اخبار خودرو

چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

سال 2023 سال بسیار خوبی برای تسلا بود، زیرا این شرکت با کراس اوور مدل Y توانست رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کند و عنوان پرفروش ترین خودروی جهان را از آن خود کند، اما سال 2024 تاکنون برای تسلا چندان خوش یمن نبوده است شرکت نتوانسته آنطور که باید به رشد خود ادامه دهد. بر اساس داده های موسسه تحلیلی Jato Dynamics، این خودروساز آمریکایی هم در کشور خود و هم در قاره اروپا مشتریان خود را از دست داده و به ترتیب با افت فروش 8 و 13 درصدی مواجه شده است.

با وجود نگرش کلی منفی نسبت به خودروهای برقی، طبق آخرین انتشارات، فروش این نوع از مدل ها در ایالات متحده و اروپا افزایش یافته است. با وجود اینکه تردیدهای زیادی در مورد تداوم مشوق های دولت و طرح خودروسازان برای عرضه مدل های برقی وجود دارد، اما همچنان برخی از مشتریان مایل به خرید آن هستند.

کاهش 14.8 درصدی فروش محصولات تسلا در اروپا

چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟
چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

کاهش فروش همیشه به معنای از دست دادن بازار نیست، اما برای تسلا اینطور است. بر اساس آمارهای موجود، تسلا در نیمه اول سال جاری موفق شد 161300 دستگاه از محصولات خود را به مشتریان اروپایی تحویل دهد. در مقایسه، این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 185 هزار و 200 دستگاه بوده است. کاهش فروش محصولات تسلا به این دلیل است که در نیمه اول سال جاری، فروش خودروهای الکتریکی در اروپا 1.7 درصد افزایش یافته است.

اگر بخواهیم وارد جزئیات بیشتری شویم، باید بگوییم که سهم تسلا از بازار خودروهای برقی اروپا از 19.8 درصد به 17.2 درصد کاهش یافته است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که گروه فولکس واگن مشتریان بیشتری نسبت به تسلا از دست داده است. داده های موجود نشان می دهد که سهم این خودروساز چند ملیتی از 22 به 18.7 درصد کاهش یافته است.

حال سوال مهمی که مطرح می شود این است که چه شرکت هایی بیشترین سود را از رشد بازار خودروهای برقی برده اند؟ به طور خلاصه باید گفت که گروه جیلی و گروه بی ام و; علاوه بر این، شرکت چینی BY دی همچنین توانسته مشتریان بیشتری را جذب کند.

نگاهی به وضعیت تسلا در ایالات متحده

چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟
چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

وضعیت آن سوی دنیا و آمریکا کم و بیش یکسان است. طبق آمار، تسلا در نیمه اول سال جاری 299200 دستگاه از محصولات خود را به مشتریان آمریکایی تحویل داده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 324 هزار و 900 دستگاه بوده است. همانند اروپا، در ایالات متحده نیز استقبال مشتریان از خودروهای الکتریکی در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.6 درصد افزایش یافته است. با در نظر گرفتن تمام پارامترها، باید گفت که سهم تسلا از بازار خودروهای الکتریکی آمریکا از 59.8 درصد در شش ماهه اول سال 2023 به 51.2 درصد در شش ماهه اول سال 2024 کاهش یافته است.

با وجود کاهش سهم تسلا، این شرکت همچنان حاکم بر بازار خودروهای الکتریکی در ایالات متحده است. اما باید در نظر داشت که رقبای این شرکت به سرعت در حال افزایش سهم بازار خود هستند. به عنوان مثال، فروش مدل های برقی کیا به میزان قابل توجهی 110 درصد رشد کرده است. این رقم برای سایر خودروسازان مانند هیوندای، فورد و ریون به ترتیب معادل 34، 48 و 77 درصد است.

دلایل کاهش تسلا در بازار خودروهای الکتریکی در اروپا و آمریکا

چرا تسلا در حال از دست دادن بازار در آمریکا و اروپا است؟
چرا تسلا در آمریکا و اروپا در حال از دست دادن بازار است؟

بدیهی است که شما نمی توانید همیشه رشد کنید، به خصوص زمانی که یک شرکت در یک بازار رقابتی با مجموعه محدودی از محصولات قدیمی حضور دارد. اگرچه تسلا مدل 3 نسخه فیس لیفت خود را سال گذشته ارائه کرد، اما این سدان ریشه در سال 2017 دارد. شرایط پیری برای سدان مدل S بدتر است! شاید بدانید که این خودرو از سال 2012 بدون تغییر نسل تولید شده است. کراس اوور مدل Y اکنون وارد پنجمین سال خود شده است. اگرچه تسلا این مدل ها را در خطوط تولید خود دارد، اما عمر مفید هر نسل از خودروهای جدید حداکثر به 7 سال محدود می شود.

از سوی دیگر دامنه رقابت ها هر روز بیشتر می شود. در قاره اروپا، این شرکت با ارتشی از رقبای آلمانی و اخیراً چینی روبرو شده است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، تسلا در کشور خود رقبای قدرتمندی مانند فورد، گروه هیوندای کیا و ریون دارد. نگاهی به وضعیت فروش جدیدترین محصول تسلا یعنی Cybertruck نشان می دهد که این پیکاپ برقی از نظر فروش موفق نبوده است. طبق آمار، این خودرو در نیمه اول سال جاری 11300 مشتری تسلا را جذب کرده است.

عامل دیگر این است که تخفیف های تسلا دیگر مانند گذشته برای مشتریان جذاب نیست. با ورود گزینه های بیشتر به بازار، تقاضا برای مدل های الکتریکی به طور طبیعی تعدیل می شود و قیمت کاهش می یابد.

با توجه به شرایط فعلی بازار، به نظر می رسد اگر تسلا خواهان سهم بیشتری از بازار است، باید به جای تخفیف های جذاب، محصولات جذاب تری را به مشتریان ارائه دهد. به عبارت دیگر، این شرکت برای جلب نظر مثبت مشتریان و همچنین مقابله با انبوه رقبا به سبد محصولات به روزتری نیاز دارد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا