دانستنی ها

کدام اندام ها در اثر خالکوبی بیشتر آسیب می بینند؟

انجام خالکوبی در مراکز غیر استاندارد ممکن است باعث انتقال بیماری های خونی مانند هپاتیت و ایدز از فردی به فرد دیگر شود و همچنین ممکن است باعث بروز برخی بیماری ها شود.

به گزارش همشهری آنلاین، خالکوبی در سال‌های اخیر در کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است و با وجود درد و تحریکی که ایجاد می‌کند، طرفداران زیادی دارد. برخی افراد در ناحیه وسیعی از بدن خود خالکوبی می کنند، در حالی که برخی دیگر در ناحیه وسیعی از بدن خود خالکوبی می کنند. یکی آنها در دو قسمت بدن خود خالکوبی می کنند و برخی از افراد آنقدر مجذوب و معتاد این زیبایی شده اند که در تمام بدن خود یک خالکوبی هرچند بسیار کوچک انجام می دهند. سینه، گردن، مچ دست، بازو، آرنج، انگشتان دست و پا، بالای شکم و…

خالکوبی علاوه بر ایجاد درد و سوزش زیاد در قسمت های خاصی از بدن که به «نقاط درد خالکوبی» معروف است، می تواند به سلامت فرد آسیب برساند و باعث آسیب های مختلف به اندام ها و سیستم های مختلف بدن شود. مهم ترین آسیب هایی که تاتو می تواند ایجاد کند عفونت های پوستی، عفونت های قارچی، آلرژی و تاثیر آن بر سیستم لنفاوی است.

مهمترین عوارض خالکوبی روی بدن

بنابراین چه عوارض و بیماری هایی در هنگام انجام تاتو بیشتر رخ می دهد؟ پزشک عمومی دکتر بابک پورقلیچ این موضوع را اینگونه توضیح می دهد و توجه را به مهم ترین عوارض و بیماری های ناشی از خالکوبی جلب می کند:

باعث آلرژی شود

یکی یکی از مهم ترین عوارض خالکوبی در مراکز غیر تخصصی ایجاد حساسیت در افراد است. زیرا مواد خالکوبی مواد خارجی هستند که وارد بدن می شوند و می توانند حساسیت زا باشند و در برخی افراد ایجاد حساسیت کنند.

عفونت پوست

خالکوبی در مراکز غیربهداشتی و غیر استاندارد ممکن است منجر به عفونت های پوستی شود. زیرا سوراخ ها و زخم هایی روی پوست ایجاد می کند که نیاز به مراقبت ویژه دارد. آرایشگران اغلب پماد یا کپسول آنتی بیوتیک را بدون متخصص تجویز می کنند، اما در بسیاری از موارد عفونت ها می توانند قارچی یا یک عفونت فرصت طلب باشند که باعث ایجاد واکنش هایی روی پوست با عوارض جانبی می شوند که بعداً ظاهر می شوند.

انتقال بیماری از طریق خون

خالکوبی می تواند باعث انتقال بیماری های خونی مانند هپاتیت و ایدز از فردی به فرد دیگر شود. برای انجام تاتو باید ناحیه مورد نظر به خوبی استریل شده و از سوزن های استریل برای انجام عمل استفاده شود. در غیر این صورت احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت وجود دارد.

اثر بر روی سیستم لنفاوی

در بسیاری از موارد، خالکوبی می تواند باعث فشار بر روی سیستم لنفاوی شود. زیرا برخی از این مواد زاید نزدیک به خون توسط سیستم لنفاوی جذب می شوند. این مواد باید از طریق سیستم لنفاوی از بدن دفع شوند. این مواد شیمیایی به سیستم لنفاوی ما فشار می آورند تا بدن را ترک کند و می تواند عوارض داخلی ایجاد کند.

آسیب به غدد عرق

نتایج یک مطالعه علمی نشان می دهد که خالکوبی عملکرد اصلی غدد عرق را مختل می کند و باعث کاهش توانایی آنها در خنک کردن بدن و سطح پوست می شود.

بروز سرطان های پوست

بسیاری از مواد خالکوبی به دلیل رنگ ها و فلزاتی که دارند می توانند باعث سرطان پوست شوند. آنها حتی می توانند باعث بیماری های سیستم ایمنی پوست شوند. زیرا ماده خالکوبی یک ماده خارجی است و ممکن است بدن آن را به عنوان یک ماده خارجی تشخیص دهد و علیه قسمت های مختلف پوست آنتی بادی ایجاد کند. به این ترتیب فرد دچار خودایمنی پوستی یا بیماری های سیستم ایمنی پوست می شود.

پنهان کردن سرطان پوست

انجام خالکوبی می تواند علائم احتمالی سرطان پوست را نامرئی کند. یکی از علائم سرطان پوست خال و لکه های قرمز است. خالکوبی می تواند تغییرات خال را پنهان کند.

خرابی نتایج تصویربرداری

این خالکوبی حتی می تواند نتایج رادیولوژی و MRI را به اشتباه نشان دهد و پزشکان را در تشخیص بیماری گمراه کند. وجود فلز در مواد تاتو در رادیولوژی، ام آر آی و … استفاده می شود. حتی می تواند در نتایج تصویربرداری مشکل ایجاد کند. ممکن است تصاویری ایجاد کند که به عنوان اجسام خارجی یا انسدادها و پوشش هایی در جهتی که تشعشع به بدن وارد می شود، ایجاد کند و ممکن است باعث شود که متخصص در هنگام تصویربرداری قسمت های زیرین و عمیق تر را درک نکند. نبود بیماری را تشخیص دهید.

مناطق دردناک خالکوبی را بشناسید

خالکوبی برای بسیاری از افراد سرگرم کننده است. آنها حاضرند دردهای زیادی را تحمل کنند، اما روی بدن خود خالکوبی می کنند و زیباتر به نظر می رسند. البته بسیاری از افراد نمی دانند که هنگام خالکوبی نقاط مختلف بدن نسبت به درد واکنش متفاوتی نشان می دهد و اگر این نکته را می دانستند احتمالا قسمت هایی از بدن را برای خالکوبی انتخاب می کردند که درد کمتری ایجاد می کرد.

در زیر توضیح می دهیم که چگونه قسمت های مختلف بدن به درد خالکوبی پاسخ می دهند. همچنین نموداری وجود دارد که نشان می دهد هر ناحیه از بدن چقدر به خالکوبی حساس است و چقدر می تواند دردناک باشد. در این نمودار، نقاط قرمز دردناک ترین، نقاط نارنجی کمتر از نقاط قرمز دردناک هستند اما همچنان دردناک هستند و نقاط آبی کمترین درد را دارند.

ستون فقرات و کمر: نزدیکی به اعصاب و استخوان های ستون فقرات باعث افزایش درد می شود.

بغل: بغل، یکی این یکی از دردناک ترین مناطق هنگام خالکوبی است. این درد دلایل مختلفی دارد: پوست زیر بغل نازک و حساس است و به دلیل تعداد زیاد اعصاب این ناحیه درد بیشتر احساس می شود. علاوه بر این، وجود غدد لنفاوی در زیر بغل می تواند حساسیت و درد را افزایش دهد. ناحیه زیر بغل اغلب به دلیل حرکات مکرر دست حساس تر است و می تواند باعث درد بیشتر در حین خالکوبی شود.

مچ پا، ساق پا و پشت ساق: پوست نازک و نزدیکی به استخوان ها و اعصاب، خالکوبی در این ناحیه را بسیار دردناک می کند. بسیاری از مراکز تاتو میزان درد در این ناحیه را 10 از 10 ارزیابی می کنند و از قبل به مشتریان خود اطلاع می دهند.

بازو و آرنج داخلی: پوست نازک این ناحیه و مجاورت آن با اعصاب باعث افزایش حساسیت و درد می شود.

پشت زانو: نازک بودن پوست این ناحیه و وجود اعصاب زیاد در این ناحیه باعث درد بسیار شدید می شود.

کشاله ران: نزدیکی این ناحیه به اعصاب و پوست حساس آن باعث درد زیادی می شود.

بالای شکم: خالکوبی شکم نیز بسیار دردناک است. نازک بودن پوست شکم، تعداد زیاد اعصاب، ماهیچه ها و بافت های چربی که از این ناحیه عبور می کنند و حرکت مداوم شکم از دلایل دردناک بودن خالکوبی در این ناحیه است.

باسن: این ناحیه دردناک است، اگرچه چربی زیادی در باسن وجود دارد و بنابراین تصور می‌شود که درد کمتری دارد. در واقع، انقباض عضلات لگن، خالکوبی را دشوارتر می کند.

گردن و گلو: پوست نازک و نزدیکی به اعصاب و ساختارهای حساس باعث افزایش درد می شود.

صورت: به خصوص نواحی نزدیک به استخوان، مانند چانه و پیشانی، نقاط درد خالکوبی هستند.

دست و انگشتان: نازک بودن پوست و مجاورت آن با استخوان ها و اعصاب باعث افزایش درد در این ناحیه می شود.

سینه و دنده ها: پوست نازک و استخوانی این ناحیه درد خالکوبی را بسیار شدید می کند. نواحی نزدیک استخوان ترقوه و دنده ها نیز بسیار دردناک هستند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا