بررسی عملکرد رفاهی در دولت سیزدهم; از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان گرفته تا عدم اجرای قانون

رویای پدر: این روزها سالگرد تاسیس موسسه خیریه است. این سازمان پس از انقلاب از طریق ادغام موسسات خیریه و حمایتی فعال در این بخش و سپس بر اساس لایحه قانون 24 ایجاد شد. تیر در سال 1359 و در راستای تحقق مفاد اصول 3، 21 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه خیریه از ادغام 16 مؤسسه، مؤسسه، مؤسسه و مؤسسه خیریه نامگذاری شد. ارگانی که برای حمایت از آسیب دیده ترین افراد جامعه تشکیل شده بود، اکنون سال هاست از مسیر اصلی خود منحرف شده و معلوم نیست مقصدش به کجا خواهد رسید.

اگرچه سالگرد تاسیس بهزستی فرصت مناسبی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید فیاضبخش و ادای احترام به کارکنان، یاوران و دلسوزان واقعی این سازمان است، اما نمی توان به راحتی از کاستی های اخیر این سازمان گذشت. سال ها. عملکرد دولت سیزدهم در حمایت از افراد دارای معلولیت جای انتقادهای فراوانی دارد و مجموعه چالش ها و نارسایی های پیش آمده در سال های اخیر نیازمند بررسی دقیق و اتخاذ راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت است. فارغ از این موضوع اما باید گفت که انتخاب قدری به عنوان رئیس سازمان بهزیستی کشور بزرگترین اشتباه دولت سیزدهم در حوزه بهزیستی بود. مدیری که با استفاده نکردن از تخصص و دانش تخصصی خود، این سازمان را در عرض سه سال حداقل 10 سال به عقب انداخته و باعث انحراف موسسه خیریه از مسیر اصلی خود شده است، به طوری که سال ها وقت و انرژی را در پی خواهد داشت. به حالت قبلی خود

رفاه و استقامت برای 3 سال دوران سخت

رئیس ستاد معلولان به کاهش بهزیستی در دولت سیزدهم نیز معتقد است و می گوید: عامل بسیاری از این ریزش ها رئیس سازمان بهزیستی است در حالی که قرار است او مسئول تقویت خدمات بوده باشد. این نهاد به عنوان مهمترین مانع خدمت رسانی به شرکت هدف عمل کرد و با تفسیر شخصی و سلیقه خود موجب اجرای محدود و ناکافی مواد مختلف قانون شد.

بهروز مروتی ادامه می دهد: عدم افزایش مستمری متناسب با نرخ تورم سالانه، حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان از سال 1402، حذف معلولان و معلولان از برنامه هفتم توسعه، قطع مددکاری اجتماعی. بودجه به 50 درصد در سال 1402، عدم ایجاد صندوق برای فرصت های شغلی افراد معلول و عدم اجرای صحیح و کامل قانون حمایت از حقوق معلولان تنها بخشی از تأثیرات بر سرنوشت جامعه است. شهروندان دارای معلولیت در دولت سیزدهم .

وی عدم اجرای ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان را اوج بی توجهی به جامعه معلولان دانست و گفت: حتی اجازه اجرای احکام ماده 27 دیوان عدالت اداری را ندادند.

این فعال حوزه معلولان می افزاید: در سه سال اخیر هیچ نتیجه ای از جلسات کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوبات کشور به دست نیامده است. مرکز مناسب سازی اجرا نشد و لایحه حمایت از حقوق معلولان اعصاب و روان به تصویب مجلس رسید و این بزرگترین آسیبی بود که می شد در پوشش حمایت از معلولان متوجه آنها شد.

مروتی صرفاً با پرداخت های مالی، توانبخشی را کوچک می کند و بخش توانبخشی را تحت فشار قرار می دهد، پول می اندازد و شایعه پراکنی برای به حاشیه راندن مطالبات معلولان می کند و جلسه ای با نمایندگان مجلس پشت درهای بسته در اتاق رئیس بهزیستی برگزار می کند که هیچ نتیجه ای برای اعلام هدف ندارد. ایجاد جامعه، توهم علم و بی توجهی به نظرات کارشناسی از جمله ایجاد پردیس توانمندسازی و پارک ویژه معلولان و همچنین پرداختن به امور غیرضروری از جمله از دیگر ایرادات وارده به معلولان در سه سال اخیر است. فعالیت های به ظاهر فرهنگی

رئیس ستاد معلولان همچنین بیان می کند: عدم اعلام گزارش عملکرد دستگاه ها در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولان، رسوایی بیت المال با اهدای هزینه سفر کربلا به برخی همکاران سازمانی. ، تخریب ساختار پرسنلی در حوزه توانبخشی اجتماعی در ستادها و استان ها، لغو رتبه های کارشناسان مسئول توانبخشی در استان ها، انعقاد اظهارات متعدد اما بی نتیجه و کذب و اجرای مشکوک تبصره 2 ماده 5 قانون حمایت از حقوق معلولان از دیگر مشکلات این موسسه در سه سال گذشته است.

وی تکرار اتفاقات ناگوار در مراکز نگهداری از معلولان، سالمندان و معتادان متجاهر و برخورد مناسب با این تخلفات را اوج بی احتیاطی و سوء مدیریت در حوزه اجتماعی عنوان می کند و بیان می کند: شرمندگی بیت المال و تمایل به رسیدگی به آنها. همایش های غیرضروری و بی ثمر، تولید آمار و ارقام متناقض برای ایجاد اشتغال و کسب عناوین بر اساس آمارهای نادرست، جدایی دانشگاه آزاد از بهازیتی به دلیل عدم همکاری و عدم رسیدگی به گزارشات، عدم محدودیت به عواقب بعدی عدم همکاری -مدیریت های علمی در سازمان بهزیستی شامل انتقال مدیران و کارکنان از شهرستان های سازمان می باشد.

بررسی عملکرد رفاهی در دولت سیزدهم;  از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان گرفته تا عدم اجرای قانون

جلوگیری از تجمعات مسالمت آمیز

طی 3 سال گذشته، رئیس بهزیستی کشور هر سال مدعی شده است که در پس جابجایی حقوق مراقبت، کمک هزینه معیشت معلولان شدید و شدید را به ویژه در پشت شیفت درخواست ویلچر در سراسر کشور به صفر رسانده است. اسناد و مدارک زمان و شواهد مخالف این ادعا، حتی در نشست های خبری و با اظهارات خبرنگاران حاضر در جلسه، سال بعد نیز آن را تکرار کردند.

در سه سال گذشته، از تجمعات مسالمت آمیز و مطالبه گرانه افراد دارای معلولیت یا با شایعه سازی، دخالت مستقیم در نظرات روسای سایر نهادها و تشکیل پرونده جنایی با فعالان حوزه معلولیت جلوگیری شده است دلیل برهم زدن جلسات ترتیب داده شده است. سفر رئیس این موسسه خیریه به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل بدون نشست کارشناسان انجام شد و در حضور نمایندگان سایر کشورها تحریم را مغایر با موازین حقوق بشری دانست چرا که عوامل بسیاری برای آسیب های معلولان در کشور

همه این چالش‌ها نشان می‌دهد که نیاز مبرمی به بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی دولت برای معلولان وجود دارد و دولت باید با اجرای کامل قوانین موجود، تامین منابع مالی کافی و توجه به نظرات در دستور کار کارشناسان، اقدامات جدی‌تری انجام دهد. و فعالان حوزه معلولین به منظور بهبود وضعیت معیشتی این افراد.

2333333

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما