درمان کم کاری تیروئید را جدی بگیرید

درمان کم کاری تیروئید را جدی بگیرید

آیا می دانستید افزایش وزن، قاعدگی نامنظم، کندی ضربان قلب، افسردگی، از دست دادن حافظه، نازک شدن موها، گرفتگی صدا، ضعف عضلانی، افزایش کلسترول خون، درد و سفتی عضلات، درد یا تورم در مفاصل می تواند با کم کاری تیروئید مرتبط باشد؟ ?

به گزارش ایسنا؛ تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در زیر سیب آدم قرار دارد. این غده در همه افراد سالم وجود دارد و موادی به نام هورمون تولید می کند و در خون ترشح می کند. هورمون هایی به نام تیروکسین و تری یدوتیرونین (T4 و T3) در سراسر بدن در خون حرکت می کنند و به بدن می گویند که با چه سرعتی کار کند و انرژی مصرف کند. تیروئید بر تمام جنبه های متابولیسم بدن تأثیر می گذارد و عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب را کنترل می کند.

بیماری تیروئید یک مشکل بهداشتی جهانی است که می تواند به طور قابل توجهی بر سلامتی، به ویژه در دوران بارداری و دوران کودکی تأثیر بگذارد. بیماری های تیروئید از جمله بیماری های ارثی و اکتسابی است که همه افراد و در هر گروه سنی می توانند در معرض آن قرار بگیرند. از انواع این بیماری می توان به کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید اشاره کرد که شایع ترین آنها کم کاری تیروئید است که در آن غده تیروئید تحت تاثیر قرار می گیرد و هورمون های تیروئید کافی تولید نمی کند.

زلیخا مقازی فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم و ​​عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کرد: کم کاری تیروئید ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند، اما به مرور زمان این بیماری درمان نشده می تواند مشکلات متعددی برای سلامتی ایجاد کند. مانند چاقی، درد مفاصل، ناباروری و بیماری های قلبی.

ماهشادی با بیان اینکه علائم و نشانه های کم کاری تیروئید بسته به شدت کمبود هورمون متفاوت است، ممکن است در ابتدا خود را به صورت خستگی و افزایش وزن نشان دهد، افزود: در صورت عدم درمان کم کاری تیروئید، خستگی، عدم تحمل سرما، یبوست و … بروز می کند. . افزایش وزن پوست خشک، صورت متورم، گرفتگی صدا، ضعف عضلانی، افزایش کلسترول خون، درد و سفتی عضلات، درد یا تورم در مفاصل، دوره های قاعدگی نامنظم، نازک شدن موها، ضربان قلب آهسته، افسردگی، ضعف حافظه، در برخی موارد بزرگ شدن تیروئید غده (یا گواتر) یکی از علائم و نشانه های آن است.

وی خاطرنشان کرد: شایع ترین علت کم کاری تیروئید یک بیماری خودایمنی است که به تیروئیدیت هاشیموتو معروف است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به طور تصادفی به بافت سالم بدن شما حمله می کند و گاهی اوقات این روند تیروئید شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مزیدی خاطرنشان می کند: اصلاح پرکاری تیروئید امکان پذیر است یکی همچنین یکی از علل کم کاری تیروئید است، وی بیان کرد: گاهی درمان برای اصلاح پرکاری تیروئید می تواند منجر به کاهش بیش از حد تولید هورمون تیروئید و در نتیجه کم کاری تیروئید شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه پرتودرمانی، جراحی تیروئید، تیروئیدیت پس از زایمان، بیماری های مادرزادی، اختلال هیپوفیز و کمبود ید از دیگر علل کم کاری تیروئید است، گفت: زنان بالای 60 سال، افراد با سابقه خانوادگی بیماری تیروئید، افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بیماری سلیاک یا آرتریت روماتوئید و همچنین زنان باردار در معرض خطر کم کاری تیروئید هستند.

وی با بیان اینکه تشخیص کم کاری تیروئید بر اساس علائم و نتایج آزمایش خون انجام می شود، ادامه داد: درمان استاندارد کم کاری تیروئید شامل مصرف روزانه قرص های هورمون تیروئید به نام «لووتیروکسین» است. این داروی خوراکی مقادیر کافی از هورمون را فراهم می کند و علائم و نشانه های کم کاری تیروئید را معکوس می کند.

فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: بهتر است لووتیروکسین هر روز تقریباً در یک زمان معده خالی مصرف شود و در حالت ایده آل این هورمون صبح ها با معده خالی مصرف شود. یک ساعت قبل از صبحانه

وی در پایان تصریح کرد: اگر از مکمل های آهن یا مولتی ویتامین های حاوی آهن، هیدروکسید آلومینیوم، مکمل های کلسیم یا سایر داروها استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این داروها در جذب لووتیروکسین اختلال ایجاد می کنند و نباید همزمان با لووتیروکسین مصرف شوند.

به گزارش ایسنا، همه افراد سالم باید برای اطمینان از سلامت و عملکرد این غده، سطح تیروئید خود را به طور مرتب آزمایش کنند. افراد مبتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع 1 باید هر سال پس از تشخیص دیابت آزمایش تیروئید انجام دهند زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. با این حال، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید آزمایش را به توصیه پزشک انجام دهند. طبق شواهد دریافتی، این یک بیماری است یکی این یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان 20 تا 30 ساله است. در این سن، زنان معمولا از کم کاری تیروئید رنج می برند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما