اخبار روز

نکاتی در مورد انواع جدید Covid19

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، گروه جدیدی از سویه‌های جهش‌یافته ویروس کووید، موسوم به «لاس زدن»، به رایج‌ترین نوع این ویروس در سراسر جهان تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، “Flirt” نامی غیر رسمی برای این گونه است.

این گونه، نوع JN1 ایجاد شد. خود گونه GN1 یک جهش از گونه Omicron بود.

طبق تحقیقات دانشگاه جانز هاپکینز، سویه‌های «لِلِرت» سه جهش کلیدی در شاخک‌های پروتئینی ویروس دارند که به آن‌ها کمک می‌کند به آنتی‌بادی‌ها حمله کنند.

HSE می گوید داده های بیشتری در مورد این سویه ها مورد نیاز است تا مشخص شود این ویروس ها چقدر خطرناک و مسری هستند. این سازمان می‌گوید تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر جدی‌تر بودن این سویه ویروس نسبت به سویه‌های قبلی که در بریتانیا در گردش بودند وجود ندارد.

آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی به بررسی آمار کووید از آوریل تا پایان ماه می پرداخت و نشان داد که تعداد موارد گزارش شده در مقایسه با ماه قبل از کشورهایی که هنوز به طور منظم تعداد خود را گزارش می‌کنند کاهش یافته است.

البته این نکته نیز مهم است که به یاد داشته باشید که آزمایش و گزارش موارد کووید دیگر مانند گذشته به دفعات انجام نمی شود. با این حال، برخی کشورها گزارش دادند که تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

مجله پزشکی بریتانیا می‌گوید: در انگلیس شاهد افزایش تعداد افرادی بودیم که تست کووید مثبت داشتند در ماه‌های می و ژوئن. موارد ابتلا به کووید در سایر مناطق اروپا نیز افزایش یافته است. تعداد افرادی که تست کووید مثبت می گیرند در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش است. تعداد تست های مثبت تا هفته 22 ژوئن 1.4 درصد افزایش یافته است.

علائم انواع “لاستیک” چیست؟

به گزارش بی بی سی، علائم این گونه ها مانند سایر انواع کووید-19 است. سازمان جهانی بهداشت می گوید: علائم معمولاً 5 تا 6 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند و 1 تا 14 روز طول می کشند.

شایع ترین علائم عبارتند از: تب، لرز و گلودرد.

علائم کمتر شایع عبارتند از: درد و سنگینی عضلانی در بازوها و پاها، خستگی و ضعف شدید، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه، سردرد، درد در چشم، سرگیجه، سرفه جدید و مداوم، احساس گرفتگی یا درد در بینی. ، تنگی نفس، گرفتگی صدا، بی حسی و گزگز، بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال، از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی و مشکل در خواب.

سازمان جهانی بهداشت به افرادی که علائم زیر را دارند توصیه می کند فوراً به پزشک مراجعه کنند:

دشواری در تنفس، به ویژه در هنگام استراحت، و ناتوانی در تکمیل یک جمله. گیجی، خواب آلودگی یا از دست دادن هوشیاری، درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، احساس سرما، رنگ پریدگی یا کبودی پوست، از دست دادن توانایی صحبت کردن یا حرکت.

در همین حال، دکتر. آرون گلات، مدیر بیماری های عفونی در بیمارستان Mount Sinai South Nassau در Oceanside، نیویورک، و سخنگوی انجمن بیماری های عفونی آمریکا، گفت واکسن های موجود تا حدی در برابر این گونه های جدید موثر هستند.

از سال 2022، مقامات بهداشتی از تولیدکنندگان واکسن خواسته اند تا نسخه های به روز واکسن کووید-19 را برای مقابله با گونه های جدید ویروس در گردش تولید کنند.

مقامات اروپایی گفته اند که سازندگان واکسن باید از G. آی تی. مقامات آمریکایی هدف 1 خواستار واکسن‌هایی شده‌اند که سویه‌های مختلف را با Gn1 یکسان پوشش می‌دهند، اما گفتند که ترجیح می‌دهند واکسن جدید بیشتر سویه KP2 را که در ماه ژوئن به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، هدف قرار دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا