اخبار روز

چرا مشارکت اقتصادی زنان ایرانی نسبت به سایر کشورهای همسایه کمتر است؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین همسایگان شمالی ایران با تمرکز بر رشد اقتصادی و ارائه اقدامات مختلف برای حمایت از زنان شاغل، به سطوح بالایی از مشارکت اقتصادی زنان دست یافته اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند نبود اصلاحات اجتماعی، فرهنگ تبعیض‌آمیز، شرایط نابسامان اقتصاد کلان و قوانینی که زنان را از کار بازمی‌دارد، از عوامل اصلی کاهش مشارکت اقتصادی زنان در ایران است.

توسعه اقتصادی و مشارکت زنان

نرخ مشارکت نیروی کار در یک کشور نشان دهنده نسبت جمعیت فعال اقتصادی به جمعیت در سن کار است. در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان مشارکت اقتصادی مردان بیشتر از زنان است. یکی یکی از مدل هایی که می تواند سیر تحول نرخ مشارکت زنان در نیروی کار را با توجه به ساختار اقتصادی هر کشور توضیح دهد، نظریه U است. بر این اساس میزان مشارکت اقتصادی زنان در مراحل قبل از توسعه صنعتی بالاست. دلیل این امر این است که در چنین جوامعی، کشاورزی رکن اصلی اقتصاد است و زنان نیز به عنوان کارگر کشاورزی مشغول به کار هستند. به عنوان مثال، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در حال حاضر 72 درصد در آنگولا، 78 درصد در موزامبیک و 74 درصد در اتیوپی است.

همزمان با صنعتی شدن کشورها و افزایش نسبی درآمد افراد شاغل در صنعت، نقش زنان در فعالیت های اقتصادی مولد رو به کاهش است. در این مدت، بسیاری از زنان به جای حضور در بازار کار، مشغول کارهای خانه و تربیت فرزندان هستند. با ادامه توسعه و تنوع اقتصاد، که اغلب با جهانی شدن همراه است، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در حال افزایش است. به طور کلی می توان گفت که توسعه اقتصادی تأثیرات گوناگونی بر رشد مشارکت اقتصادی زنان دارد. در واقع رشد اقتصادی می تواند فرصت های بیشتری را برای زنان در بازار کار ایجاد کند. توسعه اقتصادی با تنوع شغلی بیشتر، سرمایه گذاری در آموزش و آگاهی بیشتر و تغییرات فرهنگی در جامعه همراه است و فرصت های شغلی بیشتری برای زنان فراهم می کند.
اقتصاد متنوع و برابری جنسیتی

نگاهی به نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشورهای همسایه ایران نشان می دهد که ایران پس از افغانستان و عراق با 14.4 درصد کمترین میزان مشارکت اقتصادی زنان را در بین همسایگان خود دارد. در سال 2023، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در جمهوری آذربایجان 67 درصد بوده است. در همان سال میزان مشارکت افزایش یافت زنان تاجر در ارمنستان

56 و در ترکمنستان حدود 50 درصد بود. دلایل مختلفی برای افزایش نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در کشورهای ذکر شده وجود دارد. مثلا یکی یکی از دلایل مهم کاهش مشارکت اقتصادی در کشورهای مسلمان ارتباط مستقیمی با مشکلات فرهنگی جامعه دارد. اما جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند که با وجود اقتصاد بسته، فرهنگ برابری جنسیتی بسیار قوی بود. بقای این فرهنگ در کشورهایی مانند ارمنستان کمک قابل توجهی به مشارکت زنان در بازار کار کرده است. از سوی دیگر، آذربایجان و ترکمنستان در حال توسعه بخش های صنعتی و خدماتی خود هستند.

این بخش ها فرصت های شغلی بسیاری را برای زنان ایجاد کرده است. زنان در این کشورها در مشاغل مختلف مانند آموزش، بهداشت، فناوری اطلاعات، خدمات مالی و بازرگانی مشغول به کار هستند. در پایان، سیاست های دولت برای ارتقای مشارکت زنان در نیروی کار، ایجاد فرصت های شغلی برابر و تسهیل دسترسی زنان به منابع مالی نقش مهمی در مشارکت بالای اقتصادی زنان ایفا کرده است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می شود که دلیل مشارکت بیشتر اقتصادی زنان در کشورهای مسلمان مانند عربستان سعودی و عمان چیست؟

عربستان سعودی در دهه های اخیر به عنوان کشوری با قوانین محدودکننده بسیاری برای زنان شناخته شده است. با این حال، عربستان سعودی در سال های اخیر اصلاحات اجتماعی و اقتصادی گسترده ای را تحت رهبری ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان آغاز کرده است. یکی یکی از اهداف این اصلاحات افزایش مشارکت زنان در بازار کار بود. این اصلاحات شامل رفع ممنوعیت رانندگی برای زنان، تسهیل دسترسی به فرصت های شغلی و ارتقای حقوق زنان در جامعه است. در سال 2023، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در عربستان سعودی 34.5 درصد بود. عمان نیز یکی از کشورهای مسلمانی است که نرخ مشارکت زنان در نیروی کار بیشتر از ایران است. واقعیت این است که عمان نیز در دهه های اخیر تلاش کرده تا مشارکت زنان را در بازار کار افزایش دهد.

سیاست های دولت برای ارتقای آموزش زنان و تشویق آنها برای ورود به بازار کار نقش مهمی در افزایش نرخ مشارکت زنان در نیروی کار ایفا کرده است. در سال 2023، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در عمان 32 درصد خواهد بود. به طور کلی با وجود چالش های فرهنگی و اجتماعی، توسعه اقتصادی در این کشورها و اصلاحات اجتماعی و به دنبال آن تغییر در نگرش های اجتماعی منجر به پذیرش بیشتر حضور زنان در بازار کار این کشورها شده است. توسعه اقتصادی و اصلاحات اجتماعی از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر در ایران اتفاق نیفتاده است و پسرفت در هر دو زمینه باعث شده است که نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در ایران به میزان قابل توجهی پایین باشد.
مانع تبعیض و ناامنی

به طور کلی می توان گفت که نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در ایران دلایل فرهنگی، حقوقی و اقتصادی دارد. علیرغم رشد تحصیلات زنان در ایران و افزایش چشمگیر زنان تحصیلکرده در کشور، نگرش سنتی نسبت به نقش های سنتی مردان و زنان همچنان در بسیاری از مناطق وجود دارد. بر اساس این نگرش، مسئولیت اصلی زن، اداره خانه و مراقبت از فرزندان است. علاوه بر این، قوانین ایران به گونه ای است که در بسیاری از موارد مانعی برای حضور زنان در بازار کار است. یکی یکی از این قوانین، حق شوهر در منع همسرش از انجام برخی مشاغل است. (طبق ماده 1117 قانون مدنی، شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی حیثیت یا حیثیت خانوادگی زن باشد منع کند).

علاوه بر این مشکلات، وضعیت اقتصادی کشور نیز در مشارکت کم نیروی کار زنان نقش اساسی دارد. مشکلات اقتصادی کشور نقش مهمی در وضعیت فعلی اشتغال زنان در ایران دارد. در سال های اخیر عواملی مانند تحریم های اقتصادی و تورم اثرات مخرب بسیاری بر اقتصاد ایران داشته است. به عنوان مثال، ترکیبی از تورم بالا، عدم اطمینان در اقتصاد و کاهش دستمزدهای واقعی باعث شده بسیاری از زنان شاغل در سال های اخیر شغل خود را ترک کنند. در سال های اخیر تورم بالا و عدم افزایش حداقل دستمزد و همچنین تورم باعث شده است که حقوق دریافتی پاسخگوی نیاز کارکنان نباشد. از سوی دیگر، افزایش هزینه های مهدکودک و مهدکودک باعث شده است که بسیاری از زنان ایرانی مجبور به تصمیم گیری برای کار یا مادر شدن شوند.

شیوع بیماری کرونا و محدودیت دسترسی به اینترنت به برخی اپلیکیشن ها در سال های اخیر منجر به نابودی بسیاری از مشاغل کوچک زنان شده است و شاید بازگشت این زنان به بازار کار دشوار باشد. بنابراین زنان ایرانی برای ورود به بازار کار باید از موانع مختلف هنجارها، قوانین و شرایط نامطلوب اقتصادی عبور کنند تا به هدف خود از کار دست یابند. این در حالی است که نسبت زنان تحصیل کرده در ایران نسبتاً بالاست. به عبارت دیگر ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل مشکلات فوق استفاده از تخصص نیمی از جمعیت کشور را نادیده می گیرد.

220

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا