اخبار روز

وزیر فرهنگ: افتخار می کنیم که سینمای ملی محقق شد./ارجمند: سینمای ملی ایران حرم مطهر فیلمبرداران است./دهکردی: امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، «آیین بهره برداری از ساختمان جدید سینمای ملی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، توسط روابط عمومی سازمان سینمایی برگزار شد. سازمان سینمایی کشور، جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه امروز (13 مرداد) در محل سینما حضور یافتند.
این برنامه با اجرای حمیدرضا مدقق آغاز و با یاد و تجلیل از هنرمندانی همچون مرحوم سعید راد آغاز شد.
در ادامه گزیده ای از چند اثر آرشیوی و فضای بصری سینمای ملی ایران پخش شد.
در ابتدای این مراسم لادن طاهری مدیرکل سینمای ملی ایران گفت: 40 سال پیش محمدحسن خوشنویس اولین کارگردانی بود که مدیریت این سینما را بر عهده گرفت، البته در آن زمان تعداد کل فیلم های ایرانی 100000 یورو نه بیشتر از 100. اما امروز اهالی سینما به خود می بالند که ساختمانی مستقل از سینمای ایران ساخته شده است. فراموش نکرده‌ایم که در گذشته همراه با فیلم‌ها و اسناد ارزشمندش در مکانی کوچک نگهداری می‌شد، اما اکنون ساختمان سینمای ملی ایران و بهره‌برداری از آن نمادی از تلاش و پشتکار است که بالاخره امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: خوشحالم که در اولین روز انتصاب رئیس سازمان سینمایی از گنجینه سینمایی 40 ساله که راه زیادی را برای آرشیو آن طی کرده است صحبت کنم. او به همراه وزیر به این مکان آمد و با جانشین آنها بسیاری از مشکلات سال های گذشته حل شد و این نگین سینمای ایران حفظ شد. در واقع همه آثار به درستی ذخیره و نگهداری می شوند و استانداردهای جهانی را رعایت می کنند. امروزه اهالی سینما سینما را مکانی امن برای این آثار ارزشمند سینمای ایران می دانند.

افتخار می کنیم که سینمای ملی در دولت سیزدهم محقق شد

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و درگذشت هنرمند عزیز سعید راد گفت: نیازمندم از آقای خزایی، رئیس سازمان سینمایی، همکاران، کارگردان و همکاران سینمای ملی بخواهید، از ایران تشکر می کنم که این مسیر سخت را با عشق و علاقه پیموده است، چرا که شور و اشتیاق آنها را دارم. حفاظت از احساس این گمنامی فقط برای افرادی که عاشق کار و هنر هستند خوشایند است. ما بسیار مفتخریم که این کمپین در دولت سیزدهم به پایان رسید.
وی افزود: در این سه سال خدمت به مردم تلاش های زیادی برای بهبود زیرساخت ها انجام شده است. مانند سفر به استان سیستان و بلوچستان که قبل از این دولت دو سالن سینما فعال بود که امروز با تلاش سازمان سینمایی به 9 سالن سینمایی رسیده است. در حالی که در دولت سیزدهم از وعده ایجاد 1000 سالن سینما در کشور در مدت چهار سال شروع کردیم، طی سه سال به 900 سالن سینما رسیدیم و این پیشرفت خوبی بود و سند ملی هنر در حال حاضر در حوزه های مختلف در حال تدوین است.
اسماعیلی ادامه داد: روند صدور مجوز تولید و نمایشگاه در دولت سیزدهم مورد انتقاد برخی دوستان قرار گرفته است. هیچ هنرمندی خارج از نظام صنفی و فرهنگی نمی تواند دادگاه تشکیل دهد چرا که در صورت تخلف، به تمامی پرونده ها در مرکز رسیدگی به تخلفات رسیدگی می شود و همچنین مواردی مانند ممنوع التصویری هنرمندان. در دولت سیزدهم تلفنی نداشتیم و دفاعیات مردم شنیده شد، اعترافات بررسی شد و پیگیری ها و محاکمه ها انجام شد.
وی گفت: در هزارتوی دادگستری و دادستانی نباید به عزت و حیثیت هنرمندان آسیبی وارد شود، جمهوری اسلامی نیز مانند هر کشور دیگری منافع ملی کشور را دنبال می کند. سیاست آموزش و آگاهی بخشی در سینما نیز به صراحت اجرا شده و روند فراتر رفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفاف سازی در پیگیری مسائل را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: باید با مدیریت صحیح در زمان پخش فیلم، حقوق مردم حفظ شود. اتفاقات این دوره گام های قابل توجهی در عرصه هنر بود. مانند سند موسیقی که پس از 45 سال از سوی رئیس جمهور شهیدان ابراهیم رئیسی ابلاغ شد و بر اساس آن مقرر شد هیچ نهادی به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق صحبت درباره موسیقی را ندارد. در مورد اجرای کنسرت هم این قانون وجود دارد و من معتقدم همه این موارد در خدمت حفظ حرمت اهالی سینما و هنر است.
درست مثل شورای هنری تئاتر سند، پیش از این 30 سال بود که با حضور افرادی مانند توکلی، تأسیس بنیاد ملی تئاتر تصویب شد که گام بزرگی در این زمینه بود. ما سه سهمیه برای تیم این سند داشتیم که افراد سرشناس حضور داشتند و به صورت شفاف تصمیم گیری و اعلام می شد.
وی تصریح کرد: روزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل گرفتم 1200 میلیارد بود و امروز بودجه آن 20 هزار میلیارد است شروع حرکت فلات در کشور راه اندازی و افتتاح زیباترین مجموعه فرهنگی یزد با استفاده از فناوری های نوین روز دنیا که فردا برگزار می شود مجموعه تالار استان های ارومیه و کرمان که سطح و امکانات بیشتری نسبت به تالارهای ترکیه دارد از جمله اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارشاد در دولت سیزدهم است تا روزی که ما مسئول و پاسخگو باشیم.
اسماعیلی با اشاره به انتشار مطلبی درباره شهید رئیسی به عنوان مستأجر، افزود: ما ایشان را از دست دادیم و دولت ما پیش از موعد به پایان رسید و تا زمانی که افراد جدید این پست را پر کنند، به امور رسیدگی می شود. دنیا فرصت مال و شهرت نیست و اعمال الهی و انسانی باقی می ماند. خیلی ها دارند با زبان رئیس جمهور شهید ما را آزار می دهند و باید بگویم که خداوند همه عزت و آبرو به او داده است. امیدوارم این سینما بماند و قدرت دولت سیزدهم برای سینما باقی بماند.

وزیر فرهنگ: افتخار می کنیم که سینمای ملی محقق شد./ارجمند: سینمای ملی ایران حرم مطهر فیلمبرداران است./دهکردی: امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است.

سینمای ملی ایران حرم مطهر فیلمبرداران است

داریوش ارجمند هنرمند سینما گفت: من نیز وزیر بازنشسته سابق فرهنگ و ارشاد هستم و خوشحالم که در زمان حیاتم شاهد بهره برداری از سینمای ملی ایران هستم. این یک رویداد بزرگ است و ممکن است مردم امروز درک نکنند که چقدر مهم است، اما باید زمان بگذرد و قبل از اینکه ارزش آن را درک کنیم، غبار روی آنچه داریم بنشیند.
وی افزود: سینما بخشی از تاریخ ده هزار ساله ماست. سینمای ایران بزرگانی را به جهانیان عرضه کرد. یک روز باید ببینیم که چه داشتیم و چرا سینما و فیلم از بین نمی رود و چرا این چهل سال انقلاب اسلامی در سینمای که در حال حاضر دیده می شود، شنیده می شود و داوری می شود تاثیر خوبی گذاشته است. اهمیت این آثار و نگهداری و مرمت آنها کار ساده ای نیست و باید قدر آنها را بدانیم. ما ملت بزرگی هستیم. سینمای ایران بزرگانی را معرفی کرده است و این سینما مانند زیارتگاهی برای سینمای ایران است که برای ما هنرمند قابل احترامی است.
ارجمند خاطرنشان کرد: امروز هنرمندان زیادی از کشور خارج شده اند و تنها آثار و فیلم هایی باقی مانده است. سینمای ملی ایران که با تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی راه اندازی شد، یکی از باثبات ترین و ماندگارترین رویدادهای تاریخ سینماست.
وی افزود: باید قدردان باشیم و فعالیت های این وزارتخانه قابل مقایسه با سال های گذشته نیست. اقداماتی که در این سه سال در عرصه سینما انجام شد در چهل سال گذشته بی سابقه بود.
وی ادامه داد: آقای اسماعیلی را خیلی دوست دارم چون خیلی خدمت کرده است. از آقای خزاعی عزیر رئیس سازمان سینمایی هم تشکر می کنم و امیدوارم با همین پشتکار و روحیه در سایر سمت ها نیز خاطرات خوبی از خود به یادگار بگذارند و امیدوارم همه کسانی که در هنر زندگی می کنند با عزت بیایند. و با وقار برویم مثل سعید راد پس بگذار تا ناممان خوب بماند. سینمای ملی ایران حرم مطهر است. این مکان نمادی از منزلت هنرمندان و فیلمبرداران است.

وزیر فرهنگ: افتخار می کنیم که سینمای ملی محقق شد./ارجمند: سینمای ملی ایران حرم مطهر فیلمبرداران است./دهکردی: امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است.

امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است

بعدها علی دهکردی، هنرمند و مدیر عامل خانه سینما گفت: وقتی بقای تمدن ها را می بینیم، شکل گیری فرهنگ را در آن می بینیم، سینما یک تمدن فرهنگی است و امروز روز بزرگی برای خانواده سینماست هنرمند قلم را خلق می کند. هدف آن حفظ تمدن بشری و رسیدن به آینده است، همانطور که سینما امروز انجام می دهد.
وی افزود: سینمای امروز ایران باشکوه و ارزشمند است و خوشحالیم که این جواهر در گنجینه ای ارزشمند حفظ شده است که این گنجینه حاصل چندین سال فعالیت ارزشمند و از تاریخ چهل ساله اسلام است باعث انقلاب می شود این یک قدم بزرگ است.

در ادامه این مراسم هوشنگ توکلی هنرمند نیز گفت: سینما حاصل آینده نگری و کار فرهنگی است چرا که وقتی به انقلاب اسلامی رسیدیم یکی یکی از مراکز مورد حمله سینما بود. جمال امید از جمله کسانی است که برای حفظ این آثار زحمات زیادی کشیده و به سختی آنها را مدیریت کرده است. با آرام شدن اوضاع، ارزش این فعالیت ها مشخص شد، از این رو باید به تلاش این گونه افراد برای حفظ آثار ارزشمند سینمای ایران اشاره کرد.
در ادامه این مراسم از ساختمان جدید سینمای ملی ایران بازدید شد.
لازم به ذکر است محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد هاشمی معاون وزیر، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، علی دهکردی، مسعود اطیابی، امیرحسین شریفی، محسن شایانفر، سیدعلیرضا حسینی، شروین امیرصادقی، احمد امینی، رسول توکلی، امیر سمواتی، حمید بهمنی، علی روین تن، مهدی کریمی، انسیه شاه حسینی، علی مهام، صالح دلدم، هادی انباردار، اصغر فارسی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، حسین طالبیگی، حبیب ایل بیگی، سیدرضا فرجی. در این مراسم روح الله حسینی، حسن حسنی، حسن شکوهی، حسین سعیدخانی، حمیدرضا مدقق و… حضور داشتند.

وزیر فرهنگ: افتخار می کنیم که سینمای ملی محقق شد./ارجمند: سینمای ملی ایران حرم مطهر فیلمبرداران است./دهکردی: امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است.

5757

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا