اخبار روز

وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا در ابتدای دولت پزشکیان از قول فرجی راد: هم بحث تحریم ها و هم FATF باید حل شود

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین یکی یکی از شعارها و وعده های مهم مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم موضوع تحریم ها و FATF را حل کرد، موضوعی که باید دید با توجه به مقاومت تندروها در ایران و تغییرات در دولت آمریکا، این موضوع چگونه پیش خواهد رفت.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل در این رابطه به خبرگزاری بازتاب آنلاین گفت: این امید وجود دارد که حزب دموکرات بتواند در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا پیروز شود انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، یعنی قبل از 5 نوامبر (15th). آبانمذاکرات ایران و آمریکا جدی‌تر می‌شود. اما اکنون فکر می کنم روند مذاکرات خیلی سریع پیش نمی رود و همه منتظرند ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به مشکل اشاره کرد FATF وی ادامه داد: اگر مذاکرات با آمریکا به طور جدی انجام شود، اتفاقاً در بحث حل خواهد شد FATF به توافق نزدیک بود و در شورای داوری بحث هایی مطرح شد، بسیاری موافق و بسیاری مخالف. من فکر می کنم اگر قرار باشد تحریم ها با مذاکره و توافق برداشته شود، مشکل ساز است FATF آن هم حل خواهد شد.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری بازتاب آنلاین با عبدالرضا فرجی راد، سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان، بخوانید:

************

* آقای فرجیراد! سیاست خارجی دولت چهاردهم را چگونه ارزیابی می کنید؟ با توجه به برخی از مقالات اخیر نوشته شده توسط آقای پزشکیان در زمان انتخابات چه نوشتند و چه گفتند؟ نظر شما در مورد این حوزه دیپلماسی چیست؟

به گفته آقای پزشکیان و مشکلات و مشکلاتی که در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم وجود دارد، اعلام کرد که به دنبال سیاستی هستند که روابط ایران را با کشورهای شرقی به ویژه چین و روسیه و همچنین با کشورهای غربی حفظ کند.

ایران بیشترین همکاری را با کشورهای شرقی به ویژه چین، خریدار اصلی نفت ایران دارد و با آنها قراردادی 25 ساله داریم که بر اساس آن، چین نیز مانند کشورهای عربی می تواند سرمایه گذاری های زیادی در ایران انجام دهد. البته توسعه روابط با چین در گرو توسعه روابط با غرب است.

تا زمانی که تحریم های آمریکا برداشته نشود، روابط با شرق بیشتر توسعه نخواهد یافت

مسئله روابط ایران با غرب شامل دو موضوع متفاوت است. یکی این در مورد رابطه با آمریکا و از سوی دیگر در مورد مسئله اروپا است. در بحث آمریکا، رژیم فعلاً مناسب نمی‌داند که با آن رابطه برقرار کند، اما لازم است مذاکرات با جدیت بیشتری انجام شود تا بتوانیم به توافق برسیم و بر اساس این توافق بر سر تحریم های ایران لغو شد تا زمانی که این تحریم ها برداشته نشود، روابط با شرق نمی تواند توسعه یابد.

بعد از مسئله آمریکا که فقط نیاز به مذاکره دارد و تحریم ها لغو می شود، بحث اروپا مطرح می شود. در حال حاضر اروپا روابط خود با ایران را به دو دلیل مسدود کرده است: آژانس و تحریم. اروپا فرض می‌کند که ایران سطح غنی‌سازی خود را افزایش داده است، اما از سوی دیگر از سانتریفیوژهای جدید استفاده کرده و به کارشناسان آژانس اجازه بازرسی کامل را نمی‌دهد و همچنین این یک موضوع امنیتی است که می‌گوید دو سایت ایرانی این کار را انجام نداده‌اند. به آژانس پاسخ داد. علاوه بر این، اروپا به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند با ایران همکاری کند.

بانک های منطقه از همکاری با ایران می ترسند

پس آقا پزشکیان با توجه به اینکه روابط با شرق و غرب به بن بست رسیده است، معتقد است که سیاست ایران باید سیاست اعتدال باشد که در آن با شرق و غرب همکاری و گفت‌وگو کنیم، برای حفظ روابط و توسعه فعالیت‌های اقتصادی با ما باید فکر کرد. در مورد تمهیدات برای رفع این مشکلات.

علاوه بر این، او توجه خاصی به کشورهای همسایه دارد. در حال حاضر ما کم و بیش همین روابط را با کشورهای همسایه داریم. در سه سال گذشته دولت فعلی تلاش های زیادی برای توسعه این روابط انجام داده است، اما معتقدم شرایط این دولت تفاوت چندانی با دولت قبل نداشته است و دلیل آن این است که کشورها و بانک هایشان ترس از همکاری با ایران آنها توسط ایالات متحده تحریم شده اند. فقط عراق برای برخی از کالاهایی که صادر می کنیم، مانند برق، هر سه یا شش ماه از آمریکا مجوز دریافت می کند.

بنابراین حتی برخی از کالاها به کشورهای همسایه صادر یا وارد می شود که بسیاری از آنها طبیعی نیستند و قاچاق هستند. از طرفی با ارزهای محلی نتوانستیم با کشورهای همسایه همکاری کنیم.

پس آقا پزشکیان آنها بر این باورند که رابطه میان شرق و غرب ما را به جلو می برد و با برداشته شدن این تحریم ها می توانیم روابط خود را با همسایگان خود گسترش دهیم.

جدای از آن، ما یک سیاست خاورمیانه ای داریم که آقای پزشکیان وی قصد تغییر این سیاست را در خاورمیانه ندارد و چندین بار اعلام کرده است که با جبهه مقاومت همکاری می کنیم، یعنی همان سیاستی را که در خصوص لبنان، حزب الله و مسئله فلسطین دنبال می شود، دنبال خواهیم کرد.

بعید است ایران در این سه ماه بتواند با آمریکا به توافق برسد

* اشاره کردید که باید یک سری مذاکرات با آمریکا انجام شود، منظورتان همان مذاکرات غیرمستقیم است که در عمان در حال انجام است یا مثلا مجوزی برای آقای … پزشکیان با توجه به اینکه در سه ماه حضور بایدن توافق حاصل می شود؟

من فکر می کنم بعید است که ایران بتواند با توجه به سه ماه باقی مانده از دوره ریاست جمهوری بایدن با دولت بایدن به توافق برسد. مذاکرات به صورت موردی انجام می شود و اکنون مذاکرات کمی کند شده است. آمریکایی ها مدعی هستند که ما کانال های ارتباطی خود را با ایران حفظ کرده ایم اما در حال حاضر مذاکرات جدی صورت نمی گیرد.

با توجه به اینکه خانم کاملا هریس یا یکی دیگر از نامزدهای دموکرات اکنون نامزد شده است، این کمی امید را به دموکرات ها می دهد. چون تا همین چند روز پیش تقریباً می شد گفت که ریاست جمهوری ترامپ به دلیل ضعف جسمانی بایدن و امتناع او از عقب نشینی تعیین شده بود و همه این تصور را داشتند که بایدن بازنده شود. البته طی چند روز آینده مصاحبه تلفنی انجام خواهد شد، اگر وضعیت کامالا هریس در این مصاحبه تلفنی خوب باشد، او می‌ماند، اما اگر حالش خوب باشد، در کنوانسیون حزب دموکرات که در آینده نزدیک برگزار می‌شود، شخص دیگری باید بنشیند.

بنابراین، این امید وجود دارد که حزب دموکرات بتواند در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا پیروز شود. اگر چنین امیدی به وجود بیاید، ممکن است قبل از انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایالات متحده، یعنی قبل از 5 نوامبر (15 نوامبر) امکان پذیر باشد. آبانمذاکرات ایران و آمریکا جدی‌تر می‌شود. اما اکنون فکر می کنم روند مذاکرات خیلی سریع پیش نمی رود و همه منتظرند ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

در دولت سیزدهم مذاکرات مستقیمی با طرف های آمریکایی داشتیم

از این رو، آقا پزشکیان هنوز مشخص نیست که آیا او اجازه مذاکره مستقیم را دارد یا خیر. باید کابینه و وزیر خارجه دولت او مشخص شود و بعد از این سوالات مشخص شود که آیا نظام مستقیما مذاکره می کند یا به مذاکره غیرمستقیم ادامه می دهد. اما اگر بخواهند تحریم ها برداشته شود، این نوع مذاکراتی که در 30 سال گذشته داشته ایم نتیجه ای نداشته است. 6 میلیارد دلار پول ایران از این حساب به حساب دیگر برای خرید غذا و دارو سرازیر شد. مشکل کشور را حل نمی کند. تحریم های بانکی، مواد اولیه، تحریم های فروش نفت در هر جایی که مشتری داریم، اینها مسائل مهمی است که باید با رفع تحریم ها به آنها رسیدگی کنیم.

پس مشکل همینه FATF بحث مذاکره با آمریکا هم هست که هر دو باید حل شود. الان فقط تحریم ها نیست که برای اقتصاد ما مشکل ایجاد می کند، مشکل است FATF همچنین اگر تحریم برداشته شود، دوباره FATF ایجاد موانع و یا اگر ما بپذیریم که عضو FATF تحریم ها در اینجا هم مشکل ایجاد می کند. بنابراین هم بحث تحریم و هم سوال معنی دارد FATF باید حل شود

البته در دولت فعلی نیویورک با طرف های آمریکایی مذاکره کرده ایم. یا گویی غیر مستقیم و از کانال عمان اتفاق افتاده است. بنابراین، آژانس ما مذاکرات مستقیمی انجام داد، اما این مذاکرات چندان گسترده نبود و روی موضوعات خاصی متمرکز بود. بنابراین، اگر بخواهیم دولت موفق شود و تحریم ها برداشته شود، به نظر من مذاکرات مستقیم بهتر جواب می دهد.

بحث و گفتگو FATF به توافق نزدیک بود

* پیش بینی شما از سرنوشت FATF در دولت چهاردهم چیست؟ آیا مخالفان این پرونده می توانند اعتراض کنند؟

به نظر من اگر مذاکرات با آمریکا به طور جدی انجام شود، حل خواهد شد. اتفاقاً در بحث FATF به توافق نزدیک بود و در شورای داوری بحث هایی مطرح شد، بسیاری موافق و بسیاری مخالف. من فکر می کنم اگر قرار باشد تحریم ها با مذاکره و توافق برداشته شود، مشکل ساز است FATF حل خواهد شد.

ظریف می تواند در سمتی به عنوان معاون سیاسی یا مشاور سیاسی کمک کند

* حضور آقای ظریف در کنار آقای پزشکیان آیا این می تواند به دیپلماسی آنها کمک کند؟

حالا بالاخره وزیر خارجه جدید می آید اما آقای ظریف وزیر خارجه نمی شود. از این رو وزیر امور خارجه جدید سکاندار سیاست خارجی و وزارت امور خارجه خواهد بود و نقش دبیر شورای عالی امنیت ملی و پیگیری مسائل را بر عهده می گیرد. ممکن است آقای ظریف مثلاً به عنوان معاون سیاسی یا مشاور سیاسی در این زمینه کمک کند اما نقش اصلی را وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی و در نهایت رهبری خواهد داشت.

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا