اخبار خودرو

بررسی چالش های پیش روی دولت چهاردهم در حوزه خودرو

بررسی چالش های پیش روی دولت چهاردهم در حوزه خودرو

دولت چهاردهم به زودی رسما کار خود را برای اداره کشور آغاز می کند. اما مهم ترین چالش های این دولت در حوزه چه خواهد بود؟

سومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو از شنبه سی ام آغاز می شود تیر تا سه شنبه دوم شروع به کار کرد. مرداد ماه 1403 ادامه دارد. جدای از این ارائه، شرایط برای مصاحبه با دکتر. بهمن دکتر حسین زاده رئیس ستاد مردمی خودروسازان پزشکیان داستان حسین زاده به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره را دارند گروه خودروسازی سایپا و مدیریت اجرایی نمایشگاه های بین المللی کشور و از خود را در کارنامه خود دارد یکی از گزینه های اجرایی در دولت آینده نام برده می شود. در زیر به صورت پرسش و پاسخ دیدگاه شما را در خصوص مشکلات خودرویی کشور بیان خواهیم کرد.

به نظر شما مهمترین چالش صنعت و بازار خودرو در شرایط فعلی چیست؟

خودروسازی ما درگیر تحریم است و به نظر من تحریم ها تاثیرگذار بوده و خودروسازی کشور به شدت تحت تاثیر تحریم های ظالمانه قرار گرفته است. از سوی دیگر تحریم ها باعث شده ارزش پول کشور پایین بیاید و اقتصاد کشور آسیب ببیند، بنابراین با شرایط پیچیده ای مواجه هستیم. بازار در شرایط هیجانی قرار دارد و شرایط بد اقتصادی باعث شده خودرو به یک محصول سرمایه گذاری تبدیل شود. همه اینها باعث شده تا شاهد تقاضای بیش از حد در این بازار باشیم. دولت چهاردهم باید تلاش کند این شرایط را تغییر دهد و به صنعت و بازار خودرو نظم دهد.

به نظر شما اقدامات اخیر دولت در خصوص واردات خودروهای فرسوده و شرایط ثبت سفارش با هدف ایجاد چالش برای دولت چهاردهم صورت گرفته است؟

من امیدوارم که نه، اما این نوع اقدامات برای همه کارشناسان سؤال ایجاد کرده است. در شرایطی که مدت ها بود قانون واردات خودروهای فرسوده به قانون تبدیل شده بود، در نهایت دولت چگونه با وضع مقررات خود موافقت کرد؟ از سوی دیگر شرایط برای تامین ارز تا حد امکان پیچیده است و خودروسازان در تامین ارز دچار مشکل هستند. بنابراین ارز برای خودروهای فرسوده چگونه تامین می شود و مبدأ ارز چیست؟ در همین حال، دکتر. پزشکیان شعار اتحاد همه مردم و طبقات داده اند و به نظر من چنین حکومتی نباید با چنین چالش هایی روبرو شود.

مواضع دکتر پزشکیان با واردات خودروهای فرسوده چه می شود؟ در مناظره ها به نظر می رسید که او با این موضوع موافق نیست.

وقتی قانون تصویب می شود باید آیین نامه ای تدوین و اجرا شود. در صورتی که تمامی جزئیات واردات خودروهای فرسوده در آیین نامه قید شده باشد، دولت مکلف به اجرای قانون مصوب است. واردات خودروهای فرسوده در حال حاضر از نظر ارزی و قانونی با چالش های بسیار جدی مواجه است. این قانون باید از همه جهات بررسی شود و کارگروهی تشکیل شود تا به مرحله اجرا برسد.

رویکرد دکتر پزشکیان تکلیف صفر شدن واردات خودرو چه می شود؟ آیا باز هم مثل زمان دولت روحانی واردات متوقف می شود؟

نه دکتر پزشکیان اصلا آن تمرکز را ندارد و به نظر می رسد در شرایط فعلی برای بهبود وضعیت بازار و همچنین پیشرفت صنعت کشور باید واردات انجام شود. از طرفی واردات خودرو یک قانون است و دولت به عنوان مجری قوانین باید آن را رعایت کند. اما مقررات باید برای تسهیل واردات و بهبود شرایط بازار تغییر کند. تاکید دکتر پزشکیان مبتنی بر استفاده از کارشناسان نخبه در بحث های مختلف است و قطعا در دولت چهاردهم در بحث واردات خودرو شاهد این رویکرد هستیم.

آیا گزینه های وزارت حریم خصوصی در دولت چهاردهم مشخص شده است؟ آیا گزینه های تبلیغات رسانه ای را تایید می کنید؟

همانطور که احتمالا شنیده اید، کمیته ها و کارگروه های مختلف باید اعضای کابینه را زیر نظر هیات مدیره بررسی کنند. تا آنجایی که من می دانم هنوز مصاحبه ای انجام نشده و گزینه های وزارت نهایی نیست.

نظر شما در مورد نمایشگاه تحول خودرو چیست؟ آیا این نمایشگاه در دولت چهاردهم ادامه دارد؟

به نظر من برگزاری این نمایشگاه به صورت تخصصی بسیار مهم است و باید ادامه پیدا کند. شرایط صنعت خودرو در مقیاس جهانی پس از بحران اپیدمی کرونا بسیار تغییر کرده است. امروز تحولات و تغییرات مهمی در بحث وجود دارد. ماشین های برقیما شاهد خودروها و سوخت های جدید در دنیا هستیم و برگزاری این نمایشگاه می تواند خودروسازان را به بحث های جدید ترغیب کند و در نهایت شاهد تحول در صنعت خودروسازی کشور باشیم. امیدوارم در دولت آینده شاهد تحقق این نمایشگاه با کیفیت بالاتر و ابعاد بزرگتر باشیم.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا