دانستنی ها

اگر عطسه را متوقف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر بخواهید حادثه‌ای را تصور کنید که روده یک فرد پاره شود یا در معده او ترکیده باشد، فکر نمی‌کردید چیزی عادی و بی‌ضرر مانند عطسه می‌تواند آسیب زیادی به او وارد کند، اما این دقیقاً همان چیزی است که اخیراً برای یک مرد اتفاق افتاده است. فلوریدا در آمریکا

به گزارش ایندیپندنت، این مرد که به تازگی تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته بود و با مشکل بهبود طولانی مدت و باز شدن زخم هایش مواجه شده بود، در حین صرف صبحانه ابتدا عطسه کرد و سپس ناگهان متوجه درد و احساس خیس شدن در ناحیه تحتانی خود شد و شروع کرد. سرفه کردن و دید که چند حلقه روده اش از شکاف زخم التیام نیافته بیرون زده است. این مرد برای عمل جراحی اورژانسی به بیمارستان منتقل شد و روده ها دوباره در معده او قرار گرفتند.

عطسه به طور طبیعی یک مکانیسم محافظتی است که مواد بالقوه مضر مانند گرد و غبار، باکتری ها و ویروس ها را از سیستم تنفسی حذف می کند. این فرآیند توسط “مرکز عطسه” در بصل النخاع، که مرکزی است که عملکردهای خودکار بدن مانند تنفس را کنترل می کند، کنترل می شود. فرآیند عطسه با نفوذ مواد محرک به پوشش بینی و راه های هوایی فعال می شود که سیگنال هایی را به مرکز می فرستد.

در پاسخ به این محرک، چشم ها، گلو و دهان بسته می شوند و ریه ها فشرده می شوند در حالی که ماهیچه های قفسه سینه منقبض می شوند و اجازه می دهند هوا از طریق سیستم تنفسی خارج شود. این باعث می شود که ماده تحریک کننده با سرعت زیاد (گاهی تا 15.9 متر بر ثانیه) از بدن خارج شود.

با وجود فواید یک عطسه خوب، گاهی اوقات خطر آسیب بیشتر از حد انتظار است.

به عنوان مثال، یک عطسه قوی می تواند باعث بیرون زدگی ریه از طریق عضلات بین دنده ای شود. این اغلب نتیجه ضعف عضلانی و ناشی از چاقی شدید، بیماری مزمن انسدادی ریه، دیابت یا سیگار کشیدن است.

مواردی نیز وجود دارد که عطسه باعث پارگی بافت های ظریف ریه می شود. این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که هوای پرفشار از اعماق ریه‌ها وارد فضای بین قفسه سینه و ریه‌ها می‌شود و به یک یا هر دو طرف ریه فشار وارد می‌کند.

البته ریه ها تنها بخشی از بدن نیستند که می توانند پاره شوند. همچنین گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عطسه لایه حساس مغز را پاره می کند و باعث نوعی فلج می شود که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند کشنده باشد. عطسه حتی اگر این غشای ظریف را پاره نکند می تواند بر مغز تأثیر بگذارد و در برخی موارد ضعف یا اختلال بینایی در یک طرف بدن گزارش شده است.

عطسه همچنین می تواند فشار خون را افزایش داده و باعث آسیب جدی به رگ های خونی شود. همچنین می تواند باعث پارگی یا پارگی آئورت و خونریزی شود و میزان مرگ و میر در عرض 48 ساعت پس از حادثه 50 درصد است.

صدمات کمر و گرفتگی عضلات هنگام عطسه نیز بسیار شایع است. اما این تنها آسیب استخوانی ناشی از عطسه نیست. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که استخوان‌های اطراف چشم و گوش ممکن است شکسته شوند و ایمپلنت‌های دندانی ممکن است به دلیل عطسه شدید از جای خود خارج شده و آسیب ببینند.

عطسه همچنین باعث آزاد شدن غیرارادی مایعاتی مانند ادرار از بدن می شود. این اغلب در افرادی که لگن ضعیفی دارند به دلیل بارداری، زایمان، چاقی، یائسگی و ضربه فیزیکی یا آسیب عصبی مشهود است.

با توجه به آسیب هایی که عطسه می تواند ایجاد کند، ممکن است فکر کنید بهتر است آن را نگه دارید، اما این بسیار خطرناک است. در سال 2023، نای یک مرد اسکاتلندی هنگام عطسه با دهان و بینی پوشیده پاره شد.

به گفته متخصصان، بسته شدن مجاری تنفسی باعث می شود فشار ایجاد شده در اثر عطسه در دستگاه تنفسی تا 20 برابر افزایش یابد و از آنجایی که مجاری تنفسی بسته نگه داشته می شود، این فشار جذب اندام ها می شود.

ناگفته نماند که بدن ما به خوبی با عطسه سازگاری دارد، بنابراین جای نگرانی نیست و بیشتر این صدمات که از آنها صحبت می کنیم در موارد نادر و خاص اتفاق می افتد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا