اخبار روز

وضعیت دریاچه صورتی ایران بد است

به گزارش بازتاب آنلاین، دریاچه زیبای مهارلو، دریاچه ای پر نمک به دلیل هجوم آب های آلوده و فاضلاب شهری از رودخانه های تغذیه کننده دریاچه با آلودگی زیادی مواجه است و حال و هوای خوبی ندارد.

در یک مقاله خبری آمده است: امروزه آلودگی های زیست محیطی ناشی از تولید و رهاسازی پساب در طبیعت دیگر محدود به نقطه خاصی از کشور ما نیست، بلکه مشاهده می شود که آب های روان و فاضلاب به رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه ها در مناطق مختلف سرازیر می شوند. اعم از شمال، جنوب، غرب و مرکز کشور؛ بدون اینکه کسی در قبال این معضل زیست محیطی احساس مسئولیت و مسئولیت کند.

ورود فاضلاب ها و رواناب های خانگی و صنعتی به اکثر شهرهای منتهی به دریا و رودخانه ها در اقصی نقاط ایران روز به روز در حال افزایش است و دلیل این امر احتمالاً ناشی از عدم نظارت و مسئولیت پذیری برخی مسئولان در ارتباط با آن در مسائل زیست محیطی و حفاظت از آب و خاک

رودخانه های شمال کشور و همچنین دریای خزر از دیرباز با مشکل فاضلاب، آب لوله کشی و زباله دست و پنجه نرم می کنند و هر روز مشکلات زیست محیطی این مناطق پیچیده تر می شود. این در حالی است که در سایر مناطق کشورمان از جمله در استان های جنوبی مانند هرمزگان، بوشهر و خوزستان، تخلیه فاضلاب به رودخانه ها و دریاها نه تنها محیط زیست و طبیعت این مناطق، بلکه سلامتی را نیز به خطر انداخته است. مردم و جانوران آبزی با تهدیدات جدی روبرو هستند.

در این میان استان فارس یکی از مناطق کشورمان است که شرایطی مشابه استان‌های شمالی و جنوبی کشور در آن حاکم است. به عنوان مثال دریاچه مهارلو با مشکل ورود آب و فاضلاب مواجه است و اکوسیستم آن در خطر است.

دریاچه زیبای مهارلو دریاچه ای پر نمک به دلیل هجوم آب های آلوده و فاضلاب شهری از رودخانه های تغذیه کننده دریاچه در معرض آلودگی زیادی قرار گرفته و جو مناسبی ندارد.

مهارلو دریاچه ای به وسعت 25000 هکتار در جنوب شرقی شهر شیراز است که به دریاچه صورتی نیز معروف است. این دریاچه با وجود جاذبه های گردشگری و اکوسیستم اکولوژیکی پرندگان مهاجر. گرفتار مشکلات و معضلاتی از جمله آلودگی است که حیات منطقه را تهدید می کند.

این در حالی است که گفته می شود نمک دریاچه فقط در صنعت استفاده می شود نه در حوزه غذایی، اما لازم است نظارت ها در این زمینه تقویت شود.

ورود آب آلوده به دریاچه مهارلو

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان فارس در گفت و گو با فارس به سه رودخانه تغذیه کننده دریاچه مهارلو اشاره می کند و می گوید: سه رودخانه سرستان، خشک شیراز و چنار راهدار دریاچه مهارلو و ورودی های اصلی آن هستند. علاوه بر این دریاچه های کوچکی در قسمت شمالی دریاچه وجود دارد که زمانی جزو منابع غذایی مهارلو بوده اند، اما اکنون به دلیل خشکسالی های اخیر در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

قاسم نهاوندی بیان می کند: بخشی از روان آب های سطحی شهرستان به دو رودخانه خشک و چنار راهدار منحرف و در نهایت به دریاچه مهارلو می ریزد. وی علت اصلی انتقال آلودگی به دریاچه مهارلو را در رودخانه چنار راهدار می داند و می افزاید: رودخانه چنار راهدار دلیل اصلی آلودگی دریاچه را همین رودخانه می دانند که به دلیل جریان آب سطحی، پساب ها و پساب های ناشی از آن است. برخی از تصفیه خانه های فاضلاب که از نقاط مختلف به آنجا لوله می شوند و در نهایت به دریاچه می ریزند و باعث آلودگی می شوند.

وی با اشاره به اینکه دریاچه مهارلو در گذشته توسط حوادث متعدد آلودگی تهدید شده است، ادامه می دهد: در گذشته حوادث مختلف آلودگی دریاچه را در معرض خطر و آسیب قرار داده بود، اما پیگیری های موثر وزارت محیط زیست بسیاری از موارد را از بین برده است. این عوامل تهدید.» حذف شد.

به عنوان مثال، سه کارخانه صنعتی تولید نشاسته ملزم به استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب و تغییر فرآیند تولید با تجهیزات مدرن تری بودند تا حداقل مصرف آب و تولید فاضلاب را داشته باشند.

نهاوندی افزود: با رفع مشکل تخلیه پساب های تصفیه نشده این سه واحد صنعتی، بخش قابل توجهی از آلودگی های وارد شده به دریاچه از طریق رودخانه چنار راهدار و بخشی از بوی نامطبوع ناشی از این پسماندها در کمربندی، رفع می شود. حذف شده.

وی فاضلاب فرودگاه شهید دستغیب شیراز را یکی دیگر از عوامل آلودگی می داند و ادامه می دهد: بخشی دیگر از آلودگی دریاچه مهارلو ناشی از ورود فاضلاب فرودگاهی بوده که از طریق دادگستری و محیط زیست به شبکه فاضلاب شهر متصل می شود. ردیابی و جلوگیری از ورود آلودگی به مهارلو.

نهاوندی به وجود آلودگی نقطه‌ای در اطراف دریاچه مهارلو نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: علیرغم رفع موانع خطرناک دریاچه، متاسفانه همچنان آلودگی نقطه‌ای در منطقه وجود دارد که پیگیر رفع آن هستیم.

وی خاطرنشان می کند: با وجود نظارت سازمان محیط زیست گاهی تخلفاتی رخ می دهد که در نتیجه فاضلاب و آلودگی وارد زهکش منتهی به دریاچه مهارلو می شود. سید محمد مظلومی، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز درباره نمک دریاچه مهارلو می گوید: مجوزی که تاکنون برای استخراج نمک از دریاچه مهارلو اعطا شده، مصرف خوراکی نبوده است. و همه آن باید در صنعت بخصوص پتروشیمی استفاده شود.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا