اخبار روز

جنتی: حضور طیب نیا و ظریف در دولت پزشکیان امن است/ اکثریت اعضای کابینه اصلاح طلب یا معتدل هستند

فرشته صائمی; حضور طیب نیا و ظریف در دولت پزشکیان قطعی است.» این پیامی است که علی جنتی، عضو کابینه دولت یازدهم درباره ترکیب اعضای کابینه دولت چهاردهم بیان می کند و می گوید: «از ابتدا شرط حضور در کابینه بود. طیب نیا پزشکیان به همین دلیل فرماندهی اقتصادی دولت بر عهده اوست و رئیس جمهور منتخب ظاهرا آن را پذیرفته است.

جنتی حضور اصولگرایان در دولت چهاردهم را رد نمی کند و می گوید ممکن است در بین اصولگرایان افرادی باشند که منافع ملی را بر منافع حزبی ترجیح دهند به همین دلیل حضور آنها در دولت ممنوع است. پزشکیان وجود ندارد.

حمله به ظریف یکی از موضوعات گفتگوی علی جنتی با خبرگزاری بازتاب آنلاین است. وی می گوید از اول انقلاب عده ای قدرت طلب تلاش کردند به افراد کارآمد تهمت بزنند و حتی شهید بسازند اما از مردم پاک و بهشتی شهید ساختند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری بازتاب آنلاین با علی جنتی از اعضای کابینه دولت یازدهم و از چهره های شاخص حزب اعتدال و توسعه می خوانید:

****

*آقای جنتی! رهبری در دیدار با نمایندگان بر پرهیز از تنش در فضای سیاسی تاکید کردند. با توجه به اینکه این تندروها در گذشته به سخنان رهبری توجه نکرده اند، به نظر شما این بار به توصیه رهبری گوش خواهند کرد؟

مقام معظم رهبری در دولت ها و ادوار مختلف همواره بر وحدت ملی تاکید داشته و در سخنرانی روز یکشنبه خود نیز همین نکته را بیان کردند. او همیشه نگران بود که صدایی که از کشور به بیرون منعکس می‌شود، وحدت جامعه و انسجام ملی را نشان دهد، نه اینکه مشکلات روزمره مطرح شود که به اختلافات در داخل کشور اشاره کند و دیگران بتوانند از این اختلافات سوء استفاده کنند.

به نظر می رسد گروهی از رهبری اطاعت می کنند، اما…

وی روز یکشنبه نیز بر این نکته تاکید کرد که حتی الامکان نباید در امور سیاسی و جناحی در کار خود دخالت کرد و نمایندگان مجلس در بررسی طرح ها، پیش نویس قوانین و صلاحیت وزرای پیشنهادی در مسائل سیاسی و جناحی دخالت نکنند. باید وارد عمل شود و بر اصول و معیارهای اساسی که البته کارآمدی، صداقت، درستکاری، پاکیزگی و امانت را شامل می شود، تکیه کند.

وی تاکید کرد که چنین افرادی باید مورد سوء استفاده قرار گیرند. فارغ از اینکه همه جریان های سیاسی به این حرف ها توجه داشته باشند یا نه، تجربه گذشته نشان می دهد که گروهی متأسفانه در ظاهر شعار از رهبری اطاعت می کنند اما در عمل به گونه ای دیگر عمل می کنند و این را بارها در موارد مختلف دیده ایم. و حتی الان نکته اینجاست که این افراد یا جریان ها توجهی به اتفاقات ندارند و به راه خود ادامه می دهند.

در جریان انتخابات برخی جناح ها از اموال دولتی برخلاف نظر رهبری استفاده کردند

برای برخی، تلاش برای قدرت و کسب قدرت و استفاده از فرصت ها و احتمالاً خط کشیدن جیب آنها مهم است. در مبارزات انتخاباتی اخیر شاهد بودیم که جناح هایی بودند که از همه ابزارهای مشروع و نامشروع برای رسیدن به اهداف خود استفاده کردند.

استفاده از اموال دولتی و به کارگیری فرمانداران، فرمانداران و حتی دهیاران و مدیران کل استانی کاملا مشهود بود. نظر رهبری را در مورد عدم استفاده از امکانات دولتی به خوبی می دانستند اما به راه خود ادامه دادند.

جنبش شکست خورده بر این باور است که ظریف جایگاه مهمی در دولت خواهد داشت، بنابراین او را نابود می کنند

* مثلا در چند روز گذشته آنها در نماز جمعه علیه ظریف شعار دادند و در فضای مجازی و… در حال تخریب هستند، پشت صحنه این حملات را چه کسانی می شناسید؟

ظریف از سوی جنبش شکست خورده در انتخابات حمایت می شود پزشکیان او نقش موثری داشت و ممکن است در دولت جدید نقشی کلیدی داشته باشد، به همین دلیل با تمام توان سعی کردند او را نابود کنند. در گذشته نیز شاهد بوده ایم که در مقاطع مختلف افراد کارآمدی که توانایی اداره کشور را داشتند و نقش اساسی در پیشرفت و پیشرفت کشور داشتند، پولی به دست آوردند تا کشور را از خدمات خود محروم کنند.

مگر ما شخصیتی مثل شهید بهشتی نداشتیم؟ ایشان واقعاً آدم کارآمدی برای اداره کشور بودند اما شهید شدند یا یکی مثل مرحوم مطهری به قتل رسید. مرحوم دکتر در زمان حیات خود. بهشتی مورد اتهامات ناروا قرار گرفت و همراه با عوامل بیگانه سعی در خدشه دار کردن حیثیت او در بین مردم داشتند به طوری که پس از شهادت امام او را «شهید مظلوم» خطاب کردند. متأسفانه در هر دوره ای عناصری وجود دارند که سعی می کنند افراد کارآمد را از مسیر رسیدن به قدرت باز دارند و هرگز به منافع ملی و سرنوشت کشور فکر نمی کنند. تنها هدف آنها کسب قدرت است. آنها وسواس قدرت دارند و تشنه خدمت نیستند.

این احتمال وجود دارد که پس از تشکیل کابینه، برخی از نمایندگان بخواهند دولت را در صحنه نگه دارند

*به نظر شما آیا توصیه رهبری برای رای اعتماد سریع و فوری به کابینه پذیرفته می شود یا رای اعتماد به وزرای پیشنهادی با چالش مواجه خواهد شد؟

با توجه به اینکه سخنان اخیر ایشان با زمان رای اعتماد به دولت فاصله چندانی ندارد، شاید تذکرات رهبری همچنان به گوش نمایندگان رسیده است، بنابراین معتقد نیستم که بیانگر نگرش منفی و نامناسب نسبت به دولت باشد. وزرای پیشنهادی را در جریان این رای اعتماد مطرح کرده اند.

اما این احتمال وجود دارد که پس از تشکیل کابینه، برخی از اپوزیسیون دولت با طرح سوال و احتمالا متهم کردن وزرا و ایجاد موانع سعی در توقف دولت داشته باشند.

حضور ظریف و طیب نیا در دولت چهاردهم قطعی است

*در خصوص این کابینه اطلاعاتی دارید که چه کسانی به عنوان آخرین گزینه برخی وزارتخانه ها معرفی می شوند؟ به نظر شما بهترین گزینه ها چه کسانی هستند؟

چیزهایی که رایج است و لیست هایی که منتشر شده است، هیچ کدام درست نیست. همه اینها گمانه زنی مردم است. پیشنهاد افراد برای وزارتخانه ها یا به قصد معرفی و به عنوان گزینه ای برای قرار گرفتن در لیست نهایی انجام می شود یا صرفاً گمانه زنی است.

تا آنجا که من اطلاع دارم، کمیته های مسئول بررسی کاندیداهای وزارت، اسامی نامزدهای منتخب در این کمیته ها را به شورای راهبری ارسال می کنند و در شورا بررسی می شوند تا در نهایت بهترین گزینه ها به رئیس جمهور پیشنهاد شود.

در نهایت رئیس جمهور باید آخرین گزینه را انتخاب کند. ممکن است برخی از افراد پیشنهادی هیات رئیسه مورد توجه رئیس جمهور نباشند و ایشان افراد دیگری را بر اساس پیشنهاد سایر مراجع انتخاب کنند. بنابراین هنوز مشخص نیست چه کسی چه مسئولیتی را بر عهده خواهد گرفت. البته از همان ابتدا مشخص بود که دکتر. طیب نیا دعوت به همکاری شد و او به شرطی پذیرفت که مدیریت اقتصادی دولت را بر عهده بگیرد و ظاهراً مورد قبول رئیس جمهور قرار گرفت. بنابراین وزرای اقتصاد باید خواهان حضور دکتر باشند. طیب نیا قطعا در کابینه خواهد بود.

به عنوان یک قاعده، دکتر. ظریف جایگاه ویژه ای در کابینه دارد. آنچه در مورد دیگران گفته می شود همه حدس و گمان است.

طیب نیا می تواند معاون اول شود

*آیا طیب نیا معاون اقتصادی رئیس جمهور می شود؟

مشخص نشده است. ممکن است به عنوان معاون اول انتخاب شود یا رهبری را به دست گیرد یکی از پست های اقتصادی

اکثریت اعضای کابینه دولت پزشکیان اصلاح طلب یا معتدل هستند

*البته آقا پزشکیان وی همچنین می گوید با حضور اصولگرایان و اصلاح طلبان بهترین کابینه را تشکیل خواهیم داد و به نوعی بحث دولت ملی را پیش می برد. آیا امکان تشکیل چنین دولتی وجود دارد؟

دولت ملی به این معنا که ممکن است برخی اصولگرایان معتدل که شایستگی دارند در این کابینه حضور داشته باشند. اما بنده اطلاعی ندارم که تاکنون در کارگروه ها فرد اصولگرا مطرح شده باشد.

قطعا اکثر اعضای کابینه اصلاح طلب یا اعتدالی هستند و عموماً کسانی که انتخاب می شوند به جای تکیه بر جناح ها و جریان های سیاسی به منافع ملی کشور فکر می کنند. چه بسا در میان اصولگرایان افرادی باشند که بیشتر به منافع ملی توجه دارند تا به منافع جناحی و حزبی خود.

27211

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا