اخبار روز

سورپرایز ویژه دولت برای بازنشستگان/ ودیعه جدید در راه است؟


به گزارش مانیبان؛ رضا فیضی نژاد با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی یکسان سازی حقوق بازنشستگان توسط رئیس جمهور، اظهار داشت: بر اساس ماده 4 این آیین نامه، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باید در مهلت مقرر. دو ماهه و با همکاری دستگاه های اجرایی و صندوق بازنشستگی مربوطه در رابطه با مشمولان قانون مدیریت خدمات عمومی، قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، قانون استخدام کشوری و سایر نهادهای با. قوانین و مقررات خاص کار که حقوق و مزایای آن منوط به اخذ مجوز یا نظارت سازمان اداری و استخدامی می باشد، جداول مربوط به شناسایی و تهیه طبقه بندی بازنشستگان بر اساس میزان کسورات پرداختی کارکنان مشابه و معادل در پایه، رتبه، رتبه، طبقه، درجه، گروه یا سایر عناوین مشابه و با معیار 30 سال سابقه پرداخت بیمه و اعلام به صندوق بازنشستگی مربوطه، از این قبیل با توجه به تنوع گروه های کارگری و بازنشستگان از قبیل. دانشگاهیان مشمول طبقه بندی، اعضای هیأت علمی و داوران جداول باید جداگانه تهیه و ابلاغ شود.

مبلغ جبرانی بازنشستگی جدید

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان اداری و استخدامی و دستگاه های اجرایی اطلاعات کارکنان را هم تراز با بازنشستگان در اختیار دارند، برای این اقدام دو سازمان اطلاعات کارکنان موسسات مربوطه هر بازنشسته را دریافت کردند و ما نیز در این زمینه اقدام کردیم. همچنین اطلاعاتی از بازنشستگان مربوطه از همان موسسه برای تهیه جداول دریافت شد. ما اطلاعاتی در مورد نحوه شناسایی و طبقه بندی بازنشستگان این دو سازمان ارائه می دهیم.

به گفته معاون فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری، با توجه به اینکه بازنشستگان باید ظرف سه سال 90 درصد حقوق کارمند خود را دریافت کنند و این افزایش در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم 40 درصد افزایش می یابد. پس از محاسبه 40 درصد از مبلغ 90 درصد حقوق مساوی کارکنان توسط دو سازمان ذیربط و تعیین جدول نحوه اعمال تناسب که صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس آن می تواند احکام اصلاحی تناسب صادر کند.

فیضی نژاد با تاکید بر اینکه روند یکسان سازی حقوق مستمری بگیران آغاز شده است، تصریح کرد: سازمان اداری و استخدامی هم اکنون در حال دریافت اطلاعات از دستگاه های ذیربط برای اعمال آن اطلاعات به بازنشستگان همتراز با کارگران و در نهایت پس از جمع بندی احکام صادره است. از این جدول را به صندوق بازنشستگی ارائه دهید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش حقوق مستمری بگیران با اعمال همسان سازی گفت: کارمند مربوطه فردی است که در حال حاضر در دستگاه های اجرایی و اجرایی مشغول به کار است.

در حالی که گفته می شود کارگران بازنشسته در رده کارگران حداقل دستمزد قرار می گیرند، هیچ اقدامی برای افزایش حقوق آنها انجام نشده و از روند همسان سازی خارج شده اند.

علاوه بر این، بازنشستگان نیروهای مسلح در فهرست همسان سازی حقوق قرار ندارند و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح به زودی انجام می شود.

به نظر می رسد بحران منابع صندوق بازنشستگی به حدی جدی است که تامین منابع لازم برای یکسان سازی حقوق این دو دسته از بازنشستگان به یک چالش تبدیل شده است.

در محاسبه سالانه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی فروردین ماهانه و با افزایش 35 درصدی حقوق کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش می یابد.

سرنوشت مبهم یکسان سازی حقوق بازنشستگان

وی گفت: کمیسیون تلفیق ماده 29 برنامه هفتم را تغییر داده و برخی معتقدند این موضوع باعث نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است، زیرا به نظر می رسد بند «دولت موظف به پرداخت بدهی» حذف شده است. وی چه جایگزینی برای این پرونده دارد، تصریح کرد: بر اساس ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی وارد کرده است; متأسفانه کاری که شما می گویید در مجلس انجام شد و ما بلافاصله آن را رد کردیم و تیمی از نمایندگان مجلس مأموریت یافتند زیرا قانونگذار چنین اختیاراتی را به هیئت رئیسه تفویض کرد. همکاران ما به شدت به دنبال بازگرداندن همان هستند.

مرتضوی در خصوص اینکه آیا لایحه دیگری ارائه می شود، چون رئیس مجلس عنوان کرد لایحه دیگری باید ارائه شود، گفت: خیر; توجه داشته باشید که با رصد و اخباری که دارم، مقرر شد رئیس کمیسیون تلفیق و اجتماعی و یکی از معاونین با حضور نمایندگان ما موضوع را بررسی و اصلاحات را انجام دهند.

وی بیان کرد: مطالباتی که گفته می شود مطالبات انباشته ای است که قطعا پیگیری خواهیم کرد. دولت مصمم به پرداخت مطالبات صندوق بازنشستگی است. واقعیت این است که در سال های اخیر دولت محترمانه به این موضوع پرداخته و نزدیک به 220 بار اقدام به پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی کرده ایم و سایر صندوق ها نیز بخش قابل توجهی از محتوای خود را به همین ترتیب دریافت کرده اند. اما همیشه در خصوص اجرای ضوابط پیش بینی شده در بودجه سنواتی باز هم برای صندوق ها تکلیفی ایجاد می شود که به ناچار دولت باید سالانه مطالبات وجوه را پرداخت کند در غیر این صورت صندوق ها دچار مشکل می شوند.

مرتضوی با بیان اینکه چه زمانی این اتفاق می افتد با توجه به اینکه مفاد برنامه هفتم ابلاغ نشده است، اظهار داشت: باید ابلاغ شود. همسان سازی با ابلاغ قانون اجرا می شود، اگر قانون برنامه هفتم ابلاغ شود، حالا با توجه به اینکه گفته می شود اصلاحیه ای ارائه کرده اند، آن اصلاحیه اصلاح می شود، قطعا یکسان سازی حقوق بازنشستگان انجام می شود. از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون باشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا