دانستنی ها

شگفتی های مغز: مقاومت 11 روزه در برابر بی خوابی

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به شگفتی های مغز انسان گفت: قدرت پردازش اطلاعات مغز انسان 30 برابر ابررایانه های موجود در جهان است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی ضمن گرامیداشت روز جهانی مغز گفت: علت نامگذاری این روز توسط انجمن بین المللی مغز این است که بیماری های مغزی و عصبی بخش مهمی از بار مغزی را در سال های آینده تشکیل خواهند داد. بیماری ها

وی ادامه داد: با توجه به اینکه می توان از اکثریت بیماری های مغزی و عصبی پیشگیری کرد، انتخاب امروز توجه مردم و مسئولان و سیاست گذاران کشورهای مختلف به سلامت مغز از منظر پیشگیرانه است.

زالی آلزایمر را یک بیماری بسیار پیچیده ارزیابی کرد و افزود: متأسفانه پیش بینی می شود که این بیماری در سال های آینده با افزایش روند جهانی از جمله ایران مواجه شود. آمارهای جهانی نشان می دهد که 35 درصد از افراد بالای 85 سال در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

به گفته وی، آلزایمر در افراد زیر 65 سال شایع نیست و در افراد زیر 65 سال نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی است.

ظالم، مغز تو یکی وی با بیان اینکه یکی از پیچیده ترین اعضای بدن است، گفت: بخشی از بدن که بیشترین انرژی را مصرف می کند مغز است. مغز تنها دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، اما 25 درصد از برون ده قلب به مغز اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه وزن مغز انسان تقریباً 1360 گرم است، تصریح کرد: وزن مغز مردان 10 درصد بیشتر از زنان است، اما این بدان معنا نیست که مغز مردان 1230 گرم بوده است. که بیشتر از وزن مغز یک انسان معمولی است.

به گفته وی، تراکم سلول های عصبی در زنان بیشتر از مردان است.

وی درباره برخی از شگفتی های مغز زنان که مردان فاقد آن هستند، توضیح داد: به عنوان مثال وقتی مردان در مقابل تلویزیون روزنامه می خوانند، فقط به روزنامه توجه می کنند و متوجه اتفاقات اطراف خود نمی شوند، اما زنان آشپزی می کنند، تلویزیون تماشا می کنند. به طور همزمان از فرزندان خود و غیره مراقبت کنند. آنها این کار را همزمان انجام می دهند و این یکی از ویژگی های مغز چندوظیفه ای زن است.

زالی یادآور شد: بخشی از مغز به نام هیپوکامپ وجود دارد که ارتباط مستقیمی با حافظه و پردازش اطلاعات دارد که در زنان بزرگتر از مردان است و فعالیت هیپوکامپ بسته به نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی زنان تغییر می کند. آغاز و پایان این دوره متفاوت است.

وی با اشاره به اهمیت کار مغز گفت: روزانه بیش از 50 هزار فکر به ذهن ما خطور می کند که متاسفانه 70 درصد آن افکار منفی (عزت نفس، ترس، استرس، اضطراب و…) است.

زالی ادامه داد: مغز توانایی تفکر در هر دقیقه 3500 فکر را دارد و قدرت پردازش اطلاعات در مغز انسان 30 برابر ابررایانه های موجود در جهان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه 100 میلیارد نورون مغز و 644 کیلومتر رگ در جمجمه انسان وجود دارد، گفت: اگر بخشی از مغز انسان را به اندازه یک دانه شن در نظر بگیریم، بیش از 10 هزار نورون و بیشتر وجود دارد. بیش از 1500 نورون سیناپس های اتصالات عصبی

این فوق تخصص جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه جنین در طول رشد خود 8 هزار سلول عصبی در دقیقه تولید می کند، گفت: در بدو تولد تعداد سلول های عصبی ما یکسان است و تغییر نمی کند اما پدیده ای به نام پلاستیسیته مغز با پلاستیسیته مغز رخ می دهد. تشکیل اتصالات مغز را ایجاد می کند و باعث رشد مغز می شود که از بدو تولد تا 25 سالگی ادامه دارد.

وی ادامه داد: روند پیری از 25 سالگی شروع می شود. با این حال، برخی از مهارت های انسان با افزایش سن افزایش می یابد، به عنوان مثال، دایره لغات فرد پس از 80 سالگی بهبود می یابد.

وی اظهار داشت که مغز انسان از 20000 سال پیش به اندازه یک توپ تنیس کوچک شده است.

زالی با اشاره به اینکه موقعیت یابی (GPS) در دوران تکامل مغز انسان از گذشته به ارث رسیده است، گفت: با این حال وقتی از جی پی اس تلفن همراه استفاده می کنیم این توانایی در مغز ما مختل می شود.

این متخصص یادآور شد: از اواسط قرن هجدهم، به دلیل انتقال بخشی از فعالیت های مغزی، ضریب هوشی انسان حدود 13.5 کاهش یافته است.

زالی با بیان اینکه اندازه مغز نشانگر هوش بیشتر انسان نیست، گفت: مغز نئاندرتال ها 10 درصد بزرگتر از مغز انسان امروزی بوده است.

زالی استفاده از یک نیمکره مغز را اشتباه دانست و گفت: ما از هر دو نیمکره مغز به جز صحبت کردن و نوشتن همزمان استفاده می کنیم.

به گفته وی، انسان از تمام قسمت های مغز خود در حالت عادی استفاده می کند و حتی در هنگام خواب نیز مغز انسان فعال است.

زالی با اشاره به اعتیاد شدید مغز انسان به قند گفت: مغز انسان تنها 5 تا 10 دقیقه در برابر کمبود خون و اکسیژن مقاومت می کند و پس از آن سلول های مغز آسیب می بیند.

با اشاره به خواص شگفت انگیز مغز، مغز انسان می تواند تا 11 روز کم خوابی و تا دو روز کم آبی را تحمل کند. همچنین انتظار می رود با استفاده از مقداری ذخایر انرژی تا 20 روز بدون غذا دوام بیاورد.

زالی با اشاره به کاوش های انجام شده در شهر سوخته گفت: اولین عمل جراحی جمجمه و مغز در جهان توسط ایرانیان انجام شد. این جراحی شامل یک دختر 13 ساله بود که جمجمه اش بزرگتر از حد طبیعی بود و هیدروسفالی (افزایش مایع مغزی) داشت. پزشکان ایرانی باستان در استخوان جداری سمت راست جمجمه این بیمار سوراخ کردند و مایع اضافی مغز را خارج کردند.

زالی با اشاره به اثربخشی این جراحی گفت: بررسی ها نشان داده است که این بیمار حدود یک سال پس از این جراحی زنده مانده است.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، به ابعاد دیگری از تمدن در شهر سوخته نیز اشاره شد و عنوان شد که اولین چشم مصنوعی متعلق به چشم چپ یک جوان 35 ساله در شهر سوخته زن پنج هزار سال پیش

وی در پایان بر لزوم شناخت تاریخ پزشکی ایران باستان تاکید کرد و گفت: به دلیل همین استعداد و پیشرفت ایرانیان، امروزه جراحان برجسته مغز و اعصاب در زمینه جراحی مغز و اعصاب در سراسر کشور به سمت لبه پرتگاه حرکت می کنند. از دانش

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا