اخبار روز

به 2 دلیل / 5 اقدام ساده برای سلامت مغز، 4 برابر بیشتر در معرض سکته مغزی هستید

به گزارش همشهری آنلاین، چالش هایی مانند برچسب های اجتماعی، باورهای نادرست مبنی بر تحلیل رفتن مغز با افزایش سن، سبک زندگی سریع و یا حتی عوامل فرهنگی و بی توجهی به سلامت روان و… باعث شده افراد کمتر به اندام سلامت بدن خود توجه کنند.

با این حال، همه این بیماری ها می توانند وضعیت سختی را برای مغز ایجاد کنند و منجر به آسیب های جدی و کاهش کیفیت زندگی شوند. در حالی که راه حل های بسیار ساده ای برای سلامت مغز و حفظ سلامت مغز وجود دارد که آگاهی از آنها می تواند از حداقل چهار بیماری شایع مغزی و عصبی جلوگیری کند. یعنی انواع سردرد، سرگیجه، سکته و زوال عقل.

ورزش ها

فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون در مغز می شود و توصیه می شود حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش شدید در هفته انجام دهید. به همین دلیل یک پیاده روی ساده که چنین علائمی را در فرد ایجاد نمی کند در این توصیه ها گنجانده نشده است.

تغذیه

غذاهای دوستدار مغز عبارتند از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم. اسیدهای چرب امگا 3 (موجود در ماهی)، آنتی اکسیدان ها (موجود در انواع توت ها و سبزیجات برگ دار) و ویتامین ها (E و B) از جمله غذاهایی هستند که برای مغز مفید هستند.

تحریک ذهنی

خواندن کتاب، حل پازل، یادگیری مهارت های جدید و آموزش موسیقی باعث تحریک ارتباطات عصبی، تحریک حافظه و کاهش خطر زوال شناختی می شود.

خواب کافی

معنی: به بهبود حافظه کمک می کند، مغز را سم زدایی می کند و عملکرد کلی شناختی را بهبود می بخشد. بزرگسالان باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند زیرا این کار باعث سم زدایی مغز و بهبود عملکرد کلی شناختی می شود. خواب کافی و مناسب به ویژه خواب شبانه بسیار مهم است زیرا به تسکین سردرد کمک می کند و از بروز بسیاری از بیماری های مغزی و عصبی جلوگیری می کند.

تنها نباش

برای سلامت مغز از شر تنهایی و افسردگی خلاص شوید. تعامل داشته باشید، دوستی های خود را حفظ کنید، در فعالیت های گروهی و رویدادهای اجتماعی داوطلب شوید.

خطر ابتلا به بیماری های مغزی در کشور بالاست

این نکات توسط محمدرضا عزیزی، مدیر آموزش سازمان نظام سلامت کشور نیز تکرار می شود، اما او می گوید عوامل خطر متعددی در ایجاد بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های مغزی نقش دارند.

وی در ادامه توضیح می دهد: در تمام دنیا افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر از افراد دیگر دچار سکته مغزی می شوند که رقم بسیار بالایی است. افراد مبتلا به دیابت چهار برابر بیشتر از سایر افراد در معرض سکته مغزی قرار دارند، به همین دلیل هم پیشگیری از دیابت و هم کنترل قند خون بسیار مهم است.

به گفته این پزشک، افزایش چربی خون، چاقی و کم تحرکی باعث افزایش بیماری های مغزی و عصبی می شود.

عزیزی با بیان اینکه سردرد شایع ترین دلیل مراجعه افراد به مراکز درمانی بیماری های مغز و اعصاب است، ادامه می دهد: شایع ترین علت ناتوانی در افراد که شایع ترین دلیل غیبت آنها از محل کار است نیز ناشی از سردرد است. مردم باید بدانند که تغییر سبک زندگی می تواند سردرد و ورزش روزانه را کاهش دهد یکی این یکی از عوامل مهم در این زمینه است. البته ورزشی که باعث تعریق و افزایش ضربان قلب می شود.

این مقام مسئول درباره سکته مغزی نیز می گوید: این بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد; از جمله پیری از 55 سالگی شیوع این بیماری ده برابر می شود. البته نمی توان سن را دستکاری کرد و از افزایش آن جلوگیری کرد، اما دیابت و فشار خون که از عوامل خطر در این زمینه هستند، با سبک زندگی صحیح، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به شیوع قابل توجه این دو بیماری در کشور می گوید: سال گذشته بیش از 10 میلیون نفر در کشور به فشار خون مبتلا شدند. آمارها نشان می دهد که جمعیت دیابتی کشور بیش از 10 میلیون نفر است. همه این افراد در معرض بیماری های مغزی و عصبی مانند صرع، سکته، سردرد، ام اس، پارکینسون، آلزایمر و … هستند و باید برای مدیریت و پیشگیری از این بیماری ها دانش لازم را در اختیار آنها قرار داد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا