دانستنی ها

چگونه می توانیم چهار بیماری مهم پیری را شکست دهیم؟

بعد- پیش بینی می شود که تقریباً از هر پنج نفر تا سال 2040 یک نفر با یک بیماری بزرگ زندگی کند، اما انتخاب سبک زندگی ما می تواند به پیشگیری از این بیماری ها کمک کند.

چهار بیماری پیری

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، بیماری های مزمن پیری شامل بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های عصبی و انواع بیماری ها مانند دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین است.

ما اکنون در جهانی زندگی می کنیم که در آن بیشتر از همیشه زندگی خواهیم کرد. در سال 1765 امید به زندگی تنها 38.8 سال و حتی در اوایل دهه 1920 تنها 56 سال بود. بعدها واکسن هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و سل تولید شد. در نتیجه، امید به زندگی در بریتانیا امروز برای مردان 78.6 سال و برای زنان 82.6 سال است.

اما طول عمر بهایی دارد: زندگی با بیماری مزمن. در گزارشی که سال گذشته توسط بنیاد سلامت منتشر شد، تخمین زده می‌شود که تا سال 2040 از هر پنج نفر یک نفر با یک بیماری مهم زندگی کند و این رقم نسبت به امروز یک سوم افزایش یافته است.

وقتی این را فهمیدید، می توانید بپرسید که این بیماری های مهم چیست. این بیماری ها شامل بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های تخریب کننده عصبی مانند آلزایمر و طیف وسیعی از بیماری ها مانند دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین است.

«کریستوفر بال» چهره دانشگاهی و یکی او یکی از بنیانگذاران پروژه طول عمر آکسفورد با گروهی از دانشمندان است که در مورد زندگی بهتر و طولانی تر تحقیق می کنند. او 89 سال دارد و هنوز هم سخنرانی می کند.

بال می گوید: “پیوندهای ژنتیکی زیادی با بیماری ها در قرن بیستم ایجاد شده است، و درست است که ژنتیک ما نقش مهمی ایفا می کند. برای مثال، من خوش شانس بودم که هیچ یک از پدربزرگ و مادربزرگم سرطان نداشتند.” با این حال، بال متأسفانه در سن 67 سالگی نتوانست از یک سری حملات قلبی و جراحی سه گانه قلب جلوگیری کند، اما پاسخ او شروع یک ماراتن بود.

بال می گوید که با افزایش سن، سلامت ما تا حد زیادی در دستان ماست، بسته به رفتار و سبک زندگی خودمان و اینکه چگونه می توانیم خطر تسلیم شدن در برابر بیماری های مزمن را کاهش دهیم. او در این باره می گوید: «در حالی که ژن های ما می توانند خشاب سلاح تهدیدکننده بیماری های مزمن را بار کنند، دیر یا زود این سبک زندگی و طرز فکر ماست که باعث شلیک ماشه آن سلاح می شود.

در زیر شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی را که با افزایش سن رخ می‌دهند و کارهایی که می‌توانیم در مورد آنها انجام دهیم، مورد بحث قرار خواهیم داد:

1- سرطان

سرطان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد. مدیر تحقیقات سالمندان در کینگز کالج لندن، دکتر. ریچارد سیو می گوید: “دو سرطان شایع در دوران سالمندی سرطان سینه و پروستات هستند. با افزایش سن، مکانیسم های سلولی ما روند پاکسازی آسیب از سلول های ما را کند می کند.”

با افزایش سن، تحت تأثیر فرآیندی به نام «استرس اکسیداتیو» قرار می‌گیریم که در آن مواد شیمیایی به نام رادیکال‌های آزاد به اندام‌ها و بافت‌های ما آسیب می‌رسانند.

سیو می گوید: “همه ما ژن های ذاتی داریم و این ژن ها در زمان های مختلف زندگی ما روشن و خاموش می شوند، و به این اپی ژنتیک می گویند. از آنجا که مکانیسم های سلولی ما از کار می افتند، این روی حساسیت اپی ژنتیکی ما تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر، نقص های ژنتیکی ما را مستعد ابتلا به بیماری ها می کند.

در اینباره چکاری می توانیم بکنیم؟

تعداد کمی از بدشانس‌ها با شرایط ژنتیکی به دنیا می‌آیند که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد: برای مثال، جهش در ژن BRCA که می‌تواند منجر به سرطان سینه، تخمدان و پروستات شود. بال می گوید: «اما در بسیاری از موارد دیگر، علل اصلی سرطان در سبک زندگی و طرز تفکر ما نهفته است. دکتر. سیو موافق است. او می گوید: “ما می توانیم از طریق سبک زندگی خود، قرار گرفتن در معرض خطرات احتمالی را کاهش دهیم. به عنوان مثال، ترک سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه.”

چاقی دومین عامل خطر سرطان بعد از سیگار است. این خطر با افزایش وزن و مدت زمان چفیه افزایش می یابد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که حدود 20 درصد از سرطان ها ناشی از اضافه وزن است.

ترک نوشیدنی های الکلی و مصرف کمتر غذاهای بسیار فرآوری شده به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر این، شرکت در برنامه های غربالگری سرطان دهانه رحم، سینه و روده بزرگ، خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد.

2- بیماری قلبی

سن به طرق مختلف بر سلامت قلب ما تأثیر می گذارد. دکتر. سیو می گوید: “رگ های خونی ما ممکن است در اثر چربی های مختلف مسدود و سفت شوند. سپس رگ ها مانند قبل شل و گشاد نمی شوند که باعث افزایش فشار خون می شود. سپس خون ضخیم می شود و مستعد لخته شدن می شود و قلب نیز دچار لخته می شود. در عین حال، خوشبین باشید.» دلایلی وجود دارد که حداقل در مورد بیماری قلبی بهبود می یابد.

دکتر. سیو می گوید: «ما اکنون در حال بهبودی بیشتر و بیشتر از حملات قلبی هستیم. “روش های پزشکی مانند بای پس و استنت، و همچنین نسخه های رایج استاتین، در کنترل کلسترول بسیار موثر هستند. کاهش مصرف سیگار نیز با بهبود سلامت قلب مرتبط است.” “.

در اینباره چکاری می توانیم بکنیم؟

علیرغم اخبار خوبی که قبلا ذکر شد، بیماری قلبی همچنان بزرگترین قاتل جهان است و سالانه مسئول 17.9 میلیون مرگ است. دکتر. سیو می گوید: «پیام اصلی این است که برای شروع به بررسی سلامت قلب خود تا دهه پنجم یا ششم صبر نکنید. “مطمئن شوید که الکل نمی نوشید و فعالیت بدنی بیشتری دارید. لازم نیست ورزشکار المپیکی باشید.” تناسب اندام بمانید. فقط از پله ها بالا و پایین بروید، پیاده روی کنید و به یاد داشته باشید که حتی چند صد متر یا کمتر بهتر از پیاده روی نکردن است.”

رژیم غذایی نیز تاثیر بسزایی دارد. فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای سلامت قلب مدت هاست ثابت شده است: این رژیم سرشار از گوشت بدون چربی، میوه ها و سبزیجات، روغن زیتون و حبوبات است و از غذاهای حاوی چربی اشباع شده، شکر و نمک پرهیز می کند.

به گفته روث گاس از بنیاد قلب بریتانیا، استرس نیز می تواند یک عامل باشد. او می‌گوید: «استرس به خودی خود باعث بیماری قلبی نمی‌شود، اما می‌تواند منجر به رفتارهای ناسالم مانند میل به فست فود و سیگار کشیدن شود». علاوه بر این، مدیریت شرایطی که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته مغزی شود، از جمله کلسترول بالا، بسیار مهم است. فشار خون و دیابت بنابراین، به یاد داشته باشید که در قرار ملاقات های منظم با پزشک عمومی خود شرکت کنید.

3-دیابت و سایر اختلالات متابولیک

دیابت نوع 2 (نوعی که افراد اغلب در مراحل بعدی زندگی به آن مبتلا می شوند) ممکن است خوش خیم به نظر برسد، اما این بسیار دور از واقعیت است. شناخته شده است که دیابت نوع 2 به دلیل بستری شدن مکرر در بیمارستان و افزایش بستری شدن در بیمارستان، میزان بالایی از عوارض و ناتوانی های عروقی را ایجاد می کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به درستی درمان نمی شوند، ممکن است مشکلات جدی در بینایی، عملکرد کلیه و حتی از دست دادن اندام داشته باشند.

دیابت نوع 2 شایع ترین بیماری در سالمندان است. در حال حاضر 4.3 میلیون نفر با تشخیص دیابت در بریتانیا زندگی می کنند (90٪ دیابت نوع 2 دارند) و 2.4 میلیون نفر در این کشور در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. دیابت نوع 2 تا حد زیادی با کم تحرکی، تغذیه نامناسب و افزایش وزن مرتبط است. نگران‌کننده‌تر برای بریتانیایی‌ها این است که نرخ چاقی در بریتانیا بین سال‌های 1993 تا 2019 تقریباً دو برابر شده است.

دکتر. سیو می گوید: «دیابت به خودی خود یک مشکل است، اما همچنین می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و زوال عقل شود.

در اینباره چکاری می توانیم بکنیم؟

بال می گوید: “همه ما در مورد چاقی می دانیم و می توانیم از آن اجتناب کنیم. به همین دلیل رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از دیابت نوع 2 ایفا می کند.”

مجموعه رو به رشدی از تحقیقات در حال بازتعریف معنای واقعی تغذیه سالم هستند. اکنون کارشناسان به جای تمرکز بر کالری، به نحوه پردازش غذاهای ما، میزان تغییر این مواد از حالت اولیه، میزان افزودنی ها و امولسیفایرها (تثبیت کننده ها) و نحوه افزودن آنها به این غذاها توجه می کنند. علاوه بر این، اجتناب از غذاهای فوق فرآوری شده (UPF) اکنون بخشی پذیرفته شده از معادله تغذیه سالم است.

دکتر می گوید: دانشمندان اکنون بیشتر بر نقش میکروبیوم تمرکز کرده اند. سیو. میکروبیوم به مجموعه ای از باکتری ها، قارچ ها و ویروس هایی اطلاق می شود که در روده ما زندگی می کنند. او افزود: “اما این درست است که ما به شواهد بیشتری نیاز داریم. واضح است که ما باید کمتر غذا بخوریم، به ویژه مصرف کربوهیدرات را کاهش دهیم.”

4- از دست دادن منطق

در حالی که ما با بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان مبارزه می کنیم، بمب تیک تیک دیگری روشن شده است: مشکلات شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر در حال تبدیل شدن به بیماری های غالب دوران پیری هستند. بر اساس نتایج تحقیقات در مورد بیماری آلزایمر در انگلستان، در حال حاضر 944 هزار نفر در این کشور به زوال عقل مبتلا هستند. انتظار می رود این رقم در سال 2030 از یک میلیون نفر و در سال 2050 به بیش از 1.6 میلیون نفر برسد.

دکتر. سیو می گوید: “زوال عقل ارتباط نزدیکی با افسردگی دارد. دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز زوال شناختی را افزایش می دهند. تحقیقات زیادی وجود دارد، اما هنوز مداخلات خوبی وجود ندارد.”

سال گذشته شاهد عرضه دو داروی جدید Lecanumab و donanumab در این زمینه بودیم. این داروها به دلیل نقششان در پاکسازی بالقوه آمیلوئید، پروتئینی که در نورون‌ها ساخته می‌شود و از عملکرد صحیح مغز و ایجاد زوال عقل جلوگیری می‌کند، به‌عنوان پیشرفت‌های قابل‌توجهی ستایش شده‌اند. با این حال، هنوز نگرانی هایی در مورد عوارض جانبی این داروها وجود دارد و به طور گسترده ای در دسترس نیستند.

در اینباره چکاری می توانیم بکنیم؟

کمیسیون لانست 2020 در مورد زوال عقل دریافت که “دوازده عامل خطر قابل اصلاح” می تواند تعداد موارد زوال عقل را تا 40٪ کاهش دهد. این عوامل شامل فشار خون بالا، اختلال شنوایی، استعمال دخانیات، چاقی، افسردگی، عدم تحرک بدنی، دیابت و ارتباطات اجتماعی کم است. مطالعات دیگر اهمیت خواب مناسب را نشان داده اند. دکتر. سیو می‌گوید: «از آنجایی که ما هنوز مداخلات خوبی برای زوال عقل نداریم، کاهش خطر از طریق تغییر سبک زندگی بسیار مهم است، به خصوص که زوال شناختی منجر به ضعف جسمانی می‌شود.

او می‌گوید که در آینده، دستگاه‌های پوشیدنی دیجیتالی می‌توانند افراد در خانه‌هایشان را زیر نظر بگیرند و آنها را نسبت به علائم زوال شناختی آگاه کنند. این امر به ویژه مهم است زیرا تمام مداخلات پزشکی فعلی بر اساس ضرورت و اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری است. همچنین مشخص است که اقدامات ساده ای مانند استفاده از سمعک می تواند فرد را برای مدت طولانی تری از نظر اجتماعی فعال نگه دارد و به طور بالقوه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

برای عسل، طرز فکر و سلامت عاطفی کلیدی برای هوشیاری طولانی مدت است. او می گوید: “خوشبختی یک انتخاب است. دلیلی برای شاد بودن ایجاد کنید: منابع شادی، خدمت به دیگران، خلاقیت و کسب مهارت از طریق یادگیری.”

نتایج مطالعات «عسل» با هدف کاهش خطرات ذکر شده دارای یک نقطه مشترک است. “پزشکان فقط می توانند به شما توصیه کنند. در نهایت این به خود فرد بستگی دارد که مسئولیت شرایط را بپذیرد. این مسئولیت شماست که زندگی سالمی داشته باشید. شما بهترین بازیکن هستید.”

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا