اخبار روز

تصمیم جالب کرواسی برای مقابله با استرس گرمایی

به گزارش ایمنا، شمال کرواسی از جمله زاگرب، پایتخت این کشور، ده روز است که با موج گرمای مداوم مواجه شده است و دمای هوا به طور منظم از 35 درجه سانتیگراد فراتر می رود. این امر باعث شده است که مقامات محلی هشدارهای مربوط به گرما را صادر کنند و استخرهای شنای عمومی و موزه های شهر را به مدت یک هفته ببندند تا شهروندان را از شرایط آب و هوایی محافظت کنند.

مقامات کرواسی این تصمیم را عاقلانه گرفتند زیرا در اواسط تابستان بسیاری از مردم برای فرار از گرما به سواحل، مناطق روستایی یا خارج از کشور رفته اند، بنابراین ازدحام جمعیت قابل کنترل خواهد بود.

کرواسی تنها کشوری نبود که طرح‌های حفاظت از شهروندان را در برابر گرما راه‌اندازی کرد، بلکه بسیاری از شهرهای اروپایی دیگر نیز راه‌حل‌هایی مانند سقف‌های شهری، روشن کردن فواره‌های آب و کاهش ساعات کاری برای مقابله با اثرات گرما را اجرا کردند.

کره زمین در روزهای اخیر دمای بالایی را ثبت کرده است. سرویس آب و هوای کوپرنیک اتحادیه اروپا گزارش داد که میانگین دمای جهانی هوای سطحی در روز یکشنبه 17.09 درجه سانتیگراد بود که گرمترین دمای هوا از زمان شروع ثبت در سال 1940 بود. طبق داده های اولیه، 21 جولای گرم ترین روز ثبت شده در جهان بود.

در هفته های اخیر موج گرما بخش وسیعی از ایالات متحده و اروپا را سوزانده است. غزه نیز تحت تاثیر موج گرما قرار گرفته و زندگی را برای فلسطینی های آواره شده از جنگ رژیم اسرائیل در منطقه دشوارتر می کند.

برخی از دانشمندان همچنین بر این باورند که سال 2024 می تواند از سال 2023 به عنوان گرم ترین سال ثبت شده پیشی بگیرد زیرا تغییرات آب و هوا و پدیده طبیعی آب و هوای ال نینو که در آوریل به پایان رسید، دما را در سال جاری افزایش داد.

جولای به طور کلی گرم ترین ماه سال در سراسر جهان است، در درجه اول به این دلیل که زمین های بیشتری در نیمکره شمالی وجود دارد و نوسانات فصلی در آنجا باعث افزایش دمای جهانی می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا