت مستاجر، مالک یا صاحبخانه نیز جریمه می شود.

وی گفت: تصویب قانون تنظیم مسکن در حوزه رهن و اجاره به بازار آرامش بخشیده است و امیدواریم هم از جریمه ها و هم بسته های حمایتی برای تثبیت قیمت ها در بازار مسکن استفاده شود.

صاحبخانه ولخرج گرفتار قانون است

بدیهی است که مردم همیشه برای حفظ سرمایه خود به سمت ساخت و ساز مسکن رفته اند، اما امروز که بازار مسکن در رکود و تولید مسکن کاهش یافته است، همچنان تقاضا برای مسکن وجود دارد و از یک سو افراد بدون مسکن توان خرید ندارند. مسکن، و مستاجران از اجاره بها بالا ناراضی هستند. می بینیم که مالک به دلایل مختلف مستاجر را از خانه اش بیرون می کند و با مستاجر جدید قرارداد می بندد که گاهی با قیمتی بالاتر از حد معمول است.

رئیس اتحادیه املاک مشهد در این خصوص به طراحی نرم افزار در خصوص قیمت اجاره نیز اشاره کرد و تصریح کرد: واحدهای معاملاتی با استفاده از این نرم افزار هوشمند به صورت آنلاین رصد می شوند و بر اساس استعلام قیمت، واحدهای معاملاتی موظف به استفاده از آن در صورت استعلام هستند. مالک قرارداد خود را رعایت نمی کند قانون افزایش 25 درصدی اجاره بها را تمدید کرده و از مستاجر خواسته است که خارج شود، مستاجر می تواند به محض اینکه بداند قیمت سال گذشته چقدر بوده است، تا 5 سال اعتبار دارد. سال در صورت پرداخت اجاره بیشتر و مابه التفاوت اجاره بها پرداختی به وی مسترد می شود.

رستمی بیان کرد: در این صورت مالک نمی تواند قانون را دور بزند و شاید مالک اسراف گرفتار قانون شود، زیرا مستاجر می تواند در صورت افزایش قیمت بیش از 25 درصد از مالک به مدت 5 سال شکایت کند بحث شده و قوه قضائیه در حال رسیدگی است و این قانون ضمانت اجرا دارد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد این موضوع را سردرگم کننده دانست و گفت: در گذشته این قانون وجود نداشت اما امروز قوه قضاییه ضامن اجرای این قانون است و زمانی که رای صادر می شود موافقت مالک به اطلاع می رساند که اختلافات حقوقی در رابطه با افزایش اجاره بها در ملک وجود دارد. بر اساس این قانون در صورت عدم رعایت نظر ظرف مدت 5 سال، مابه التفاوت بیش از 25 درصد اجاره بها به مالک مسترد می شود و یا مالک بسته های حمایتی مالیاتی و غیره را دریافت نمی کند.

223225

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا