اخبار روز

عجایب عربستان باستان؛ از نوشته های «کوه اکما» تا شهر ملعون «مدائن صالح» (+عکس)

Al-Ola واقع در شمال غربی عربستان، مقبره های حفاظت شده، صخره های صخره ای، خانه های تاریخی و ساختمان های باورنکردنی است که همگی گواهی بر تاریخ غنی و پیچیده این منطقه است.

به گزارش فرادید، این مکان به عنوان یکی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های شبه جزیره عربستان محسوب می شود و نقش مهمی در تبادل فرهنگی منطقه ایفا می کرد.

شهر قدیمی العلا

شهر قدیمی ال آلا، با خیابان های پر پیچ و خم و خانه های گلی، که قدمت برخی از آنها به قرن دوازدهم بازمی گردد، هنوز مسکونی است و بازارهای شلوغ مملو از مغازه های صنایع دستی و کالاهای سنتی است. این شهر نشان دهنده امواج مستمر سکونت و جابجایی در طول تاریخ است.

دادان

شگفتی های عربستان باستان؛ از نوشته های «کوه اکما» تا شهر ملعون «مدائن صالح».

ویرانه های شهر باستانی دادان که پایتخت پادشاهی لاهیان و دادان بوده است به قرن نهم قبل از میلاد برمی گردد. قبل از میلاد و قرن دوم قبل از میلاد. تاریخ دار. دادان تا به امروز به عنوان یک مرکز تجاری مهم در امتداد مسیر معروف ادویه خدمت می کرد یکی یکی از فعال ترین و مهم ترین سایت های باستان شناسی در جهان است. کتیبه‌های بی‌شماری که در صخره‌های اطراف دره حک شده‌اند، جنبه‌های بسیاری از زندگی مردم این منطقه را روشن می‌کند.

کوه اکما

عجایب عربستان باستان؛ از نوشته های «کوه اکما» تا شهر ملعون «مدائن صالح».

شگفتی های عربستان باستان؛ از نوشته های «کوه اکما» تا شهر ملعون «مدائن صالح».

جبل اکمه آخرین مورد اضافه شده به فهرست میراث جهانی یونسکو در عربستان سعودی است که در ماه مه 2023 ثبت شده است. کتیبه های باستانی حک شده بر روی این کوه گنجینه ای از اطلاعات تاریخی را در اختیار محققان قرار می دهد.

حجر یا مدائن صالح

شگفتی های عربستان باستان؛ از نوشته های «کوه اکما» تا شهر ملعون «مدائن صالح».

نقطه برجسته تاریخ آل علا، شهر باستانی هجر است که در حدود دو هزار سال پیش به عنوان مهم ترین شهر جنوبی مردم نبطی شناخته می شود. این مکان تاریخی پس از پترا در اردن، بزرگترین سایت باستان شناسی نبطی باقی مانده است. هاجر با بیش از 100 مقبره و حدود 50 کتیبه نشان دهنده تعاملات مختلف فرهنگی و تمدنی است که در معماری و بسیاری از زبان های باستانی این منطقه منعکس شده است.

بر اساس روایات دینی، این منطقه محل زندگی قوم ثمود بوده است که داستان آن در قرآن کریم آمده است; مردمی که دعوت حضرت صالح را لبیک گفتند و گرفتار عذاب الهی شدند و از آن همه افتخاری که در زندگی به دست آورده بودند، فقط سکوت قبرشان در تاریخ ماندگار شد.

عجایب عربستان باستان؛ از نوشته های «کوه اکما» تا شهر ملعون «مدائن صالح».

نقل شده است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و یارانش در راه تبوک شبی را در این کشور سپری کردند و یاران خود را فراخواندند تا از سرنوشت قوم ثمود عبرت بگیرند.

مقبره های کنده کاری شده در دل کوه ها با ظرافت و دقت ساخته شده اند. ورودی این مقبره ها با نقوش مختلفی تزیین شده و بقایای نوشته بر روی سنگ ها دیده می شود. خط به کار رفته در برخی از این کتیبه ها مشابه خط عربی اولیه است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا