اخبار روز

11 ماسک شخصیتی که برای پنهان کردن خود واقعی خود می زنیم

ماسک های شخصیتی انواع مختلفی دارند و می توانیم در طول روز از آنها به عنوان پوشش اجتماعی استفاده کنیم. اما در حالی که ماسک ها می توانند از عزت نفس ما محافظت کنند و از ما در برابر آسیب محافظت کنند، می توانند منجر به اضطراب، افسردگی و خستگی شوند.

ماسک های شخصیت

به گزارش روزیاتو، با پوشیدن ماسک شخصیت، خود واقعی خود را در تعاملات اجتماعی، حرفه ای یا شخصی پنهان می کنید. این را می توان با کلمات، زبان بدن و حالات صورت یا اعمال انجام داد.

1. نقاب قلدری

نقاب قلدری معمولاً زمانی استفاده می شود که به خود شک دارید یا مورد بدرفتاری و آزار قرار گرفته اید. در این مورد، ممکن است از قلدری استفاده کنید تا دیگران را از خود دور کنید.

این ممکن است شامل مسخره کردن دیگران، واکنش فیزیکی یا تحت فشار قرار دادن دیگران برای پذیرش نظرات شما برای جبران عزت نفس پایین شما باشد.

2. ماسک شوخی

برخی افراد از طنز به عنوان وسیله ای برای محافظت از خود استفاده می کنند تا از خندیدن دیگران به آنها جلوگیری کنند. استفاده از ماسک شوخی نیز راهی برای پنهان کردن احساس غم و اندوه است.

3. نقاب شهید یا قربانی

هرکسی که نقاب قربانی می‌زند سرزنش نمی‌کند و در عوض عوامل خارجی یا افراد دیگر را مقصر می‌داند. چنین افرادی در قبال مشکلات و شکست های خود احساس مسئولیت نمی کنند و با زدن این ماسک از عزت نفس خود محافظت می کنند.

4. ماسک صلح

برخی افراد تقریباً در هر موقعیتی از ماسک آرامش استفاده می کنند. این احتمالاً برای کاهش واکنش های احساسی آنها انجام می شود. فردی که نقاب آرامش بر چهره دارد ممکن است در نهایت منفجر شود یا از نظر عاطفی ناپایدار شود.

5. ماسک خودزنی

صحبت کردن با خود، حتی در شوخی، یک مکانیسم دفاعی است که ما برای محافظت از خود در برابر مسخره شدن یا صدمه زدن استفاده می کنیم. خودآزاری نیز ماسکی است که برای پنهان کردن عزت نفس پایین خود میزنیم. یک راه محافظتی برای سرکوب کردن خود قبل از دیگران.

6. نقاب بیش از حد

فردی که از این ماسک استفاده می کند ممکن است برای کمال تلاش کند. او احتمالا این کار را برای جلب تحسین دیگران و پذیرفته شدن توسط آنها انجام می دهد.

در پوشش موفقیت بیش از حد، عزت نفس به شدت به کامل بودن متکی است. این بدان معناست که فردی که از این ماسک استفاده می کند احتمالا اشتباهات خود را درونی می کند که می تواند منجر به اضطراب شدید شود.

7. ماسک کنترل کننده

کسی که از این نوع ماسک شخصیتی استفاده می کند به دنبال نوع دیگری از کمال است. این فرد سعی می کند همه چیز را در اطراف خود کنترل کند تا احساس امنیت کند.

این افراد تمام جزئیات فعالیت ها را برنامه ریزی می کنند و انتظار دارند برنامه هایشان عملی شود. اتاق و محل کار این افراد بسیار تمیز و مرتب است.

8. ماسک اجتنابی

ماسک اجتنابی به معنای عقب نشینی و عقب نشینی در خود است و از ترس طرد شدن و محکوم شدن به خاطر اشتباهات استفاده می شود. اگر از این ماسک استفاده می کنید، ممکن است از صحبت کردن یا قرار گرفتن در کنار دیگران اجتناب کنید، که شما را از نظر اجتماعی منزوی می کند.

9. ماسک سازش

فردی که این ماسک را روی صورت خود می‌گذارد، همان کاری را می‌کند که اطرافیانش انجام می‌دهند و سعی می‌کنند به اصطلاح همان رنگ جامعه را به خود بگیرند. این افراد به شدت می خواهند مورد پذیرش دیگران قرار بگیرند و از افراد دیگر در گروه های اجتماعی که می خواهند به آن تعلق داشته باشند، پیروی کنند.

10. نقاب مردم را ارضا کن

معمولاً زمانی از نقاب مهربانی استفاده می شود که عزت نفس فرد به پذیرش دیگران بستگی دارد. چنین افرادی اغلب برای جلب رضایت دیگران دست به هر کاری می زنند.

شاد کردن دیگران می تواند به این افراد احساس عزت نفس بدهد، اما از طرف دیگر می تواند به اضطراب شدید نیز منجر شود زیرا آنها دائما باید اطمینان حاصل کنند که اطرافیانشان خوشحال هستند.

11. ماسک اجتماعی

وقتی این ماسک را می زنید، از هر فرصتی برای صحبت با همه استفاده می کنید و ناامنی های خود را پنهان می کنید. در این صورت حتی اگر آشنایان زیادی داشته باشید، روابط معناداری زیادی ندارید. به خصوص به این دلیل که بعید است اجازه دهید مکالمات شما خیلی عمیق شود.

چرا از ماسک شخصیت استفاده می کنیم؟

استفاده از ماسک شخصیت می تواند پاسخی برای موارد زیر باشد:

  • فشار اجتماعی
  • بهره برداری
  • ترس
  • اوباش

صرف نظر از علت یا انگیزه، پوشاندن از خود واقعی شما در برابر آسیب های عاطفی و کاهش عزت نفس محافظت می کند.

با این حال، همانطور که در ابتدا گفتیم، مخفی کردن خود واقعی انرژی زیادی می خواهد و می تواند منجر به احساس خستگی و تنهایی شود.

یک قدم بزرگ در جلوگیری از استفاده از ماسک شخصیت، درک این موضوع است که چرا وقتی در اطراف دیگران هستید از آن استفاده می کنید. سپس، با این اعتماد به نفس جدید، می توانید نقاب خود را رها کنید و خود واقعی خود را کشف کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا