اخبار روز

فوتبال المپیک؛ مبارزه بدون غول ها

بازی های فوتبال المپیک امروز در حالی آغاز می شود که هیچ ستاره مشهور جهانی در پاریس دیده نمی شود.

به گزارش ایرنا، در بازی های المپیک شرایط متفاوتی در فوتبال حاکم است. برای مردان، کشورها مجاز به اعزام تیم های زیر 23 سال خود هستند، اما برای زنان می توانند با ستاره های مشهور خود به بزرگترین میدان ورزشی جهان بروند.

فوتبال در هر تورنمنتی هیجان لازم را فراهم می کند، اما در بازی های المپیک که نوید رقابت ستاره های بزرگ ورزش را می دهد، نام بازیکنان مشهور فوتبال به چشم نمی خورد. زمانی که رقبای برتر این رشته ها در المپیک حضور دارند، به ندرت پیش می آید که یک فوق ستاره فوتبال بتواند در چند دوره در المپیک ظاهر شود. چرا که کشورها موظف به اعزام تیم امید هستند و برای آنها تنها سهم سه بازیکن بزرگسال در نظر گرفته شده است.

بهره مندی از این سه سهمیه برای کشورهایی که در فوتبال المپیک حضور دارند کار ساده ای نیست چرا که این مسابقات در تقویم فیفا گنجانده نشده است و باشگاه ها به راحتی می توانند از حضور ستاره های خود در تیم های زیر 23 سال جلوگیری کنند. در روزهای اخیر بحث حضور کیلیان امباپه در المپیک مطرح شده بود اما رئال مادرید حضور این فوق ستاره را رد کرد.

یکی یکی از دلایل اصلی جذاب نبودن فوتبال المپیک، سیاست فیفا برای هیجان انگیز نگه داشتن جام جهانی است. فیفا نمی‌خواهد فوتبال المپیک با جام جهانی به عنوان یک تورنمنت ستاره رقابت کند، زیرا این امر بر بینندگان و حامیان مالی جام جهانی تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر ستارگان فوتبال انگیزه چندانی برای حضور در بازی های المپیک ندارند چرا که این مسابقات در مقایسه با مسابقات قهرمانی اروپا، جام جهانی و قهرمانی قاره های مختلف در سطح پایینی قرار دارد.

فوتبال یکی یکی از رشته های المپیک قدیمی است که در بازی های المپیک 1986 و 1932 شرکت نکرد. البته فوتبال زنان به بازی های المپیک 1996 آتلانتا اضافه شد.

تیم فوتبال ایران در المپیک 1964 توکیو، المپیک 1972 مونیخ و المپیک 1976 مونترال شرکت کرد.

تیم فوتبال ایران در المپیک 1976 مونترال به مرحله گروهی رسید اما پس از باخت مقابل شوروی سابق حذف شد.

دو دیدار فوتبال امروز از ساعت 16:30 بین تیم های آرژانتین و مراکش در گروه B و ازبکستان و اسپانیا در گروه C برگزار می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا