اخبار روز

کشف “قدیمی ترین” رسید خرید جهان به خط میخی / عکس

به گزارش بازتاب آنلاین،یکی یکی از قدیمی ترین رکوردهای فروش شناخته شده در جهان توسط باستان شناسان در جنوب ترکیه کشف شد. این سند باستانی که به خط میخی بر روی لوحی گلی نوشته شده است به قرن پانزدهم قبل از میلاد باز می گردد. قبل از میلاد و اسناد خرید مقادیر زیادی میز و صندلی چوبی.

یورو نیوز در پیامی نوشت: «مهمت ارساوی» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با اعلام این کشف، اظهار داشت: محققان این لوح ارزشمند را در منطقه «اسکی آلاله» در جنوب استان هاتای این کشور کشف کردند.

این محوطه باستانی که به «تپه آخچنا» نیز معروف است، در شهر قدیمی آلاله قرار دارد و کارگران تعمیر خسارات زلزله در ترکیه با این لوح مواجه شدند.

قدیمی ترین سیستم نوشتاری شناخته شده جهان، خط میخی، حدود 5500 سال پیش ایجاد شد و حدود سه هزار سال در سراسر بین النهرین باستان استفاده می شد. در این خط انواع مختلفی وجود دارد که برای نوشتن به زبان های مختلف استفاده می شد. از انواع خط میخی می توان به آشوری، سومری، اکدی، ایلامی و اوگاریتی اشاره کرد.

به گفته ارسوی، به نظر می رسد لوح گلی حاوی رسید خرید به زبان اکدی، زبان قدیمی ترین امپراتوری جهان نوشته شده باشد. امپراتوری آکدی حدود 100 سال دوام آورد و پایتخت آن در مکانی نامعلوم در کرانه فرات بود. گویش منقرض شده مردم این امپراتوری قدیمی ترین زبان سامی بود که عبری و عربی امروزی به آن نسبت داده می شود.

زبان شناسان در حال حاضر مشغول رمزگشایی از متن لوح هستند که اولین سطرهای آن به خرید و فروش تعداد زیادی صندلی، میز و چهارپایه اشاره دارد و حاوی اطلاعاتی درباره هویت خریداران و فروشندگان است.

ارسوی در بیانیه‌ای گفت: ما معتقدیم این تبلت 28 گرمی چشم‌انداز جدیدی برای شناخت ساختار اقتصادی و نظام حکومتی اواخر عصر برنز ارائه می‌دهد.

در سال 2018، باستان شناسان یک لوح گلی مشابه با کتیبه هایی کشف کردند که نشان می داد مشتری از کیفیت مسی که خریداری کرده بود ناراضی است.

اگرچه محققان اغلب برای رمزگشایی پیام‌های حک شده بر روی این لوح‌های باستانی تلاش می‌کنند، رمزگشایی خط میخی به لطف توسعه هوش مصنوعی که می‌تواند اکدی و سایر زبان‌های مرتبط را با دقت ۹۷ درصد ترجمه کند، می‌تواند بسیار آسان‌تر شود. با این حال، خواندن بین سطرها موضوعی کاملاً متفاوت و داستانی متفاوت است.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا