دانستنی ها

راه هایی برای بهتر خوابیدن در روزهای گرم تابستان!

بعد- بر اساس گزارش رصدخانه پایداری، شب های گرمسیری در سال 2023 نسبت به میانگین تاریخی پنج برابر افزایش می یابد. در سال 2023 تنها در اسپانیا 240 شب گرمسیری وجود داشت. این یک جهش بزرگ از 179 سال قبل بود.

به گزارش فرارو به نقل از Alpais، یک مطالعه در سال 2021 اثرات سلامتی این شب های فوق العاده گرم را نشان می دهد. نتیجه این تحقیق چه بود؟ هنگامی که دما در شب به زیر 25 درجه سانتیگراد نمی رسد، میزان مرگ و میر ناشی از علل تنفسی و قلبی عروقی در اسپانیا 16 درصد افزایش می یابد. این گرما نیز تاثیر بسزایی دارد. یکی یکی از عناصر مهم سلامت بدن: خواب. مطالعه ای که توسط سازمان جهانی بهداشت در بارسلون انجام شد به این نتیجه رسید که دمای بالا در سراسر جهان با خواب کوتاه و بی کیفیت در نتیجه استراحت ناکافی برای بدن مرتبط است.

این مطالعه بیان می کند که «افزایش دمای هوا ناشی از تغییرات آب و هوایی، خواب و در نتیجه سلامت، عملکرد و رفاه انسان را با خطر جدی مواجه می کند». یکی یکی از محققان سازمان جهانی بهداشت در بارسلون با ابراز نگرانی در مورد آب و هوا و سلامت گفت: هیچ اطلاعات قطعی در مورد خطرات و تأثیر دما بر خواب وجود ندارد و همچنین اطلاعات کافی برای کاهش خطر تأثیر دما بر خواب وجود ندارد. “

گرما چگونه خواب را سخت می کند؟

دلیل اینکه دما چنین تأثیر قابل توجهی بر خواب دارد، فیزیولوژیکی است. فرناندز آرکوس، محقق انجمن عصب شناسی اسپانیا، در مورد بیداری و اختلالات خواب چنین می گوید: “خواب آلودگی شبانه و به خواب رفتن با کاهش دمای بدن همراه است. با نزدیک شدن به زمان خواب، رگ های خونی عمدتا در دست ها و پاها منبسط می شوند، بنابراین دمای بدن افزایش می یابد. کاهش می دهد.”

البته، دما در همه گروه های جمعیتی به طور یکسان بر خواب تأثیر نمی گذارد. کارشناسان می گویند که آسیب پذیرترین گروه های سنی در این مورد، سالمندان و کودکان هستند. سالمندان ظرفیت کمتری برای تنظیم دمای بدن دارند و سیستم تنظیم دمای بدن کودکان به طور کامل توسعه نیافته است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن، به ویژه کسانی که بیماری های قلبی عروقی، ریوی یا متابولیک دارند، نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرند. این بیماری ها می توانند مشکلات تنظیم دمای بدن را تشدید کنند. افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و علائم آنها ممکن است با گرم شدن هوا بدتر شود.

وقتی صحبت از تأثیر دما بر خواب می شود، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت نیز نقش مهمی دارند. در واقع تهویه مطبوع یکی این یکی از اقدامات احتیاطی است که متخصصان برای مقابله با گرما در شب های گرمسیری و گرمسیری توصیه می کنند و ایده آل است که دمای اتاق را بین 18.8 تا 19 درجه سانتیگراد برای خواب با کیفیت نگه دارید. تهویه هوا می تواند با کاهش دمای اتاق خواب به شما کمک کند تا برای خواب آماده شوید. هنگامی که می خوابیم، توانایی ما برای تنظیم دمای بدن کاهش می یابد. به خصوص در هنگام خواب عمیق. در نتیجه سرمای شدید می تواند ما را از خواب بیدار کند و باعث ناراحتی در سیستم تنفسی، ماهیچه ها و مفاصل شود.

زندگی فراتر از تهویه مطبوع

همانطور که قبلاً توصیه شده بود، استفاده از تهویه مطبوع زمانی که هوا مستقیماً به بدن نمی‌وزد ممکن است مفید باشد. اما پنکه های سقفی با توجه به اینکه دمای بدن را به تدریج و با کاهش رطوبت پوست کاهش می دهند موثرترین روش محسوب می شوند.

به غیر از وسایل الکتریکی، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که افراد می توانند شبانه روز برای بهبود خواب شبانه خود انجام دهند. بستن پنجره ها و کشیدن پرده ها نیز در جلوگیری از داغ شدن خانه بسیار موثر است. استفاده از ملحفه و پیژامه از پارچه های سبک مانند نخی و کتان، خیس کردن ملحفه، استفاده از کمپرس سرد روی گردن، مچ دست و مچ پا، خوابیدن در خنک ترین اتاق خانه و در صورت امکان خوابیدن روی زمین یا حتی در زیرزمین نیز به شما کمک زیادی می کند. دوش گرفتن یکی دیگر از راه های موثر برای کاهش دمای بدن و تسهیل خواب است. مهم است که آب دوش خیلی سرد نباشد، زیرا می تواند اثر معکوس داشته باشد، رگ های خونی را منقبض کرده و دفع گرما را دشوار می کند، انرژی می دهد و باعث افزایش دمای بدن می شود.

فرناندز آرکوس روش‌های دیگری مانند انتخاب یک شام سرد و سبک، نوشیدن آب در طول روز، پرهیز از چرت‌های بعدازظهر بیش از 20 تا 30 دقیقه و دوری از نوشیدنی‌های الکلی را توصیه می‌کند. نگه داشتن یک بطری اسپری پر از آب در نزدیکی شما نیز کمک خواهد کرد. هنگام بیدار شدن از خواب بدن خود را با آب اسپری کنید و اگر نمی توانید بخوابید از ماندن در رختخواب خودداری کنید. فرناندز آرکوس می‌گوید: «بهتر است از رختخواب بلند شوید و یک فعالیت راحت مانند خواندن، نوشتن یا کارهای دیگر را مطابق با ترجیحات خود انجام دهید. تابستان فصلی است که افراد بیشتری دچار مشکلات خواب می شوند. پرهیز از عادات بد مانند استفاده از وسایل الکترونیکی در رختخواب و مهمتر از همه اجتناب از خوددرمانی بسیار مهم است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا