دانستنی ها

علت طاسی چیست؟ آیا راهی برای پیشگیری و درمان طاسی وجود دارد؟

طاسی یا آلوپسی خودایمنی کابوسی است که بسیاری از جوانان با آن دست و پنجه نرم می کنند. این عارضه ای است که می تواند باعث ریزش تمام یا قسمتی از موهای سر شود و متأسفانه در زنان و مردان شایع است.

آمار نشان می دهد که بیش از 7 میلیون نفر در ایالات متحده به نوعی از طاسی مبتلا هستند. طاسی و ریزش کامل مو اغلب دلایل مختلفی دارد. عوامل ژنتیکی، استرس و قرار گرفتن در معرض بیماری های خودایمنی ممکن است از دلایل این مشکل باشد. با این حال امروزه راه حل های زیادی برای پیشگیری از طاسی و همچنین درمان طاسی و آلوپسی وجود دارد.

طاسی چیست؟

در شرایط عادی، ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. هر بار که موهای ما می ریزند، موهای جدید به سرعت در جای خود رشد می کنند و بنابراین تغییر قابل توجهی در ظاهر فرد ایجاد نمی شود. اما این همیشه صدق نمیکند! در بیشتر موارد، ریزش تدریجی مو باعث طاسی دائمی یا موقت در فرد می شود.

طاسی که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن مو در یک ناحیه یا کل سر شروع به ریزش می کند و در صورت عدم درمان، می تواند باعث طاسی کامل فرد شود.

طاسی حالتی است که در آن مو در یک ناحیه یا کل سر شروع به ریزش می کند.

انواع طاسی

انواع مختلفی از طاسی وجود دارد که به دلایل مختلف در مردان و زنان رخ می دهد. در زیر می توانید با رایج ترین انواع طاسی یا آلوپسی آشنا شوید.

آلوپسی آندروژنیک

شایع ترین علت ریزش مو ناشی از هورمون هایی به نام آندروژن است. این نوع ریزش مو بیشتر در خانم های بالای 50 سال دیده می شود و ابتدا باعث نازک شدن و سپس ریزش مو می شود.

طاسی منطقه ای

آلوپسی آره آتا بیشتر با نام آلوپسی آره آتا شناخته می شود. یکی دیگر از انواع طاسی است که باعث ریزش مو در قسمتی از سر می شود و در خانم ها بیشتر دیده می شود. گاهی این نوع طاسی شدیدتر می شود و منجر به طاسی کامل می شود.

آلوپسی آره آتا

نوع دیگری از طاسی که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ایجاد الگو یا ریزش کامل مو می شود.

آلوپسی کششی

این نوع طاسی که بیشتر در خانم ها دیده می شود در اثر برداشتن زیاد موهای زائد به مدت طولانی ایجاد می شود. در واقع خانم هایی که عادت به کشیدن موهای خود دارند و موی های سنگینی دارند و مدام از سشوار و اتو استفاده می کنند بیشتر به این نوع طاسی مبتلا می شوند.

آلوپسی آره آتا، آلوپسی کششی، آلوپسی آندروژنیک و طاسی ناحیه ای شایع ترین انواع طاسی هستند.

علائم و نشانه های طاسی

علائم طاسی اغلب بسته به نوع آن متفاوت است. اگر طاسی ناشی از آلوپسی آرئاتا باشد، فرد معمولا ابتدا الگوی ریزش مو را تجربه می کند. در این حالت ممکن است موهای قسمت کوچکی از سر شروع به ریزش کنند. گاهی موهای ابرو، مژه و ریش یا تمام بدن نیز درگیر این بیماری می شوند.

در برخی موارد، طاسی با نازک شدن مو شروع می شود و گاهی اوقات فرد دچار ریزش شدید مو می شود. اگر ریزش مو ناشی از بیماری پوستی باشد، ممکن است با درد و خارش در پوست سر همراه باشد و فرد علاوه بر ریزش مو، این مشکلات را نیز تجربه کند.

علت طاسی

طاسی به دلایل مختلفی ایجاد می شود و می تواند در هر سنت و در هر جنسیتی رخ دهد. مهمترین عامل طاسی ژنتیک است. حتی افرادی که سابقه خانوادگی طاسی ارثی دارند نیز ممکن است در سنین پایین تر با این مشکل مواجه شوند. آلوپسی آره آتا باعث ریزش مو در یک ناحیه از سر می شود. در بیشتر موارد، این مشکل ناشی از نوعی قارچ پوست سر است.

گاهی کشیدن بیش از حد مو باعث ریزش مو می شود. در برخی افراد، کاهش دریافت کالری، کمبود پروتئین، کمبود آهن و روی نیز ممکن است باعث ریزش مو و طاسی شود. بسیاری از بیمارانی که از طاسی رنج می برند تحت فشارهای روحی و جسمی جدی هستند که بر هورمون های بدن تأثیر می گذارد و راه را برای ریزش مو و طاسی جدی هموار می کند.

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم حمله کند. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث می شود که پس از مدتی فولیکول های مو کوچک شده و سپس رشد مو برای همیشه متوقف شود. گفته می شود عوامل ژنتیکی، بیماری هایی مانند سندرم داون، بیماری های مرتبط با تیروئید و کمبود ویتامین D ممکن است در ایجاد آلوپسی موثر باشند. در ادامه می توانید با سایر علل طاسی آشنا شوید.

سن در حال افزایش است

کاهش سطح آندروژن

کمبود شدید آهن در زنان

استفاده از داروهای هورمونی

استرس شدید

اختلال تیروئید

استفاده مواد مخدر

افزایش یا کاهش ناگهانی وزن

شیمی درمانی

افزایش وزن، استرس، مصرف دارو و هورمون ها از جمله دلایل طاسی هستند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

اگر اخیراً دچار ریزش مو شده اید و احساس می کنید که موهای شما به طور ناگهانی شروع به ریزش کرده است، بهتر است در اسرع وقت با یک متخصص پوست مشورت کنید. زمانی که ریزش مو با علائمی مانند خستگی، کاهش وزن، تورم اندام ها، تب، مشکلات روده ای و بثورات پوستی همراه است، باید برای درمان از پزشک متخصص کمک بگیرید.

روش های درمان طاسی

در ابتدا بهتر است بدانید که هیچ درمان قطعی برای طاسی و ریزش مو وجود ندارد. اما درمان‌ها می‌توانند به کاهش ریزش مو و رشد سریع‌تر مو کمک کنند. در واقع برای درمان طاسی باید دید کدام روش برای درمان از طریق آزمون و خطای مداوم موثرتر است.

1- ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی این یکی از رایج ترین درمان های طاسی است، اما FDA آن را برای درمان آلوپسی آره آتا تایید نکرده است. بسیاری از متخصصان پوست معتقدند که استفاده از ماینوکسیدیل در رشد مجدد مو موثر است و حتی ممکن است به بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا کمک کند. معمولا 4 تا 6 ماه طول می کشد تا نتایج را ببینید.

2- آنترالین

آنترالین داروی دیگری است که بسیاری از پزشکان برای درمان طاسی تجویز می کنند. این دارو باعث تحریک رشد مجدد پوست سر و مو می شود.

3- کرم های کورتونی

کرم ها و لوسیون های کورتیکواستروئیدی مانند کلوبتازول با کاهش التهاب به درمان ریزش مو و رشد مجدد مو کمک می کنند.

4- ایمونوتراپی

ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن یک ماده شیمیایی مانند دیفنسیپرون روی پوست قرار می گیرد تا آلرژن های ایجاد کننده راش را از بین ببرد. با این روش فرد می تواند پس از 6 ماه شاهد رشد مجدد موها باشد. با این حال، درمان باید چندین بار تکرار شود تا موثر باشد.

5- تزریق استروئید

تزریق استروئید یکی یکی دیگر از گزینه های درمانی طاسی خفیف است. اگر فقط بخشی از موهای شما ریخته است، می توانید این مشکل را با تزریق موضعی استروئید درمان کنید. توجه داشته باشید که این درمان باید هر 1 تا 2 ماه یکبار تکرار شود.

6- قرص خوراکی

استفاده از قرص های کورتیزول نیز گاهی در توقف ریزش مو و جلوگیری از طاسی موثر است. در بیشتر موارد طاسی ناشی از بیماری های خود ایمنی است و در نتیجه استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین می تواند موثر باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که این داروها می توانند فشار خون را افزایش دهند، آسیب کبدی و کلیوی را افزایش دهند و خطر ابتلا به عفونت های جدی را افزایش دهند، بنابراین نباید برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد.

7- نور درمانی

روش بعدی در درمان طاسی، لیزر درمانی است. در این روش از اشعه ماوراء بنفش با طول موج های خاص در درمان طاسی استفاده می شود. لیزر درمانی رشد مجدد فولیکول مو را تحریک می کند و برای بسیاری از افراد موثر است.

8- درمان های طبیعی

جدا از تمام درمان هایی که در اینجا ذکر شد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از مواد شیمیایی و روش های پیچیده، از درمان های طبیعی و خانگی برای رشد مجدد موهای خود استفاده کنند. رایج ترین روش های درمان طبیعی عبارتند از طب سوزنی، رایحه درمانی، مصرف روی و بیوتین، استفاده از روغن نارگیل، روغن درخت چای و روغن کرچک، ماساژ آب پیاز روی پوست سر و استفاده از پروبیوتیک ها.

پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی و غنی از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش پاسخ خود ایمنی بدن، توقف ریزش مو و افزایش رشد مو کمک کند. بهترین غذاها برای کاهش التهاب در بدن زغال اخته، مغزها، دانه ها، کلم بروکلی، چغندر و ماهی هستند.

برخی مطالعات نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است اثرات مثبتی در درمان آلوپسی آره آتا داشته باشد.

9- کاشت مو

کاشت مو بهترین روش درمانی برای افرادی است که بیماری های خودایمنی ندارند. در این روش متخصص وضعیت هر فرد را بررسی می کند و با در نظر گرفتن نوع طاسی از روشی موثر برای کاشت مو استفاده می کند. افرادی که به هر دلیلی نمی توانند کاشت موی طبیعی انجام دهند می توانند از کاشت موی مصنوعی یا تکنیک های ترمیم مو برای درمان بهره مند شوند.

10- تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت

سایر روش های درمان طاسی شامل تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت است. برای این منظور پلاسمای غنی از خون فرد جدا شده و به نواحی طاس تزریق می شود. این کار باعث افزایش تراکم مو و جلوگیری از ریزش مو می شود.

چگونه از طاسی پیشگیری کنیم

قبل از هر چیز باید بدانید که در بیشتر موارد هیچ روش علمی برای پیشگیری از طاسی وجود ندارد. با این حال، رعایت برخی نکات و رعایت برخی موارد می تواند به شما کمک کند تا خطر مواجه شدن با این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهید. در زیر می توانید با رایج ترین روش های پیشگیری از طاسی آشنا شوید.

برای جلوگیری از طاسی سعی کنید از سشوار و اتو مو کم استفاده کنید.

هرگز موهای خود را با کش محکم نبندید.

از دست زدن زیاد به موها خودداری کنید.

بعد از حمام موهای خود را به آرامی خشک کنید.

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی داشته باشید.

اگر کمبود آهن دارید سریعا آن را درمان کنید.

کمتر از مواد شیمیایی مانند رنگ مو و اسپری مو استفاده کنید.

استفاده از سشوار و اتو را به حداقل برسانید.

اگر متوجه ریزش مو شدید، در اسرع وقت آن را درمان کنید.

مراقب کمبود ویتامین بخصوص کمبود ویتامین D باشید.

راه حل

طاسی علل مختلفی دارد، اما در هر صورت رعایت رژیم غذایی متعادل، رفع استرس و اضطراب از خود و روش های درمانی خانگی و شیمیایی می تواند تا حدودی به درمان این مشکل و رشد مجدد مو کمک کند. اگر ریزش موی شما به تازگی شروع شده است یا متوجه ریزش مو در یک ناحیه از سر خود شده اید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا