اخبار روز

سهام سرمایه 17 میلیون و 25 هزار و 480 تومان بود.


بر اساس گزارش مانیبان، سهام عدالت که با هدف توزیع درآمد بین اقشار جامعه در سال 1384 اجرا شد، سهام 36 شرکت (23 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی) به 49 میلیون و 149 هزار نفر واگذار شد. از دهک هفتم جامعه درآمد آزاد 3 دهم و سهمیه 10 ساله سود آتی سهام به چهارمی تعلق گرفت. ارزش اسمی هر سهم حقوق صاحبان سهام برای هر نفر 10 میلیون ریال بود و پس از 10 سال در مجموع یک میلیون تومان برای سه دهک پایین درآمدی و 532 هزار تومان برای بقیه دهک ها آزاد شد. اگرچه برخی از این افراد پیش از این 20 هزار تومان سود دریافت کرده بودند، اما ارزش اسمی سهام خود را به 480 هزار تومان رسانده بودند.

انتشار سهام در اردیبهشت ماه سال 1399 و سپس شرکت های سرمایه گذاری استانی تشکیل و از تیر در ماه 1398 اولین شرکت سرمایه گذاری عدالت با نام خراسان جنوبی و با نماد “وسخرج” وارد بورس شد، سپس سایر شرکت های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شدند اما پس از ریزش بازار در اواسط. مرداد برای جلوگیری از ضرر سهامداران، یک هزار و 399 نماد معاملاتی سهام بسته شدند و تا امروز بسته هستند.

برای گشایش نماد معاملاتی سهام در بورس، برگزاری مجمع عمومی، انتخاب هیات مدیره، تصویب صورت های مالی حسابرسی شده و افزایش سرمایه ضروری است اما هنوز نماد سرمایه گذاری سهام استانی افتتاح نشده است. ، و سهامداران می خواهند تخصیص سهام خود را مشخص کنند.

در حال حاضر نمادهای معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس بسته است و سهامداران و دارندگان این نمادها خواستار تعیین تکلیف معاملات سهام خود هستند.

طبق قوانین بورس، در هر شرکت سهامی عام باید سهامدار اکثریت مشخص شود تا بتواند با معیارهای حرفه ای مدیریت حرفه ای را در شرکت اعمال کند.

در این زمینه رئیس اتاق تعاون ایران معتقد است تعاونی های سرمایه هر شهرستان باید مجمع عمومی را تشکیل دهند و اعضای هیات مدیره خود را انتخاب و در شرکت سرمایه گذاری استانی و در مرکز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌توانند کنسرسیومی از شرکت‌های تعاونی شهرستان تشکیل دهند، سهمی از هیئت مدیره را به دست آورند و مدیریت حرفه‌ای را اعمال کنند.

از سوی دیگر، شرکت های سرمایه استانی از سهامداران مهم شرکت های سرمایه گذار مانند پالایشگاه تهران، ملی مس، فولاد مبارکه، مپنا، ایران خودرو و مخابرات هستند و در زمان برگزاری مجمع عمومی این شرکت ها، یاستانی ها این سرمایه گذار را تشکیل می دهند. نماینده باید در این جلسات حضور داشته باشد.

اکنون به گفته محمد خزاعی کوهپر، یکی از اعضای مرکز سرمایه شرکت های سرمایه گذاری استانی، وی خواهان آزادسازی امکان معامله سهام است.

از نظر حکومت «الناس مصلعون علی اموالهم» یا حکومت سلطنتی، مردم باید بر اموال خود تسلط داشته باشند و نمی توان این حق را به بهانه های مختلف از مردم (صاحبان سهام) سلب کرد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا