سبک زندگی

تفاوت آشکار قلب سالم و بیمار در عکس

به گزارش پی ام آپ به نقل از روزیاتو، در این مطالعه، محققان با استفاده از تکنیک جدید اشعه ایکس به نام توموگرافی فاز کنتراست سلسله مراتبی (HiP-CT) دو قلب بزرگسالان متوفی را بررسی کردند. یکی یکی متعلق به مردی 63 ساله با قلب سالم و دیگری متعلق به زنی 87 ساله با سابقه ایسکمیک قلبی، فشار خون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی است.

تصاویر به دست آمده تفاوت قابل توجهی را بین قلب های سالم و بیمار نشان می دهد. در حالی که یک قلب سالم شکل مشخص و مشخصی دارد، قلب بیمار گردتر است و رگ ها و فیبرهای عضلانی آن کم رنگ به نظر می رسند.

این تکنیک جدید می‌تواند تصویری سه‌بعدی از قلب ارائه دهد که 25 برابر دقیق‌تر از سی‌تی‌اسکنرهای سنتی است و حتی می‌تواند در برخی مناطق تا سطح سلولی کوچک‌نمایی کند.

پروفسور اندرو کوک، متخصص آناتومی قلب از UCL، اهمیت این پیشرفت را در درمان آریتمی های قلبی برجسته می کند. او معتقد است این روش می تواند به شناسایی تفاوت در ضخامت بافت و لایه های چربی بین سطح خارجی قلب و کیسه محافظ اطراف آن کمک کند.

چالش های این روش تصویربرداری قلب

با این حال، این تکنیک تصویربرداری قلب به دلیل دوز بالای تابش در افراد زنده قابل استفاده نیست. اما می تواند به طور قابل توجهی درک ما را از بیماری های قلبی عروقی، بزرگترین عامل مرگ و میر در جهان افزایش دهد. اما مشکلاتی نیز وجود دارد. این شامل حجم بالای داده های تولید شده است که به 10 ترابایت برای هر قلب می رسد که یک میلیون برابر بیشتر از یک سی تی اسکن استاندارد است.

این تحقیق آینده ای را نوید می دهد که در آن پزشکان می توانند بیماری قلبی را با دقت بی سابقه ای بررسی و درمان کنند.

نتایج این تحقیق در مجله رادیولوژی منتشر شده و در نمایشگاه The Wonders در جشنواره مهندسی UCL به نمایش گذاشته خواهد شد.

تفاوت آشکار قلب سالم و بیمار در عکس

5455

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا