دانستنی ها

شایع ترین علائم سرطان خون

سرطان در اثر تکثیر کنترل نشده برخی از سلول ها ایجاد می شود. به عبارت دیگر، سلول های سرطانی از مکانیسم منظم و بی عیب سایر سلول های بدن جدا می شوند و سرطان می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود.

به گزارش شفا آنلاین ، یکی خون از این قسمت ها؛ به عبارت دیگر خون یکی یکی از ارگان های درگیر در این بیماری؛ لوسمی سرطان بافت های خون ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است.

لوسمی معمولا شامل گلبول های سفید می شود. گلبول های سفید خون جنگنده های قدرتمندی با عفونت هستند و این سلول ها به طور طبیعی در بدن رشد می کنند و به دلیل نیاز بدن به آنها تقسیم می شوند، اما در افراد مبتلا به سرطان خون و مغز استخوان، تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی تولید می کنند که به درستی کار نمی کنند.

رتبه بندی برخی از سرطان های معروف در جهان

دکتر. مجتبی فراهانی گفت: سرطان های خون یا لوسمی ها گروه بزرگی از بیماری های خونی هستند که با لنفوسیت ها (نوعی گلبول خون) و گلبول های سفید (لکوسیت ها) همراه هستند.

علائم شایع سرطان های خون شامل تورم و بزرگ شدن غیرمعمول غدد لنفاوی (لنفوسیت ها)، خستگی، ضعف، تب و افزایش عفونت است، اما به طور کلی، رتبه بندی برخی از معروف ترین سرطان ها در جهان به شرح زیر است:

1. سرطان سینه

2. سرطان ریه

3. سرطان پروستات

4. سرطان دستگاه گوارش (از جمله معده، کبد و روده)

5. سرطان سر و گردن (از جمله سرطان های گلو و مری)

6. سرطان مثانه

7. سرطان کلیه

8. سرطان مغز و سیستم عصبی

9. سرطان پوست (از جمله ملانوما)

10. سرطان تخمدان

11. سرطان، لوسمی و لنفوم

این پزشک ادامه داد: لازم به ذکر است که رتبه بندی به تعداد موارد تشخیص داده شده در هر نوع سرطان در سال های مختلف بستگی دارد و ممکن است در آینده تغییر کند. علاوه بر این، بروز هر نوع سرطان ممکن است در مناطق جغرافیایی مختلف بسته به عوامل محیطی و ژنتیکی متفاوت باشد.

فراهانی ادامه داد: پیش آگهی هر نوع سرطان خون متفاوت است و به عواملی مانند نوع سرطان، مرحله تشخیص، ویژگی های بیمار و درمان انجام شده بستگی دارد. پیش آگهی سرطان های خون به طور کلی ممکن است شامل میزان بقا در یک دوره زمانی، میزان عود سرطان و اثرات درمانی آن از جمله عوارض و کیفیت زندگی بیماران باشد.

وی همچنین با تشریح علائم مهم در سابقه یک بیمار مبتلا به سرطان خون بیان کرد: علائمی مانند تورم و بزرگ شدن غیر معمول غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی)، خستگی مفرط، ضعف، تب، تغییرات عجیب در فرم بدن، خونریزی یا سرفه غیرمعمول از علائم آن هستند. باید به این موضوع توجه کنند.

فراهانی ادامه داد: این علائم ممکن است نشانه مواجهه با سرطان خون باشد که نیاز به ارزیابی و درمان توسط پزشک متخصص دارد. ضمناً نوع لوسمی باید با آزمایشات و آزمایشات تشخیصی تأیید شود تا بتوان درمان مناسب و صحیحی را اعمال کرد.

انواع اصلی سرطان خون عبارتند از:

لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL)

لوسمی حاد میلوبلاستیک (AML)

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL)

لوسمی میلوئید مزمن (CML)

لنفوم هوچکین

لنفوم غیر هوچکین (لنفوم غیر هوچکین)

سرطان خون چگونه طبقه بندی می شود؟

پزشکان لوسمی را بر اساس سرعت پیشرفت و نوع سلول های درگیر طبقه بندی می کنند.

لوسمی حاد: در لوسمی حاد، سلول‌های خونی غیرطبیعی، سلول‌های خونی نابالغ (بلاست) هستند که قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیستند و به سرعت تکثیر می‌شوند و در نتیجه به سرعت بیماری را بدتر می‌کنند. لوسمی حاد نیاز به درمان تهاجمی و به موقع دارد.

لوسمی مزمن: انواع مختلفی از لوسمی مزمن وجود دارد که برخی از آنها سلول های زیادی تولید می کنند و برخی دیگر سلول های زیادی تولید نمی کنند. لوسمی مزمن شامل سلول های خونی بالغ بیشتری می شود. این سلول های خونی کندتر تکثیر یا تجمع می یابند و ممکن است برای مدتی به طور طبیعی عمل کنند. برخی از انواع لوسمی مزمن در ابتدا علائمی را نشان نمی دهند و ممکن است تا سال ها تشخیص داده نشوند.

طبقه بندی بر اساس نوع گلبول های سفید

لوسمی لنفوسیتی: این نوع سرطان خون بر سلول های لنفاوی (لنفوسیت ها) که بافت لنفاوی را می سازند، تأثیر می گذارد. بافت لنفاوی سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد.

لوسمی میلوئیدی: این نوع لوسمی بر سلول های میلوئید تأثیر می گذارد. سلول های میلوئید باعث ایجاد گلبول های قرمز، گلبول های سفید و سلول های تولید کننده پلاکت می شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا