دانستنی ها

پشه جولان، آئدس در 6 استان؛ علت اصلی تب دنگی چیست؟

کارشناس اداره مبارزه با بیماری های ناقل وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیماری تب دنگی در کشور را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، فیروز گوشه; کارشناس اداره مبارزه با بیماری های ناقل وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیماری تب دنگی در کشور را اینگونه تشریح کرد: از ابتدای سال 1403 تا 31 تیرماه بیش از 151 مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شد. کشور.

اکثر موارد تشخیص داده شده قبلا به امارات متحده عربی سفر کرده و به این بیماری مبتلا شده بودند. 130 مورد قبلاً به امارات متحده عربی، 7 مورد قبلاً به پاکستان، 1 مورد قبلاً به عمان و 1 مورد قبلاً به کیشور بنین (غرب آفریقا) سفر کرده بودند. 12 بیمار هستند که قبلاً به خارج از کشور سفر نکرده اند. از این تعداد 11 مورد در شهرستان بندرلینگا استان هرمزگان و 1 مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده و به عنوان فوت محلی ارزیابی شده است.

ستون ادامه داد: بیرون یکی بقیه بیماران آفریقایی اتباع ایران هستند. موارد مثبت وارداتی از خارج عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لارستان، جهرم و شیراز شناسایی شد. این افراد سابقه سفر به خارج از ایران را دارند و در کشور دیگری به این بیماری مبتلا شده اند. بقیه موارد در دانشگاه های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شد.

کارشناس اداره مبارزه با بیماری های ناقلین معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک مورد فوتی بر اثر تب دنگی گزارش شده که حال عمومی بقیه بیماران مساعد است.

به گفته وی، هم اکنون پشه “Aedes aegypti” در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (اصلاویه و کنگان) و “Aedes albopectos” در استان گیلان در حال انتشار است. در هفته سوم تیر پشه Aedes albopictus در ماه جاری در شهرستان رامسر استان مازندران و شهرستان بیله سوار استان اردبیل مشاهده شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا